Serieanmeldelse
17. jan. 2022
Voir
Roy Schneiders møde med en glubsk haj i Steven Spielbergs Jaws er gået over i filmhistorien, men dokumentarserie skaber ikke ny viden om klassikeren.  Foto | Netflix

Voir

David Finchers dokumentarserie gemmer på guldkorn fra filmverdenen, men de risikerer at forsvinde i rodebunken.

Af Sidsel Minuva

David Fincher (Seven) og David Prior, der især excellerer i at dokumentere film under optagelse, har rottet sig sammen for at skabe en unik serie. Nemlig en samling essays, hvor filmelskere fejrer filmmediet på både et personligt, kunstnerisk og professionelt plan.

Voir lægger ud med filmblogger Sasha Stones hyldest til Jaws. For hende var biografens mørke, der omsluttede den glubske hvidhaj, et personligt helle på trods af monstrummets skarpe, overaktive gebis.

Det var for en fattig teenager, hvis forældre konstant skændtes, en form for frihed at kunne forsvinde i filmens verden.

Undervejs kommer Stone ind på filmfaglige spørgsmål. Hun argumenterer for, at Jaws ikke bare påvirkede filmverdenen som verdens første blockbuster, men at filmen også var et tidsligt og rumligt fænomen.

Den påvirkede alt ved den omkringliggende kultur, og som bekendt blev det at gå på stranden aldrig helt det samme igen. Samtidig kritiserer Stone nutidens filmkultur, hvor der ville blive sat spørgsmålstegn ved alt fra den ikoniske gummihaj til filmens salgbarhed.

I dette første afsnit er der således mange brikker i spil, men Sasha Stone formår desværre ikke at komme i dybden eller få samlet puslespillet til et overbevisende essay. Det bliver en så personlig historie, at relevansen fortaber sig i horisonten.

Historien om Jaws bliver fulgt op af et afsnit om hævnfilm, som er langt mere traditionelt dokumentarisk.

Fokus ligger på producer Tony Zhous oplevelse af Park Chan-wooks Lady Vengeance, men instruktør Jennifer Yuh Nelsonog professor Lisa Coulthard bliver også inddraget som eksperter.

I et tredje afsnit gransker anmelder Drew McWeeny voldelige, skurkagtige hovedpersoner, som vi kender fra Scorseses og Coppolas gangsterfilm.

”Kunsten er det sted, hvor vi konfronterer de ting, der forfærder eller chokerer eller traumatiserer os. Det er ikke bare okay at fortælle historier om karakterer, vi ikke bryder os om. Det er essentielt,” forklarer filmanmelderen.

Det er en krystalklar pointe, der går lige i hjertet.

Det samme kan siges om et forbilledligt afsnit om karakterdesign i animation. Her er styrken, at man fordyber sig i en lillebitte niche, hvor animatorernes passion lyser ud af dem.

De berører sexisme, kunsthåndværket, legetøjsmarkedsføring og meget mere. Stort set alt, der er relevant, kommer i spil. Man lærer utroligt meget.

Havde Voir været struktureret med en overordnet kontekst til hvert afsnit, ville serien have fungeret langt bedre. Der mangler en sammenhængskraft i de meget forskellige afsnit, og der er ingen rød tråd, som guider seerens opmærksomhed og nysgerrighed gennem oplevelsen.

Ærgerligt nok, for stort set alle afsnit byder på funklende guldkorn. De risikerer bare at forsvinde i en rodebunke af en serie.

Titel:
Voir

Land:
USA

År:
2021

Instruktør:
Taylor Ramos, Tony Zhou. David Prior, Keith Clark, Julie Ng

Manuskript:
Sasha Stone, Walter Chaw, Drew McWeeny, Taylor Ramos, Tony Zhou

Medvirkende:
Sasha Stone, Walter Chaw, Drew McWeeny, Taylor Ramos, Tony Zhou

Spilletid:
Seks afsnit af cirka tyve minutter

Anmeldelse:
Seks afsnit

Premiere:
6. december 2021 på Netflix

Relevante artikler

Nyhed
30. okt. 2020
David Finchers bedste film

Kritikere: David Finchers bedste film

Fra samme skribent

Serieanmeldelse
14. aug. 2022
Paper Girls

Paper Girls

Biografanmeldelse
01. maj 2022
Medina

Medina

Tv-anmeldelse
10. apr. 2022
Vores liv med autisme

Vores liv med autisme

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten