Serieanmeldelse
09. mar. 2022
Undercurrent: The Disappearance of Kim Wall
Den svenske journalist Kim Wall arbejdede over hele verden, men da hun i august 2017 sejlede med Peter Madsen i hans hjemmebyggede ubåd, blev hun brutalt myrdet. Foto | HBO

Undercurrent: The Disappearance of Kim Wall

Amerikansk dokumentar viser prisværdigt Kim Walls liv som journalist, men nu må det være slut med at give taletid til hendes narcissistiske psykopatmorder.

Af Samina Yasmin Jakobsen

Da andet afsnit af den to timer lange dokumentar starter, vender kedsomheden sig til vrede og indignation. 

”This is my confession,” lyder det fra morddømte Peter Madsen, mens kameraet panorerer hen over havoverfladen for så pludselig at dykke ned til en ubåd med blod på gulvet. 

Lydbidder fra interviews med Peter Madsen i fængslet ligger spredt rundt i afsnittet – ligesom affald i verdenshavene, der ikke gør andet end at forpeste vores verden. 

Får vi så en tilståelse fra den narcissistiske psykopat? Nej, selvfølgelig gør vi ikke det. 

Undercurrent: The disappearance of Kim Wall på HBO Max er en dokumentar om mordet på journalisten Kim Wall, der primært henvender sig til et amerikansk publikum. 

Alle de danske medvirkende taler engelsk, og dokumentaren gennemgår sagen fra A til Z. En uforholdsmæssig stor del af serien er tilegnet de første par timer, hvor Kim Wall er forsvundet. 

Således går der en halv time, før vi får den berømte TV 2-optagelse af Peter Madsen, der bliver hjulpet op på land efter at have sænket sin egen ubåd. 

Den Emmy-nominerede dokumentarinstruktør Erin Lee Carr forsøger dog at hæve dokumentaren op på et højere plan. Ligesom hun har gjort i sine tidligere, fremragende værker. 

Kendetegnende for Carr er der altid flere sandheder, som instruktøren viser i et komplekst spindelvæv. Det gælder de populære How to Fix a Drug Scandal, Mommy Dead and Dearest og Britney vs Spears

Men i Undercurrent: The disappearance of Kim Wall fejler instruktøren. 

Hun skøjter over et væld af emner: narcissisme, mediekritik, Peter Madsens barndom, hans seksuelle præferencer, misogyni, victim blaiming, drab på journalister verden over, gamle mordsager som Marcela Mieres og Emilie Meng og striden med raketgruppen Copenhagen Suborbitals. 

Minsandten om vi ikke også får Dantes Helvede og floden Styx forklaret fra Peter Madsens perspektiv. 

Det er, som om instruktøren desperat forsøger at finde en gren, som kan legitimere at lave dokumentaren, men ingen af dem er stærke nok til at holde. Ligesom vor egen Tobias Lindholm, der begrundede fiktionsserien om mordefterforskningen med, at han ville lave en serie om at finde lys i mørket. 

Men når to så stærke instruktører kan snuble i den samme historie, må man nødvendigvis spørge hvorfor. 

Svaret ligger lige for. 

Der er ikke nogen mening at finde i en så meningsløs og bestialsk forbrydelse. Og når drabet er så brutalt, at det er umuligt at gå i detaljer, som er normalen for en true crime-fortælling, er der kun meningsløsheden tilbage. 

Hvor Efterforskningen blot var kedeligt meningsløs, er Undercurrent: The disappearance of Kim Wall en tand værre.

Når der rettes en kritik af mediernes dækning af sagen, er det en forspildt chance, at Erin Lee Carr ikke retter de kritiske spørgsmål mod de journalister, som rent faktisk optræder i dokumentaren. 

DR’s Trine Maria Ilsøe, Politikens Frank Hvilsom og Sky News-journalisten Julie Thomsen bruges kun som fortællere af historien. En mere kritisk tilgang til deres egen dækning ville have været mere interessant. Om det eksempelvis er nødvendigt at tweete fra retssale, som Julie Thomsen gør, eller om der er detaljer, der er så brutale, at de ikke er i offentlighedens interesse. 

”Dette er øjeblikket, hvor vi kan reevaluere, hvordan vi fortæller om tragedier, og hvis historie vi vælger at fortælle,” siger en af Kim Walls venner. 

Der er mange optagelser fra Kim Walls professionelle liv som journalist, hvilket er prisværdigt. Men når man forsøger at spinde en vinkel, der hedder, at kvindelige journalister er mere udsatte på jobbet end mandlige, er det i direkte modstrid med sandheden. 

I 2021 var der én kvinde ud af 27 drab på journalister verden over. 

Drabet på Kim Wall er ikke en del af en større tendens. Det var en fuldstændigt tilfældig og meningsløs død, som der kun er én forklaring på: Peter Madsen. 

Og så er vi tilbage ved ”tilståelsen”, hvor den morddømte nu pludselig skyder skylden for forbrydelsen på unavngivne personer i hans barndom. 

At Carr har medtaget Peter Madsens jammerlige udtalelser, underminerer dokumentarens fokus på Kim Wall og kan ikke betegnes som andet end hyklerisk.

Det er et suspense-greb, der ikke hører nogen steder hjemme. Især når forfatteren Thomas Djursing igen og igen forklarer, hvordan Peter Madsen higer efter opmærksomheden og vil fortælle alverdens løgne for at få den. 

Det er på tide, at vi begraver ham i bedøvende stilhed og lader Kim Wall hvile i fred.

Titel:
Undercurrent: The Disappearance of Kim Wall

Land:
USA

År:
2022

Instruktør:
Erin Lee Carr

Medvirkende:
Ditte Dyreborg, Lars Møller Pedersen, Thomas Djursing, Mattias Sigfridsson, Trine Maria Ilsoe, Frank Hvilsom, Julie Thomsen

Spilletid:
To afsnit af cirka 60 minutter

Anmeldelse:
To afsnit

Premiere:
9. marts på HBO Max

Relevante artikler

Serieanmeldelse
25. sep. 2020
Ef­ter­forsk­nin­gen

Ef­ter­forsk­nin­gen

Fra samme skribent

Biografanmeldelse
14. nov. 2025
Mors drenge

Mors drenge

Serieanmeldelse
03. okt. 2024
Ungeren

Ungeren

Biografanmeldelse
19. juni 2024
Club Zero

Club Zero

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten