Serieanmeldelse
03. okt. 2024
Ungeren

Thit Aaberg gør det fremragende som den standhaftige Iben, mens Ibens kæreste Alex (Elias Budde Christensen) mere er en skabelonkarakter, der skal eksemplificere den konfrontatoriske linje i Ungeren.

Foto | Per Arnesen

Ungeren

DR-serie om den dramatiske rydning af Ungdomshuset gør sig umage med detaljerne, men der mangler punk og vildskab i æstetikken.

Af Samina Yasmin Jakobsen

Enhver bruger af Ungdomshuset i dets 25-årige levetid har deres egen fortælling om, hvad Ungeren var for en størrelse. 

Fra 1982 og frem til den skæbnesvangre 1. marts 2007, hvor Ungdomshuset på Jagtvej 69 blev ryddet og efterfølgende jævnet med jorden, kom og gik tusindvis af unge mennesker, der af den ene eller anden grund havde brug for huset som et holdepunkt i livet. 

Min egen startede, da jeg flyttede til København. Min bror var én af en håndfuld, der havde et værelse i Ungdomshuset, så det blev hurtigt mit andet hjem. For mange, der ikke passede ind i samfundet, blev huset opfattet som deres eneste hjem. 

Måske er det i virkeligheden det eneste, man kan sige var fælles for alle brugere af Ungdomshuset. 

Alle havde en følelse af, at det her er ”mit hjem”. Og mit hjem kan du ikke bare kræve tilbage. Mit hjem kan du ikke bare sælge til en sekt. Mit hjem får du ikke uden kamp, for hvis det forsvinder, hvad har jeg så tilbage? 

Det er måske det allervigtigste at forstå, når man snakker rydning af Ungdomshuset, gadekampe og vold mod politiet, som efterhånden er blevet den eneste fortælling om det hus. 

DR-serien Ungeren følger 22-årige Iben (Thit Aaberg) og hendes to år yngre kæreste Alex (Elias Budde Christensen) gennem de sidste seks måneder af Ungdomshusets levetid. 

De er begge politisk aktive, men hvor Iben søger en fredelig løsning, er Alex en del af en fraktion, der ikke er bange for at tage hårdere midler i brug. Det skaber splid hos parret, der også påvirkes af de andre brugere i huset. Alle med hver deres egen holdning til, hvordan en eventuel konfrontation med politiet skal tage sig ud. 

Instruktør Mads Matthiesen (10 timer til paradis, The Model, Mr. Freeman) har sammen med manuskriptforfatter Jesper Fink bestræbt sig på at lægge sig så tæt op ad virkeligheden som muligt. 

Serien bygger på omfattende research, hvor serieskaberne har interviewet inderkredsen fra tiden omkring rydningen. Og man kan mærke, at der har været et fokus på at få alle små detaljer korrekte – ned til uddeling af creme mod fnat! 

Thit Aaberg gør det også fremragende som den standhaftige Iben, der har en sikker havn i sin forstående mor (Lisbeth Wulff), mens Alex mere er en skabelonkarakter, der skal eksemplificere den konfrontatoriske linje. 

Ungeren er også nydeligt fotograferet af Stephanie Stål Axelgård, så hvad er egentlig problemet? Problemet er, at der ikke er blevet taget nogle kunstneriske valg, som skubber serien ud af midterrabatten i det danske serielandskab. 

Emnet taget i betragtning ville det være oplagt at skeje ud i klipning og fotografering, men der er ingen vildskab, punk eller kreativitet i æstetikken, lige bortset fra introsekvensen, der flår én tilbage i tiden. 

Serien mangler rent ud sagt Ånden fra 69, selv om man på et tidspunkt bruger Guddommelig Galskabs sang med samme titel. 

Det største svaghed er dog, at dramaet ikke fungerer. 

Ungeren starter med en scene fra selve rydningen, hvorefter man går seks måneder tilbage i tid og opbygger fortællingen derfra.

Men fordi man har valgt at forholde sig så slavisk til de konkrete hændelser, er der ikke rum til at opbygge et drama, hvor man for alvor mærker fællesskabet og de brændte børns stærke ønske om at beholde deres hjem. 

Man sidder mest gennem de fem afsnit og venter på slutningen, som serien startede med. Også selv om jeg personligt bestemt ikke har brug for at genopleve traumet. Især fordi der benyttes arkivmateriale, således at man ser de mareridtsfremkaldende gravkøer, der æder sig ind i den ellers bevaringsværdige bygning fra 1897. 

Det gør også, at man lidt sidder med en smag af, at Ungeren mest af alt er en fiktionalisering af de to dokumentarer – 500 stenkastende autonome voldspsykopater fra helvede (2006) og 69 – Ungeren indefra (2008) – som var vigtige historiske vidnesbyrd om det sidste halve år inden rydningen. 

Men Ungdomshuset eksisterede i 25 år. 

Der var liv og glade dage, der var bogcafé og folkekøkken, der var teater, demonstrationer, happenings og koncerter, der var kreativitet og frirum. Ungeren var så meget mere end de sidste mørke måneder, hvor huset lukkede sig hermetisk om sig selv. Jeg håber ikke, at det bliver dets eneste eftermæle. 

Intet glemt – intet tilgivet.

Titel:
Ungeren

Land:
Danmark

År:
2024

Instruktør:
Mads Matthiesen

Manuskriptforfatter:
Jesper Fink, Mads Matthiesen

Medvirkende:
Thit Aaberg​​, Elias Budde Christensen, Sandra Kampp, Mohamed Djeziri, Anna Daneskov Petersen, Vilmer Trier Brøgger

Spilletid:
Fem afsnit af cirka 25 minutter

Anmeldelse:
Fem afsnit

Premiere:
4. oktober DRTV

Relevante artikler

Biografanmeldelse
27. dec. 2023
Mr. Freeman

Mr. Freeman

Biografanmeldelse
10. feb. 2016
The Model

The Model

Fra samme skribent

Biografanmeldelse
14. nov. 2025
Mors drenge

Mors drenge

Biografanmeldelse
19. juni 2024
Club Zero

Club Zero

Serieanmeldelse
10. juni 2024
Sexisme i musikbranchen

Sexisme i musikbranchen

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten