Biografanmeldelse
17. feb. 2015
Whiplash
J.K. Simmons er den klare Oscar-favorit i kategorien bedste mandlige birolle for rollen som den sadistiske orkesterleder, der skriver sig ind i filmhistoriens ondeste lærerstab. Foto | Daniel C. McFadden

Whiplash

En jazz-film klippet som en actionfilm med Oscar-værdigt skuespil får chefredaktøren til at bryde ud i spontan jubel i biografen.

Af Claus Christensen

Jeg bryder mig ikke om swingjazz, og den kedeligste musikalske disciplin, jeg kan komme i tanke om, er en trommesolo. Det er de to hovedingredienser i Whiplash.

Men den her film er alt andet end kedelig.

Tværtimod brød jeg sammen med andre publikummer på Cannes­-festivalen i sommer ud i spontan jubel, da den sluttede i et gigantisk klimaks. Og vi stod ikke bare og klappede, som det sig hør og bør ved en premiere, nej, vi hoppede i ti minutter, som havde vort hold vundet verdensmesterskabet.

Det siger noget om Whiplash’ kvaliteter. Men det siger også noget om, at det slet ikke er en jazzfilm – eller for den sags skyld en film om at slå på tromme. Det er derimod et drama om at sætte sig et umuligt mål og gå gennem ild og vand for at nå det.

Hovedpersonen er den nittenårige Andrew, der vil være den bedste jazz­-trommeslager i verden. Han kommer i menneskehænder, da han får den berygtede orkesterleder Terence Fletcher som mentor. Han minder mest af alt om den vanvittigt brutale eksercitsinstruktør i Full Metal Jacket, når han med kadaverdisciplin dirigerer sit orkester og slår nådesløst ned på den mindste fejl.

”It’s not your boyfriend’s dick. Don’t come early!” råber han til en mandlig blæser, der ikke kan finde ind i rytmen. Den eneste kvinde i orkestret får hurtigt marchordre. Og når verbale ydmygelser ikke rækker, går Fletcher ikke af vejen for at give en lussing eller kaste en stol efter synderen.

Andrew er vokset op med en blød far, der hverken formåede at realisere forfatterdrømmen eller holde på sin kone. Den unge mand finder nu ubevidst i frygtindgydende Fletcher det faderlige forbillede, han har savnet. Så han øver og øver – og stopper ikke, selvom hænderne bløder. Uden at blinke dropper han kæresten, fordi hun ikke har hans tårnhøje ambitioner.

Interessant nok får det ikke filmen til at tage afstand fra Andrew. Tværtimod forstår vi hans valg og accepterer dets konsekvenser.

Whiplash er således et piskesmæld til rundbordspædagogikken, der siden ’68 har domineret vores opdragelse. Vejen til toppen går gennem smerte og ensom stræben, og hvis der er to ord, som er skadelige, så er det – som Fletcher siger – ”godt arbejde”. Det er middelmådighedens regime.

Nogle vil mene, at Whiplash – der er opkaldt efter det Hank Levy­-nummer, som orkestret øver – er en grotesk karikatur af jazzmusik, som jo ikke mindst bygger på leg og samarbejde. Andre, at filmen dyrker en halvpsykopat, der fra det ene øjeblik til det andet kan svinge fra sadisme til sentimentalitet.

De har ikke uret, men instruktør Damien Chazelle slipper godt fra begge dele, fordi filmen har en varm og humoristisk undertone. Han er godt klar over, at Fletcher burde indlægges – eller i hvert fald gå i terapi – men har samtidig blik for det oprigtige og rørende i hans virke: at skabe det exceptionelle.

Og man kan kun kvittere og sige, at den femdobbelt Oscar­-nominerede Whiplash er en exceptionel film.

Det meste af den foregår i øvelokalet (når den bevæger sig udenfor, mister den noget af nerven), hvor der udspiller sig en magtkamp mellem to mennesker: eleven og hans mentor. Disse scener, hvor Fletcher igen og igen stopper musikken, fordi de spiller forkert, er klippet som en actionfilm. Og selvom det egentlig bare er en knægt, der sidder og hamrer løs på et trommesæt, føles det lige så nervepirrende som en biljagt i Bourne­-filmene.

Hovedrolleindehaveren Miles Teller fører selv trommestikkerne, og hans hænder bliver vitterligt flået til blods. Men fra start til slut er det J.K. Simmons’ film. Han har sit livs rolle som den karismatiske læremester, hvilket må give ham en Oscar.

Det er længe siden, at jeg har set en så muskuløs, medrivende og vidunderligt virtuos film, som tilmed har noget på hjerte og et politisk ukorrekt svirp med halen.

Titel:
Whiplash

Land:
USA

År:
2015

Instruktør:
Damien Chazelle

Manuskript:
Damien Chazelle

Medvirkende:
Miles Teller, J.K. Simmons, Paul Reiser, Melissa Benoist

Spilletid:
107 min.

Aldersgrænse:
Tilladt for børn over 11 år

Premiere:
19. februar 2015

Relevante artikler

Top 10
10. feb. 2015
Ondskabsfulde lærere

Top 10: Ondskabsfulde lærere

Oscar 2015
02. jan. 2015
Her er favoritterne

Oscar: Her er favoritterne

Fra samme skribent

Podcast-anmeldelse
22. juli 2025
Bedraget – løgnens anatomi

Bedraget – løgnens anatomi

Serieanmeldelse
05. juli 2025
Det danske madmirakel

Det danske madmirakel

Biografanmeldelse
10. apr. 2025
Det andet offer

Det andet offer

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten