Serieanmeldelse
17. aug. 2022
Vold og kontrol bag sløret
Over telefon vejleder Kefa Abu Ras udsatte kvinder, som er fanget i voldelige ægteskaber. Foto | Mads Tranæs

Vold og kontrol bag sløret

Dokumentarserie om ligestillingsorganisation sætter modigt og kvindesolidarisk fokus på den sociale kontrol blandt etniske minoriteter i Danmark.

Af Kjartan Hansen

Vi hører ofte om de danske muslimske kvinder, der er fanget i voldelige ægteskaber. Men det er sjældent, vi hører fra dem selv.

Sådan siger en ekspert i ligestilling, og udsagnet bakkes op af klip fra nyheder og sociale medier, hvor andre taler på vegne af kvinderne og udstiller dem som en kuet minoritet.

I årevis er emnet blevet brugt i værdikampe på begge sider af det politiske spektrum. DR’s dokumentarserie i to afsnit skiller sig imidlertid ud ved at give taletid til kvinderne såvel som forskere, der udtaler sig uden en ideologisk bagtanke.

Serien følger Kefa Abu Ras, der har stiftet foreningen Søstre mod vold og kontrol. Hun vil med oplysning og pres på politikere hjælpe etniske minoriteter i Danmark ud af social kontrol.

Igennem møder med kommuner og overrækkelsen af Danners Ærespris, som Kefa modtog i 2020, er støtten til projektet til at få øje på. Men der ligger en sej kamp forude.

Både hvide og brune kvinder deler oplevelser, hvor de er blevet undertrykt af mænd. Men hvordan skal man kende sine rettigheder i et land, hvor man ikke er opvokset?

Allerede i seriens første fem minutter slår foreningens søstre ring, mens de fortæller om Huda. Hun blev stenet ihjel, fordi hun gerne ville arbejde og være økonomisk uafhængig af sin mand.

Undervejs suppleres voldsomme skæbner som Hudas af hverdagsfortællinger om social kontrol. En kvinde fortæller, hvordan hun som ung i Vollsmose ofte blev antastet af fremmede, der bad hende gå med tørklæde.

En anden fortæller, at hjemlandets ambassade rådede hende fra at rejse ud for at blive skilt, fordi hendes mand havde ret til at få hende tilbageholdt, så hun ikke kunne komme tilbage til Danmark.

Med marokkansk messinglampe bag sig iklædes Kefa en kjole med hvepsetalje, som var den taget ud af de patriarkalske 1950’ere. Men for at understrege, at hun er en frigjort kvinde, hviler kameraet ved de festlige, kunstige negle og tatoveringen på hendes højre arm.

Kvinderne, der henvender sig til hende, optræder under dæknavn og med forvrænget stemme. Af frygt for at blive genkendt vender de sig ikke mod kameraet, og nogle gange dramatiseres møderne for at beskytte dem.

Jomfruhinden er central for en legende, som fylder meget i fortællingen. Mange flaskes op med myten om hinden, der ikke må brydes før bryllupsnatten. Kefa måtte ikke selv dyrke gymnastik som ung. Andre måtte ikke bruge tampon.

”Det var krænkende,” siger en ung kvinde om sin bryllupsnat, hvor svigerfamilien brasede ind for at se, om der var en blodplet på lagenet for at bevise, at hun havde været jomfru før ægteskabet.

Enhver bevægelse, der udfordrer status quo, indbyder både til intern og ekstern strid. Det så man både med 1970’ernes rødstrømpebevægelse, og det har vi set med konflikten mellem forfatteren Sara Omar og instruktøren Manyar Parwani, omend begge kritiserer social kontrol.

I en sekvens afbryder Kefa et interview med en fynsk journalist, da han konfronterer hende med anklager om dokumentfalsk og nepotisme. Det siger Kefa, at hun ikke kender noget til, men at rygterne vil undergrave hendes arbejde.

Desværre har flere af foreningens modstandere ikke ønsket at medvirke. Men klart er det, at nogle beskyldninger kommer fra andre muslimske kvinder, selv om Kefa står fast på, at kampen for kvinders rettigheder ikke skal undergrave troen.

Der klippes ofte mellem optagelser af Kefa og søstrene til stumper af fortællinger fra anonyme kvinder. Effekten er stærk, da stemmerne tilsammen udgør et slags græsk kor, men det ville have været endnu stærkere at gå i dybden med enkelte kvinders skæbne.

Alligevel må man rose Vold og kontrol bag sløret for modet til at tage et politisk sprængfarligt emne op. Der er stor risiko for at blive sat i bås med Inger Støjberg, men dokumentaren skræller ind til kernen og viser, at Kefa har et vigtigt oplysningsprojekt.

Det handler uanset religion og kultur om friheden til at bestemme over sit eget liv og sin egen krop.

Titel:
Vold og kontrol bag sløret

Land:
Danmark

År:
2022

Tilrettelægger:
Marie Vynne, Ulrik Tolsgaard

Medvirkende:
Kefa Abu Ras, Seyed Kamaledin, Ramzia Walizada, Hebba Namir

Spilletid:
To afsnit af 60 minutter

Anmeldelse:
To afsnit

Premiere:
8. august på DR1 og DRTV

Fra samme skribent

Serieanmeldelse
23. okt. 2025
Boots

Boots

Serieanmeldelse
15. okt. 2025
Chad Powers

Chad Powers

Biografanmeldelse
09. sep. 2025
Se gennem Aske

Se gennem Aske

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten