Biografanmeldelse
16. feb. 2016
Walking Distance
De tre venner Paulo (Joel Figueroa), Federico (Luis Luca Ortega) og Ramón (Muricio Issac) har ikke mange fysiske fællestræk. Men de finder hinanden i kampen om at give Federicos liv mening. Foto | Kami García

Walking Distance

Mexicansk film om ekstrem overvægt kommer aldrig for alvor under huden på sin hovedperson.

Af Jeppe Mørch

Vi får aldrig lov at glemme, hvor svært overvægtig Federico (Luis Luca Ortega) er. Mexicanske Walking Distance starter med et billede af hans ryg, hvor fedt ligger i valke. Han pruster, stønner og grimassere, da han rejser sig.

Det er et interessant udgangspunkt. Federico er ikke hyggelig bamset, men stor som en nedrivningskugle af kød. Han er fanget i sit affældige hjem, hvor tapetet krakelerer og fjernsynet altid er tændt.

Der må være noget galt, hvis man isolerer sig med en diæt af chokolademüsli, hvidt brød og småkager, og man håber inderligt, at Federico formår at bryde ud.

Desværre synes instruktør Alejandro Guzmán Alvarez mere interesseret i den mastodontiske fysik end i psyken bag den. Og derfor bliver Walking Distance en vraltende film, der længe blot følger sin hovedpersons tempo.

Federicos sociale liv består af ugentlige besøg fra søsteren Rosaura (Martha Claudia Moreno) og hendes mand Ramón (Mauricio Issac). Hun er en bestemmende kvinde, der tydeligt har det dårligt i rum med sin store bror. Ramón er en lille, godhjertet mexicansk vatnisse med moustache.

En dag viser de Federico billeder fra en ferie. Det er et kærkomment afbræk for et menneske, der normalt ikke laver meget andet end at konstruere perlearmbånd. Han erindrer, at han også selv tog billeder engang, og da søster og svoger igen er ude, finder han sit gamle kamera frem. Der er film i, som skal fremkaldes.

Der bliver en kamp at gå hen til den lokale fotoforretning. Federico bakser sig frem med stok under en sol, der giver enorme svedplamager på blusen.

Musikken er komponeret af hovedrolleindehaver Luis Luca Ortega, og den bliver til tider sentimental. På turen med stok er det umuligt at se Federico som andet et offer. Man får ondt af ham, men lærer ikke at kende andet til ham end smerterne.

I andre scener formår Alejandro Guzmán Alvarez at beskrive situationen mere subtilt. På et tidspunkt regner det, og Federico sidder på sin seng uden at skære ansigt. Vandet udenfor og det blålige skær inde får ham til at ligne en særegen fisk fanget i et akvarium.

Nede i fotobutikken møder Federico den uopdragne, men charmerende knægt Paulo (Joel Figueroa). Han er spinkel og har sikkerhedsnåle i denimvesten. De er modsætninger.

Men de interesserer sig begge for fotografering, og de bliver venner en aften, Paulo tilfældigvis er kommet forbi Federicos hus. På samme lidt fortænkte måde har svoger Ramón ferie, og de tre starter et mærkværdigt venskab.

Paulo elsker tegneserier, og et hæfte handler om dødlister. Federico og Ramón begynder selv at udarbejde lister over, hvem de helst ser kradse af, og det er et herligt morbidt indslag.

Walking Distance bliver markant bedre, da de tre amigos endelig får et mål. Det viser sig, at Federico er en ganske habil fotograf, men det bliver selvfølgelig kedeligt, hvis man kun tager billeder af sit hjem. Han forsøger med et stilleben af dåsemad og meloner, men det fungerer ikke.

De vil have ham ud til stranden.

Fotografier kan vise sig at blive den nødvendige redning i et ellers trøsteløst univers. Ligesom levende billeder er det i så forskellige film som The Wolfpack og Be Kind Rewind.

På et rejsebureau lader det dog til, at den unge ekspedient mistænker overvægt for at smitte. Det giver både Paulo og Ramón muligheden for at træde i karakter og hjælpe deres kammerat.

Walking Distance er ikke en film om en mand, der tilfældigvis er tyk, men en film om en tyk og fastlås mand. Filmen er ofte lige så gumpetung som sin hovedperson. Vi lærer en masse om Federicos krop, men ikke nok om Federico.

Titel:
Walking Distance

Original titel:
Distancias cortas

Land:
Mexico

År:
2015

Instruktør:
Alejandro Guzmán Alvarez 

Manuskript:
Itzel Lara

Medvirkende:
Luis Luca Ortega, Joel Figueroa, Mauricio Isaac, Martha Claudia Moreno

Spilletid:
104 min.

Aldersgrænse:
Tilladt for alle, men frarådes børn under 7 år

Premiere:
18. februar 2016

Fra samme skribent

Biografanmeldelse
12. dec. 2017
Spoor

Spoor

Serieanmeldelse
11. dec. 2017
Jim & Andy: The Great Beyond

Jim & Andy: The Great Beyond

Biografanmeldelse
07. dec. 2017
The Square

The Square

Oscar 2026
17. dec. 2025
Dansk Putin-film i hård Oscar-kamp

Dansk Putin-film i hård Oscar-kamp

Mr. Nobody mod Putin blev indstillet som Danmarks bud på en Oscar-nominering for bedste internationale film, men i stedet er den shortlistet til prisen for bedste dokumentar.

Nyhed
16. dec. 2025
Trump sagsøger BBC for dokumentar

Trump sagsøger BBC for dokumentar

Nyhed
15. dec. 2025
Disney indgår stor AI-aftale

Disney indgår stor AI-aftale

All Her Fault
Serieanmeldelse
17. dec. 2025

All Her Fault

Avatar: Fire and Ash
Biografanmeldelse
16. dec. 2025

Avatar: Fire and Ash

Skolens tabte børn
Serieanmeldelse
16. dec. 2025

Skolens tabte børn

King
Serieanmeldelse
16. dec. 2025

King

Den gode stemning
Serieanmeldelse
14. dec. 2025

Den gode stemning

Mest læste

Rob Reiner er død
Nekrolog
15. dec. 2025

Rob Reiner er død

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten