Serieanmeldelse
16. okt. 2019
Watchmen
Politibetjenten Angela Abar (Regina King) går under superheltenavnet Sister Night, når hun trækker i en sort dragt og bekæmper forbrydere. Foto | HBO

Watchmen

Opdateret serieudgave om de maskerede superhelte er fuld af visuelt guf, men det står svagt til med historien og persontegningen.

Af Flemming Kaspersen

Da britiske Alan Moore og Dave Gibbons i 1986-87 udgav tegneserien Watchmen, var populærkulturen langt fra så mættet med superheltehistorier som i dag. Superhelte var dengang stadig mest for fans og nørder.

Over 30 år senere er der superhelte alle vegne, og med sin intelligente dekonstruktion af deres mytologi er Watchmen så aktuel som nogensinde.

Tegneserien var både en hyldest til genren og en satirisk og kritisk behandling af mennesker i kostumer – og alle de psykoser, som Moore fornemmede bag maskerne.

HBO’s serieudgave af Watchmen er ikke en filmatisering af Moore og Gibbons’ forlæg. Dét klarede Zack Snyder ret godt med sin filmversion i 2009. I stedet fortæller serien en ny historie, der er blevet opdateret til i dag og byder på nye karakterer og andre politiske temaer.

Men universet er det samme. Og også her er masker, og det, der gemmer sig bag dem, et centralt motiv.

De første afsnit af serien ser ud, som Watchmen skal, og et par af de oprindelige figurer er med: Adrian Veidt (alias superskurken Ozymandias), Silk Spectre og supermennesket Dr. Manhattan.

Vi er i et alternativt USA, hvor Robert Redford er præsident, og hvor politiet må bære masker – en reaktion på en massakre nogle år forinden, hvor en masse politifolk blev opsøgt i deres hjem og slået ihjel.

En af de overlevende fra massakren – og seriens hovedperson – er den kvindelige, sorte politibetjent Angela Abar, der jagter forbrydere under superhelte-aliaset Sister Night.

Hovedfjenden er organisationen The Seventh Kalvary, en militant, højreorienteret terrorbevægelse, hvis medlemmer bærer hvide masker med Rorschach-mønstre.

Her er en af tv-seriens mest direkte forbindelser til tegneserien. Det er godt set at have Rorschach-karakteren – der dør til sidst i tegneserien – som forbillede for en ny højredrejet bevægelse.

Det er præcis den lille, ydmygede (hvide) mands voldspotentiale og psykopati, som definerer karakteren hos Alan Moore, der åbent fremstiller Rorschach som højreorienteret.

Det er dog stadig ærgerligt og vil nok skuffe mange fans, at det ikke er lykkedes at genoplive Rorschach i den nye Watchmen. Tim Blake Nelsons figur Looking Glass minder om Rorschach, men er ret tyndt tegnet.

Visuelt og konceptuelt er der mange stærke idéer i serien.

Politiets ansigtsmasker holdt i tegneseriens ikoniske acid house-gule farve. Et USA truet af racekrig snarere end atomragnarok. En pludselig, apokalyptisk regn af blæksprutter. Reklamer for tv-serien American Hero Story, som til forveksling ligner vores Watchmen.

Det er fascinerende billeder, serieskaber Damon Lindelof præsenterer. Men mens der er rigeligt visuelt guf til at klippe en stærk trailer, har historien og personerne for lidt at byde på.

Lindelof har mange fans efter sit arbejde på tv-serierne Lost og The Leftovers. Men han er bedre til koncepter og universer end til mennesker. Hans manuskript til Ridley Scotts Prometheus var flere steder så åndssvagt i karaktertegningen, at man tog sig til hovedet, og Lost led under et virvar af ufærdige idéer og personer på lægeroman-niveau.

Bag maskerne på Lindelofs Watchmen-figurer er der desværre mest almindeligheder.

Regina King som Sister Night/Angela får point for at være en sort, knap 50-årig kvindelig superhelt, der sparker røv som de bedste. Men den klichéfyldte beskrivelse af hendes familie- og arbejdsliv gør ikke karakteren nogen tjeneste.

Mere spændende er Jeremy Irons’ mærkværdige og ildevarslende Adrian Veidt – men han er mere gal videnskabsmand end almindeligt menneske.

Lindelof forsøger at efterligne Alan Moores skrivestil og sindrige plots, og visuelt er serien flot. Men den sander til i for mange og for tyndt tegnede karakterer, metervare-action og en gennemgående tone af at ville være meget dybere, end den er.

Titel:
Watchmen

Land:
USA

År:
2019

Serieskaber:
Damon Lindelof

Medvirkende:
Regina King, Don Johnson, Jean Smart, Louis Gossett Jr., Tim Blake Nelson, Jeremy Irons

Spilletid:
Ni afsnit af cirka 60 minutter

Anmeldelse:
Seks afsnit

Premiere:
21. oktober på HBO Nordic

Relevante artikler

Serieanmeldelse
13. apr. 2017
The Leftovers – sæson 3

The Leftovers – sæson 3

Fra samme skribent

Streaminganmeldelse
01. okt. 2025
Highest 2 Lowest

Highest 2 Lowest

Biografanmeldelse
14. sep. 2024
Lee

Lee

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten