Biografanmeldelse
09. juli 2015
A Girl Walks Home Alone at Night
Både hovedrolleindehaveren Sheila Vand (billede) og instruktør Ana Lily Amirpour er opvokset i Californien med iranske forældre. Det bærer den amerikanske kitsch-fortælling fra Teheran tydeligt præg af. Foto | Lyle Vincent

A Girl Walks Home Alone at Night

Hyperstiliseret, iransk vampyrdrama om outsiderkærlighed er en vådslikket fuckfinger til censurpolitiet i Mellemøsten.

Af Rasmus Brendstrup

Idéen er original: En kvindelig vampyr iklædt chador suger sig vej gennem en by i Iran – et af de mest kontaktforskrækkede lande i verden.

Hun suger kun blod fra kriminelle, dekadente og onde mennesker. En moralsk tilgang, som er genial, fordi kyskhedssymbolikken i hendes sorte slør får lige så meget kraft, som man som tilskuer læser ind i det.

Er hun en Islams hævnende engel? Udstiller hendes voldsomhed et paradoks i selve renhedsidealet? Er det slør overhovedet vigtigt?

Svaret blafrer i vinden ligesom chadoret, mens vores hævner ruller ned gennem villavejene på sit skateboard – ret beset en mere logisk transportform end at lave sig om til en flagermus. Filmen zigzagger mellem vampyrens surreelle hærgen og en mere traditionel fortælling om Arash, en ung James Dean-agtig underklassehelt, der prøver at vikle sig ud af farens narkogæld.

Filmens emotionelle krydsfelt er mødet mellem de to. Både de religiøse overtoner og fortolkningsåbenheden er friske pust i en film, som ellers ikke glimrer ved sit raffinement.

Handlingens omgivelser, den opfundne by Shahr-e Bad, ligner Frank Millers sort-hvide Sin City så meget i både farveskala og klientel, at bynavnet i de danske undertekster symptomatisk nok er blevet til Bad City.

I Shahr-e Bad bor den opgivende luder, den gennemtatoverede psykopat-gangsta, rigmandsdullen, den mystiske transvestit og James Dean-helten. I dette landskab udspiller den forudsigeligt komplicerede romance mellem vampyren og underklassehelten sig. I en by, der flyder med disco, kanyler, blowjobs. Med tv-prædikanter med parforholdspessimisme, ecstasy-dealere og sensuelt flagrende hårlokker.

A Girl Walks Home Alone at Night er kort og godt en vådslikket fuckfinger til censurpolitiet i Mellemøsten og andre steder. En langstrakt langemand, der bevidst udfordrer et puritansk samfundssystem i hvert eneste billede.

Men på samme tid er A Girl Walks Home Alone at Night primært en film, som kalder på, at man læner sig tilbage og lader sig kærtegne af de musikvideolækre billeder med slows, ultra-closeups og fokusfinesser.

Lægger man som et tankeeksperiment Den Islamiske Republik Irans selvbillede hen over filmen, fremstår den som en sær, næsten tilbagelænet form for subversiv kritik. Den forholder sig i kraft af sin distancerende form meget lidt til dagens Iran, og alligevel kan man ikke andet end at fundere over, hvad sådan en film ville vække af opmærksomhed i Iran.

Det iranske censursystem har imidlertid ry for at være mere krakilsk, end det egentlig er. Publikum flokkes i Teherans biografer om film med drugs, romancer og badass-kriminelle, der får straf som fortjent.

Men lige nøjagtig instruktør og manuskriptforfatter Ana Lily Amirpours provokatorisk vellystige, exces-forelskede cocktail ville nok have fået en kort levetid i det iranske censursystem, og Shahr-e Bad er da også skabt i Californien. Filmen er ærkeamerikansk i produktionsmæssig forstand. Amirpours forældre er iranske emigranter, og at være Los Angeles-bosat har sat Amirpour fri til at konstruere sit eget Iran.

Man håber for diplomatiets beståen, at amerikanerne ikke tager filmen for pålydende. Risikoen er heldigvis til at overse.

Titel:
A Girl Waks Home Alone at Night

Land:
USA

År:
2014

Instruktør:
Ana Lily Amirpour

Manuskript:
Ana Lily Amirpour

Medvirkende:
Sheila Vand, Arash Marandi, Marshall Manesh

Spilletid:
101 min.

Aldersgrænse:
Tilladt for børn over 15 år

Premiere:
9. juli 2015

Relevante artikler

Interview
07. juli 2015
Sex, drugs & vampyrpiger

Sex, drugs & vampyrpiger

Fra samme skribent

Biografanmeldelse
02. dec. 2025
Saras stempel

Saras stempel

Biografanmeldelse
22. okt. 2025
After the Quake

After the Quake

Biografanmeldelse
07. okt. 2025
Modstanderen

Modstanderen

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten