Biografanmeldelse
05. juni 2025
Vermiglio

Det alpine er en slags hovedperson i Vermiglio, som tager navn efter en virkelig alpeby i Sydtyrol.

Foto | Cinedora

Vermiglio

Landskabet er selve menneskelivet i en vidunderligt smuk film, der udfolder en tragisk kærlighedshistorie i Alperne under Anden Verdenskrig.

Af Kristian Ditlev Jensen

På universitetet i Bath i England har man igennem en årrække haft en særlig litteraturuddannelse, der alene fokuserer på, hvordan landskab og natur kan bruges i fortællinger.

Årsagen er universitetets beliggenhed midt i den natur, som søstrene Brontë voksede op i. Og hvis man for eksempel læser Emily Brontës gotiske roman Stormfulde højder fra 1847, er det rå og barske landskab på the moor i virkeligheden et portræt af den hårde og udpinte hovedperson med det sigende navn Heathcliff.

Den helt samme mekanisme er på færde i den italienske, guddommeligt smukke Vermiglio, som sikrede instruktøren Maura Delpero andenpladsen ved Venedig-festivalen i 2024. 

Delpero er selv er født i det italienske Sydtyrol i byen Bolzano, hvis højeste punkt ligger 1616 meter over havets overflade. Så hun har kendt til smukke højder helt fra barnsben.

Netop det alpine er en slags hovedperson i Vermiglio, som tager navn efter en virkelig alpeby i Sydtyrol. For ligesom filmmusik eller interiør kan vægte så meget, at det nærmest bliver en karakter, kan et landskab også fylde meget i en fortælling og presse sig på alle steder.

Plottet er skam fint, skuespillet er rigtigt godt, og tegningen af en historisk periode med en iltfattig mentalitet imponerer. Men det er og bliver de smukke billeder af alperne, der fanger tilskueren. 

De er nemlig så smukke, at man næsten kan lugte den kolde, rene luft, som i gamle dage blev brugt til at kurere lungesygdomme med.

Mekanismen i metaforiseringen af landskabet ses i stort næsten alle billeder, som enten viser landskabet direkte eller kan ses i baggrunden. Som den lysende, hvide himmel uden for vinduerne eller solskinnet over en sæter-eng.

Det alpine viser sig også i ansigterne. De er mørkere i huden, og den sanselige hud er så levende, at man får lyst til at tegne de dybe furer med en fingernegl.

Landskabet er mennesket – eller menneskelivet. Og omvendt. En af filmplakaterne viser meget sigende en familiemiddag udendørs med hele det panoramiske alpelandskab bagved. I andre indstillinger går skyerne og det hvide lys på det nærmeste igennem stuerne.

Interiørerne er magiske. Som hvis Hammershøis malerier havde fået liv. I klosteragtig enkelhed ser vi indretninger og møbelkunst, der leder tankerne hen mod ren og enkel shakerstil: mørkt træ mod hvid kalk. 

Det celleagtige synes længe at have fascineret Maura Delpero. I 2019 lavede hun filmen Maternal, der handler om teenagemødre i et nonnekloster og i nogen grad deler den samme asketiske æstetik.

Men i Vermiglio følges det taktile helt til himmels.

Historien, der virker som en opskrevet familieskrøne, foregår under Anden Verdenskrig. Et par unge, italienske soldater flygter fra krigen imod tyskerne og søger ly i Vermiglio. Her bliver den ene – Pietro – forelsket i unge Lucia, som er datter i det hus, som holder ham skjult.

Da Pietro rejser til Sicilien, står Lucia alene tilbage med barnet, som hun ikke kan rumme. Hun følger efter Pietro og opdager, at han har levet et dobbeltliv. Samtidig falder det hele fra hinanden i hjembyen, fordi Lucias skolelærerfar har huset desertører fra den italienske hær.

Giuseppe De Domenico (Pietro) og Martina Scrinzi (Lucia) er glimrende. Tommaso Ragnos gamle lærer er et smukt portræt, men også en kvinde, der rammes af jalousi og en slags fødselsdepression, er smukt skildret af Sara Serraiocco.

Mest slående er dog den visuelle skønhed. Man forsvinder inde i de tilnærmet monokrome billeder. Der arbejdes intenst med chiaroscuro, som kontrasten mellem lys og mørke kaldes i italiensk billedkunst. Og den slående ro og nærhed i alle scener gør det moderne menneske misundeligt.

Maura Delpero viser, at Anden Verdenskrig var en anden tid, men først og fremmest, at alperne er et andet og i sagens natur mere himmelsk sted.

Titel:
Vermiglio

Land:
Italien, Frankrig, Belgien

År:
2024

Instruktør:
Maura Delpero

Manuskript:
Maura Delpero

Medvirkende:
Tommaso Ragno, Roberta Rovelli, Martina Scrinzi, Giuseppe De Domenico

Spilletid:
119 minutter

Premiere:
Forpremiere 16. juni i Grand Teatret og landsdækkende biografpremiere 18. september

Relevante artikler

Nyhed
24. juli 2024
Mesterskurk vender tilbage til Venedig

Mesterskurk vender tilbage til Venedig

Fra samme skribent

Tv-anmeldelse
04. dec. 2025
Hvem passer på grisene?

Hvem passer på grisene?

Serieanmeldelse
01. dec. 2025
Valdes jul – Vintermiraklet

Valdes jul – Vintermiraklet

Serieanmeldelse
28. nov. 2025
Blossoms Shanghai

Blossoms Shanghai

Serieanmeldelse
24. nov. 2025
The Beast in Me

The Beast in Me

Nyhed
15. dec. 2025
Disney indgår stor AI-aftale

Disney indgår stor AI-aftale

Disney investerer over seks milliarder kroner i selskabet bag AI-tjenesten Sora, som får adgang til at generere videoer med det enorme galleri af figurer fra Star Wars og Marvel.

Nyhed
15. dec. 2025
Dansk film leverer flotte tal for 2025

Dansk film leverer flotte tal for 2025

Nekrolog
15. dec. 2025
Rob Reiner er død

Rob Reiner er død

Den gode stemning
Serieanmeldelse
14. dec. 2025

Den gode stemning

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Rob Reiner er død
Nekrolog
15. dec. 2025

Rob Reiner er død

Dansk film leverer flotte tal for 2025
Nyhed
15. dec. 2025

Dansk film leverer flotte tal for 2025

Disney indgår stor AI-aftale
Nyhed
15. dec. 2025

Disney indgår stor AI-aftale

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten