Biografanmeldelse
15. apr. 2023
Viften

Admiral Irminger (Jesper Groth, th.) bruger slaven Petrine (Sara Fanta Traore, tv.) og frikulørte Anna Heegaard (Anna Neye) til at illustrere sit syn på evolutionsteorien.

Foto | Linda Wassberg

Viften

Med veloplagt satire har filmskabere endelig modet til at pille glorien af Peter von Scholten og vise, at Danmarks nuttede kolonifortid var et racistisk terrorregime.

Af Kjartan Hansen

Varmen er ulidelig hjemme hos Anna Heegaard. Derfor hejses en plade over middagsbordet, hvor en lille, brun dreng ligger på maven og vifter køligere luft ned til gæsterne. Nogle smiler blidt til barnet med den ydmygende opgave. Andre ignorerer ham og herskabets andre slaver.

Året er 1848. Kort før generalguvernør Peter von Scholten frigav slaverne på Danmarks kolonier i Caribien, hvor Viften finder sted.

Instruktør Frederikke Aspöck og forfatter Anna Neye vender satirisk den konventionelle heltefortælling om von Scholten kendt fra Palle Kjærulff-Schmidts Peter von Scholten fra 1987 på hovedet.

Med hjælp fra Søren Sætter-Lassens ironiske fortællerstemme viser de, hvordan øernes sorte befolkning selv tager deres frihed. Men de berører også den interne splittelse mellem slavegjorte og de såkaldte frikulørte, som ejer sig selv.

Anna Neye spiller selv hovedrollen som Anna Heegaard, der var von Scholtens frikulørte elskerinde. Siden barndommen har hun og veninden Petrine (Sara Fanta Traore) været sammensvorne, selv om relationen er magtskæv. Veninden er nemlig Annas husslave.

Når Petrine ønsker frihed for sig selv og sønnen, føler besidderiske Anna sig svigtet og lader veninden føle, hvad det vil sige at være ejet.

Solen spejles i brusende bølger ved stranden, der læner sig op ad byen Frederiksteds kulørte huse, som skyder op i den vilde natur. Det ser malerisk ud, når Petrine iklædt sin blå silkeuniform kommer gående på vej til markedet.

”Hvide kælling,” siger en forbipasserende til hende. For selv om hun ikke er hvid, anses hendes troskab til en slaveejer for forræderisk.

Oprøret ulmer og kan nærmest høres i Rasmus Bille Bähnckes besnærende toner. De blander trommelyde med forvrængede sangstemmer, som minder om råb.

Viften har Christopher Læssø, Peter Gantzler og Karen Mukupa i mindre roller. Men det er kemien mellem Anna Neye og Sara Fanta Traore, der giver historien dybde. Deres komplicerede forhold viser, at venskab ikke er lig med solidaritet.

Anna beskytter sin ejendom, mens Petrine kæmper for frihed. Trods den voksende kløft er der dog en ømhed imellem kvinderne.

Det er en lille genistreg, at Jesper Groth – vinder af det danske Melodi Grand Prix – spiller den blodtørstige admiral Irminger, der kommer for at beskytte kolonierne mod ufred. En eftermiddag i Annas stue afviser han smilende hendes forklaring om, at n-ordet betegner de hårdtarbejdende, slavegjorte mennesker i øernes økonomiske hierarki.

Der udspiller sig en morsom, men også modbydelig scene, hvor den hvide mand illustrerer sin fordrejede udgave af darwinismen. Med hjælp fra en abe-skulptur, Petrine på knæ foran, dernæst Anna let foroverbøjet og sig selv helt oprejst i spidsen skærer han det ud i pap.

Nærmest som symbol på dansk hyggeracisme er Irminger i højt humør. Men han drives af had og slikker sig lystigt om læberne, når han får lov til at lemlæste en af Annas slaver.

Kameraet dvæler ikke ved volden, men klipper til historiske træsnit og skitser af slaveskibe og afstraffelse. Det understreger virkelighedens grusomheder og tilfører filmen et dokumentarisk element.

175 år efter slaveriets ophør er kongerigets fortid som slavenation stadig et underbelyst, nærmest tabuiseret emne. Det er derfor på høje tid, at filmskabere har modet til at belyse denne dystre del af Danmarkshistorien.

”Skal vi bøde for vores forfædres forbrydelser?” spørger en af Annas hvide gæster. Replikken hentyder naturligvis til, når mennesker i dag fejer samtaler om racisme af bordet.

Mellem linjerne siger filmen, at svaret er nej. Til gengæld kan vi tage ansvar for, at menneskers lidelser ikke bliver forlænget.

Udsagnet er tåkrummende sjovt, angstfremkaldende og tankevækkende. Ligesom filmen.

Titel:
Viften

Land:
Danmark, Spanien, Sverige

År:
2023

Instruktør:
Frederikke Aspöck

Manuskript:
Anna Neye

Medvirkende:
Anna Neye, Sara Fanta Traore, Claus Riis Østergaard, Jesper Groth, Tyler Errol Murray

Spilletid:
95 minutter

Aldersgrænse:
Tilladt for børn fra 11 år

Premiere:
20. april

Ekko #93

Dar Salim er på forsiden i det nye nummer af Ekko.

Her fortæller Anna Neye om at tilintetgøre det danske selvbillede som hyggekolonimagt.

Få en filmgave, når du tegner abonnement.

Køb magasinet i kiosker eller få det tilsendt.

Abonnenter kan også læse bladet digitalt.

Relevante artikler

Interview
04. apr. 2023
Det danske selvbedrag

Det danske selvbedrag

Fra samme skribent

Serieanmeldelse
23. okt. 2025
Boots

Boots

Serieanmeldelse
15. okt. 2025
Chad Powers

Chad Powers

Biografanmeldelse
09. sep. 2025
Se gennem Aske

Se gennem Aske

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten