Biografanmeldelse
05. apr. 2016
Vores sidste tango
I flot koreograferede dansescener genopfører Johana Copes og Alejandra Gutty et argentinsk tangopars lange liv gennem dans. Foto | Jo Heim

Vores sidste tango

Dokumentaren om to argentinske dansere beretter originalt og medrivende deres lange passionshistorie gennem dansen.

Af Rasmus Stenbæk Iversen

Det fortærskede udtryk om, at der skal to til tango, passer om noget perfekt på den argentinske dokumentar, Vores sidste tango.

Her har vi nemlig en såre enkel historie om danserne Maria Nieves Riego og Juan Carlos Copes, der i en menneskealder dannede par i tangoen og i virkeligheden. Men også om to mennesker, der lever og ånder for dansen igennem deres passion, temperament og kærlighed til dansen og hinanden.

Veteranen Wim Wenders har produceret filmen, der har dansen tilfælles med tyskerens egen Pina fra 2011.

I Vores sidste tango fortæller skiftevis Maria på 80 år og Juan på 83 år om tangoen og deres forhold. Men også om, hvad det har kostet dem personligt og professionelt at nå til tops.

Maria og Juan møder allerede hinanden i 1940’ernes Buenos Aires og begynder at danse tango sammen. Hurtigt viser de sig som et talentfuldt par og bliver mere og mere populære i løbet af 1960’erne og 70’erne.

Her er det vigtigt at forstå, hvor populær tango er i Argentina. Som filmen skrider frem, opdager man virkelig, hvor kæmpestore stjerner Maria og Juan ender med at blive.

Tango er en ekstrem sensuel og dramatisk dans, og det formidler Vores sidste tango med velvalgte virkemidler.

De karakteristiske toner af tango med masser af strygere og harmonika fungerer som underlægningsmusik på store dele af filmen og formidler stemningsfuldt dansens snigende intensitet og abrupte, men elegante bevægelsesmønster.

Men dokumentarens mest markante greb er måden, hvorpå den iscenesætter Maria og Juans historie. For det første kommer de to veterandansere selv til orde i helt klassiske interviews, men for det andet – og meget mere interessant – rekonstruerer filmen deres danse i små, episodiske tableauer.

Her fortolker en række yngre dansere deres forhold gennem tango i en tæt dialog med både Maria og Juan. Samtidig flettes de yngre danseres egne refleksioner over de to seniorers liv og dans ind, så filmen dynamisk opererer med flere lag på samme tid.

Hurtigt opdager man, at portrættet i virkeligheden er en stiliseret rekonstruktion af Maria og Juans liv og et forsøg på at genopføre deres forholds vigtigste scener gennem dans. Elegant klippes mellem de forskellige lag, så dans, interview og analyse væves sømløst sammen.

Og selv for et publikum, der ikke elsker dans eller har en latent passion for tango, er der noget at hente i Vores sidste tango.

For selv om tangoen godt nok er i fokus, udvikler filmen sig lige så meget til et portræt af to besatte egoer, hvis passion kommer før alt andet. ”Tango er kommunikation mellem mennesker, der overskrider selv kærligheden. Jeg vil dø for tango,” fortæller Maria undervejs.

Især det stormfulde forhold mellem Maria og Juan er interessant at følge. De starter med at finde sammen som kæreste og bliver senere gift, da de prøver lykken som dansere på Broadway i New York. Men de er begge dybt dedikerede til dansen, og hurtigt får Juan nok af et liv med Maria som både danse- og kærlighedspartner.

De skilles for en stund, men finder sammen igen – og denne gang kun professionelt. Juan får børn med en anden kvinde, og sjovt nok sprudler tangoen endnu mere, fordi deres temperament slår heftige gnistrer.

Mod slutning formår filmen faktisk også at lirke interessant til Marias personlige historie. Da de unge dansere begynder at spørge, hvorfor Maria ikke har fået børn, krakelerer hendes intime facade og viser et lurende temperament. 

Men scenen er nok så meget et symptom på den bitre og uforsonede tvekamp, der berigede Maria og Juans tango, men sled deres kærlighedsforhold op.

Titel:
Vores sidste tango

Originaltitel:
Un tango más

Land:
Argentina, Tyskland

År:
2015

Instruktør:
German Kral

Manuskript:
German Kral

Medvirkende:
Maria Nieves Riego, Juan Carlos Copes, Johana Copes, Alejandra Gutty

Spilletid:
85 minutter

Aldersgrænse:
Tilladt for alle

Premiere:
7. april 2016 

Fra samme skribent

Boganmeldelse
07. aug. 2025
At åbne rum

At åbne rum

Serieanmeldelse
29. okt. 2021
Overleverne

Overleverne

Biografanmeldelse
28. juli 2021
The Ice Road

The Ice Road

Serieanmeldelse
30. juni 2021
Efterskolen

Efterskolen

Oscar 2026
17. dec. 2025
Dansk Putin-film i hård Oscar-kamp

Dansk Putin-film i hård Oscar-kamp

Mr. Nobody mod Putin blev indstillet som Danmarks bud på en Oscar-nominering for bedste internationale film, men i stedet er den shortlistet til prisen for bedste dokumentar.

Nyhed
16. dec. 2025
Trump sagsøger BBC for dokumentar

Trump sagsøger BBC for dokumentar

Nyhed
15. dec. 2025
Disney indgår stor AI-aftale

Disney indgår stor AI-aftale

All Her Fault
Serieanmeldelse
17. dec. 2025

All Her Fault

Avatar: Fire and Ash
Biografanmeldelse
16. dec. 2025

Avatar: Fire and Ash

Skolens tabte børn
Serieanmeldelse
16. dec. 2025

Skolens tabte børn

King
Serieanmeldelse
16. dec. 2025

King

Den gode stemning
Serieanmeldelse
14. dec. 2025

Den gode stemning

Mest læste

Rob Reiner er død
Nekrolog
15. dec. 2025

Rob Reiner er død

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten