Biografanmeldelse
10. okt. 2018
Vildheks
Gerda Lie Kaas har en cool, tilbagelænet attitude som Clara, der møder en sort kat og bliver ført ind i vildheksenes verden. Foto | Tine Harden

Vildheks

Filmatiseringen af Lene Kaaberbøls fantasy-roman er fængende med smukke billeder og et gennemført univers.

Af Patricia Smollerup

Filmatiseringen af Lene Kaaberbøls populære bog Skammerens datter pustede i 2015 atter liv i fantasy-genren i dansk familiefilm. 

Og mens vi i spænding venter på efterfølgeren, som har premiere i starten af 2019, har en anden Kaaberbøl-bogserie nu fundet vej til det store lærred. 

Kaspar Munk har med Vildheks-bøgerne som forlæg skabt en mørk og magisk fantasyfortælling om at turde være anderledes. 

Clara er næsten lige fyldt tolv år. Hun går i skole og ville ønske, at hun var ligesom de populære piger i klassen. Men hun kan mærke, at hun skiller sig ud. Hendes sanser er skærpet, og mystiske begivenheder begynder at finde sted. 

Under et tågefrembrud hører hun en fjern stemme. En sort kat bliver ved med at følge efter hende, og pludselig kan hun kommunikere med dyr. 

Moren kan ikke længere holde det skjult. Clara nedstammer fra en familie af stærke vildhekse – naturens vogtere. Det bliver starten på en farlig tid for Clara, hvor moster Isa må lære hende at kontrollere sine evner, inden de mørke kræfter – inkarneret af Kimæra – får fingre i hende. 

Når man hedder Lie Kaas til efternavn, er der unægteligt nogle forventninger at skulle leve op til. Men den debuterende Gerda Lie Kaas leverer en fin præstation som Clara.

Hun har en cool og tilbagelænet attitude, som er ret charmerende, og hendes flammende røde hår – krøllet og vildt – passer perfekt til figuren. 

Det minder én om den trodsige Pixar-prinsesse Merida i Modig

Knapt så heldige er scenerne med de smarte piger fra Claras klasse. Her bliver dialogen ret kunstig og indstuderet, og der går lidt folkeskoleteater i den. Heldigvis er det kun en lille del af filmen. 

Sonja Richter spiller som altid helt eminent. Hun tilfører den mystiske heksemoster Isa varme og har en rolig aura omkring sig. 

Fantasy-universet er magisk, mørkt og mystisk. Der er finurlige detaljer såsom mosterens eliksirdrik med tussegift og fluespyt eller aftensmåltidet, som indeholder brændenælder. Og der er den kreative scenografi med moster Isas skovtræhytte, som har mos på taget og planter i stuen. 

Gennem et effektivt lyddesign får vi fornemmelse af, hvordan Claras sanser skærpes, i takt med at hun lærer at mærke og lytte til naturen. Træets rødder knager og knirker, mens kriblende og kradsende dyrelyde skrues op i høj styrke. 

Moster Isas hytte er et slaraffenland for både vilde og tamme dyr. Man kunne frygte, at haner, bjørne, kaniner, grise og adskillige andre dyrearter ville resultere i det rene cirkus, men det bliver holdt på et helt passende niveau. 

Det er rigtig klædeligt for fortællingen, når Clara laver grimasser til den bundalvorlige og stirrende ugle, eller når husets hane tænder radioen og skifter mellem musikkanalerne. Erann DD var ikke helt hans smag. 

Fotograf Adam Wallensten leverer mange smukke billeder af den vilde natur. Tågefyldte bjerglandskaber, skovområder og klipper visualiserer den utæmmelige natur og dens stærke kræfter. 

Der er flotte kontraster. Mørket, den ustyrlige blæst og det knugende, kolde vinterlandskab, hvor de onde kræfter holder til, står over de varme solstråler, som rammer frodige, grønne blade hos Clara og familiens omgivelser. 

Vildheks føles dog en smule lang, og lidt over halvvejs inde, hvor Clara skal lære at bruge sine evner som naturens vogter, virker det, som om filmen vader rundt i det samme.

Der kunne også godt være en smule mere kød på heksen Kimæra (May Simón Lifschitz fra Sorte måne). Som inkarnationen af ondskab er hun dyster, men også ret anonym, og man kunne ønske, at der var gravet lidt dybere i hendes baggrund og motivation. 

Men Vildheks er en charmerende fortælling med en sød morale om at hvile i sig selv og være stolt over at skille sig ud. Så når familien skal på efterårsferiens obligatoriske biograftur, er Vildheks et godt bud.

Titel:
Vildheks

Land:
Danmark, Norge, Ungarn, Tjekkiet

År:
2018

Instruktør:
Kaspar Munk

Manuskript:
Poul Berg, Bo hr. Hansen, Kaspar Munk

Medvirkende:
Gerda Lie Kaas, Sonja Richter, Signe Egholm Olsen

Spilletid:
90 minutter

Aldersgrænse:
Tilladt for alle, men frarådes børn under 7 år

Premiere:
11. oktober

Relevante artikler

Fra samme skribent

Serieanmeldelse
07. maj 2022
How I Met Your Father

How I Met Your Father

Serieanmeldelse
19. apr. 2022
The Dropout

The Dropout

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten