Cph Pix
14. apr. 2015
White God
Vinderen af Un Certain Regard-konkurrencen i Cannes 2014 har hævnerhunden Hagen i hovedrollen. Foto | Marcell Rév

White God

Et svigtet kæledyrs hævn er udsyret og grusom. Lassie kan godt gå hjem og lægge sig, når det ungarske gadekryds Hagen slippes løs i Budapests gader.

Af Christian Kronow

En pige i søndagstøj indhentes af et galopperende hundekoppel, der løber i Budapests forladte gader til lyden af messingblæsere. Det lyder syret og scenisk, og det er præcis, hvad det er.

Cph Pix har sat den ungarske kæledyrstragedie White God på plakaten. Programmet beskriver lokkende filmen som en historie om magt og oprør – og sammenligner historien med Spartacus. Man forstår det. Tematikken er den samme, men fortællingernes ramme en helt anden.

White God er historien om hunden Hagen. Ja, du læste rigtigt, om en hund, ikke et menneske. Hagens ejer, den unge skolepige Lili, tvinges af hendes følelseskolde far til at forlade sit elskede kæledyr i Budapests storbyjungle.

Det elskelige, labradorlignende gadekryds befinder sig pludselig i en by udelukkende befolket af firbenede strejfere og tobenede hundehadere. Hagen mod verden. Vi kender historien, for den er stort set identisk med alle klassikerne om forladte kæledyr lige fra Lassie over Oliver & co. til Den fantastiske hjemrejse – historien er blot blevet udsat for et iskoldt tvist af hævn og had.

White God er et ungarsk amokløb dirigeret af instruktøren Kornel Mundruczó, tilsat en serie menneskeskuespillere, der overskygges totalt af Hagen, spillet af hunden Body.

Filmen vandt sidste år Un Certain Regard på Cannes-festivalen, foran selveste Ruben Östlunds Force Majeure. Og den blev indstillet som det ungarske bud på en Oscar-kandidat i kategorien bedste udenlandske film, hvor den dog ikke blev nomineret.

Og White God kan da også noget.

Den er utroligt smukt filmet, og selve idéen med at lave en film om svigtede kæledyr, der tager hævn er original, for ikke at sige sindssyg. Hagen er filmens altoverskyggende hoveddyr i en film, hvor dyr ellers er repræsenteret som enten en fødekilde eller plage.

Filmens dyrefokus bliver imidlertid også dens hovedproblem: En hun kan være nok så bjergtagende, når den knurrer eller vuffer sødt til en medhund, men det er i længden uinteressant.

Skolepigen Lilis sidehistorie er præget af anti-samtaler, der består af statements, som skal understrege menneskets overordnede fremmedgørelse. Men Lilis Budapest, der domineres af en ligegyldig historie om hendes skoleorkester og coming of age-teenagerier, bliver teatralsk og fyldt med ensomme blikke. Menneskene er lige så bovlamme, som de er gennemsigtige og ligegyldige i White God.

White Gods stjerneskud er og bliver historien om hunden Hagen, der dog kommer for langsomt ud af starthullerne. Selv når Hagen gennemlever lidelsesmontage på lidelsesmontage, tæskes med golfkøller og får steroideskud med noget, der ligner cement i, fænger det ikke for alvor.

Billedet af et tomt ansigtsudtryk siges ellers at fremprovokere følelser i beskueren, men når Body er en passiv offerhund er det snarere søvndyssende. Heldigvis er det kun et problem, første halvdel af White God lider af.

I anden halvdel af filmen kommer der nemlig alvorligt gang i løjerne, og filmen starter et rablende, firbenet amokløb. White God vågner op til dåd og bliver en fuldblods monsterfilm, der bevæger sig fra kanten af børneværelset til slagtekælderen på et splitsekund. Forvandlingen er rablende fascinerende.

Filmen ender som en gimmick, der krydser børnefilm og monsterpastiche, og alene på grund af det skizofrene genremiks er den seværdig. White God er scenisk, udsyret og amokløbende hundehævn i en kæledyrsmonsterfilm på crack.

Titel:
White God

Original titel:
Fehér Isten

Land:
Ungarn, Tyskland, Sverige

År:
2014

Instruktør:
Kornél Mondruczó

Manuskript:
Kornél Mondruczó, Viktória Petrányi og Kata Wéber

Medvirkende:
Hunden Body, Zsófia Psotta, Sándor Zsótér, Lili Horváth m.fl.

Spilletid:
121 min.

Premiere:
14. april 2015 på Cph Pix. Vises igen 20. april i Cinemateket.

Fra samme skribent

Tv-anmeldelse
04. juni 2015
Peaky Blinders

Peaky Blinders

Tv-anmeldelse
08. maj 2015
Daredevil

Daredevil

Tv-anmeldelse
10. feb. 2015
12 Monkeys

12 Monkeys

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten