Biografanmeldelse
21. sep. 2016
When the Bough Breaks
Den unge Anna (Jaz Sinclair) tilbyder sig som rugemor for familien Taylor. Men hurtigt udvikler When the Bough Breaks sig til en thriller, da hun forfører John Taylor (Morris Chestnut). Foto | Michele K. Short

When the Bough Breaks

Rugemorsdrama vil gerne være en iskold og erotisk thriller, men ender som en flad og fjollet omgang rod.

Af Rasmus Stenbæk Iversen

Fra begyndelsen fornemmer man, at noget er grueligt galt, selv om alt synes i skønneste orden.

John Taylor (Morris Chestnut) er en succesrig advokat, der bor sammen med sin lige så succesrige kone Laura (Regina Hall) i et lækkert hus i et velhaverkvarter i New Orleans.

Selv om de inderligt ønsker sig et barn, kan Laura ikke blive gravid. Så da den unge Anna (Jaz Sinclair) melder sig på banen som rugemor, lader alt til at falde på plads for Taylor-parret.

Og det her man straks fornemmer, at noget er helt forkert.

For det første, fordi alt simpelthen er for perfekt. Anna er både sød, charmerende genert og helt indforstået med, at barnet, hun bærer i sin mave, i virkeligheden er John og Lauras.

For det andet, fordi spændingskurven i filmens første tredjedel ligger betænkeligt lavt. Der må simpelthen være et eller andet galt, tænker og håber man for filmens skyld.

Da Annas voldelige kæreste tæsker hende, tilbyder John og Taylor, at hun kan flytte ind hos dem. De har alligevel masser af plads, og så kan de jo sikre sig, at både Anna og deres barn har det godt under graviditeten.

Nu begynder tilværelsen ellers at vælte for de vordende forældre.

Hurtigt opdager John, at Anna er skingrende sindssyg. Hun forelsker sig i ham og i det luksuriøse liv, ypper kiv mellem parret og viser nye besidderiske og intrigante sider. Hun forfører John med frække videoer og nedringede kjoler.

When the Bough Breaks udvikler sig derfor til et sært sammensurium af forskellige filmgenrer. Den erotiske, psykologiske thriller blandes trekantsdramaet og krydres med gidselfilmens spændingselementer.

John og Laura havner nemlig i den penible situation, at Anna forsøger at kidnappe deres ufødte barn og bruger det som gidsel i sin syge planer om at overtage Lauras rolle.

Det bringer filmen ud i nogle mærkelige og bizarre scener, hvor Taylor-parret diskuterer de juridiske og moralske dimensioner af en foster-kidnapning. Og så en endnu mere besynderlig scene, hvor Anna slås med Laura, mens hun pludselig får veer, fordi vandet går.

Man vil formentligt kunne tilgive de mindre vellykkede dele af When the Bough Breaks meget, hvis den ikke tog sig selv så seriøs.

Men den vil så gerne være en iskold og erotisk thriller, og man tænker, at 80’er- og 90’er-film som Farligt begær og Iskoldt begær har været forbillederne. Desværre ender When the Bough Breaks ud som en flad og karikeret ujævnhed af en film.

Karaktererne er alt for ensrettede: enten ubetinget godmodige og retskafne som John og Laura eller også psykotisk og intrigant som Anna. Og hvis man stadig er lidt i tvivl om deres hensigter, hjælper musikken ofte med at udpensle pointerne, så alle forstår det.

Visuelt ligner filmen noget fra et boligmagasin med åleglat og flad æstetik. Der er fokus på lækker interiør, forførende kjoler og nålestribede jakkesæt, som nok harmonerer fint med de kolde thriller-elementer, men som mest af alt er intetsigende og uengagerende at se på.

De bærende roller i When the Bough Breaks er besat af sorte skuespiller. Morris Chestnut, Regina Hall og den unge Jaz Sinclair gør egentligt et hæderligt forsøg på at bringe filmen i mål, men deres karakterer er alt for spinkle og forudsigelige.

Faktisk forstyrrer det decideret filmoplevelsen, at både John og Laura handler overdrevet naivt og godtroende i filmens første del.

Og som filmen skrider frem, drukner dramaet og ender direkte fjollet og overdrevet.

På dansk refererer titlen til en børnesang og betyder ”når grenen knækker”, men det er ikke kun grenen, der knækker. Det gør filmen også undervejs.

Titel:
When the Bough Breaks

Land:
USA

År:
2016

Instruktør:
Jon Cassar

Manuskript:
Jack Olsen

Medvirkende:
Morris Chestnut, Regina Hall, Romay Malco, Jaz Sinclair

Spilletid:
106 minutter

Aldersgrænse:
Tilladt for alle 15 år

Premiere:
22. september

Fra samme skribent

Boganmeldelse
07. aug. 2025
At åbne rum

At åbne rum

Serieanmeldelse
29. okt. 2021
Overleverne

Overleverne

Biografanmeldelse
28. juli 2021
The Ice Road

The Ice Road

Serieanmeldelse
30. juni 2021
Efterskolen

Efterskolen

Oscar 2026
17. dec. 2025
Dansk Putin-film i hård Oscar-kamp

Dansk Putin-film i hård Oscar-kamp

Mr. Nobody mod Putin blev indstillet som Danmarks bud på en Oscar-nominering for bedste internationale film, men i stedet er den shortlistet til prisen for bedste dokumentar.

Nyhed
16. dec. 2025
Trump sagsøger BBC for dokumentar

Trump sagsøger BBC for dokumentar

Nyhed
15. dec. 2025
Disney indgår stor AI-aftale

Disney indgår stor AI-aftale

All Her Fault
Serieanmeldelse
17. dec. 2025

All Her Fault

Avatar: Fire and Ash
Biografanmeldelse
16. dec. 2025

Avatar: Fire and Ash

Skolens tabte børn
Serieanmeldelse
16. dec. 2025

Skolens tabte børn

King
Serieanmeldelse
16. dec. 2025

King

Den gode stemning
Serieanmeldelse
14. dec. 2025

Den gode stemning

Mest læste

Rob Reiner er død
Nekrolog
15. dec. 2025

Rob Reiner er død

Historien på film
Flammen & Citronen
Tema
03. nov. 2007

Flammen & Citronen

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten