Serieanmeldelse
26. juni 2024
Under the Bridge

Riley Keough spiller den virkelige forfatter Rebecca Godfrey, der skrev true crime-bogen Under the Bridge om mordet på en indisk imigrant. 

Foto | ABC Signature

Under the Bridge

Velskrevet og velspillet true crime-serie går bag om et mord på en indisk indvandrer og finder frem til teenagepiger, der på en gang er psykopater og sårbare børn.

Af Kristian Ditlev Jensen

At true crime-forfatteren Rebecca Godfrey et sted i miniserien Under the Bridge nævner den amerikanske society-skribent Truman Capotes genreetablerende Med koldt blod, er bestemt ingen tilfældighed.

For seriens litterære forlæg, som også hedder Under the Bridge og er skrevet af virkelighedens Rebecca Godfrey, vil præcis det samme som Truman Capotes hovedværk.

Det handler om at finde mennesket i de monstre, som aviserne plastrer på forsiden hver dag. Men hvor Capote fandt nådesløse, iskolde mordere, om end med en grim menneskelig baggrund, finder Godfrey i sin bog noget endnu mere komplekst.

Her drejer det sig om små teenagepiger, der er lige dele psykopater og ofre. Og egentlig mest bare sårbare børn.

Serien samler noget af det bedste fra nutidens serieuniverser. Den viser et Canada, på lidt samme vis som Stranger Things gør det med USA. 

Vi er i et børne- og teenageunivers. Drabet, som denne true crime-serie cirkler om, er begået i 1997. Så West Coast G-Funk-hiphop a la Dr. Dre spiller en hovedrolle, der er Crips-bander i baggrunden, og tøjet er i bedste grunge-stil. 

Det er ungdoms-Americana, bare på canadisk. 

Plottet i dramaet om en virkelig, marginaliseret teenagers voldsomme død er et typisk they-did-it-dilemma. 

Den mobbede andengenerationsindvandrerpige Reena – spillet rørende af Vritika Gupta – har noget så kompliceret som indiske imigrantforældre, der tilhører Jehovas Vidner. Og da hun tilsyneladende grundløst myrdes af en sammensat gruppe unge, kræver det gravearbejde at finde morderen.

Eller morderne? For var de unge fælles om det? Eller dækker de over én af dem? Det er ikke så enkelt at få afklaret.

Serien er velskrevet og velspillet hele vejen igennem. Der er tid til lækre 1950’er- og 60’er-sekvenser, hvor vi følger de indiske indvandrere, som straks assimileres til at blive ærkeamerikanere med lækre, tykke pomadesideskilninger og virkelig brede bukser.

Samtidig kan vi dykke ned i 80’ernes hverdagsbilleder af hjemmebagte cookies, nye røremaskiner og firkantet bildesign. I 90’erne foldes en nyere tid ud med etnisk mad og gryende identitetspolitik, her med de indfødte canadiere – som vi indtil forleden kaldte indianere – som hovedpersoner. 

Det sidste kan også bruges til at pege på seriens flotte fastholdelse af autentiske subplots.

Rebecca Godfrey (let overfølsomt spillet af Riley Keough) mistede sin bror i en ulykke, der måske var et selvmord, og nok blandt andet derfor er hun så engageret i ungdommens problemer.

Lidt på samme måde bliver politibetjenten Cam Bentland (Lily Gladstone) central som bærer af netop historien om de indfødtes kolonialistiske læsning af historien. 

Hun er adopteret igennem en skammelig ordning i stil med den danske stats adoptionsskandale i Grønland. Cam har aldrig set sin familie, men opdager, at den hele tiden har boet en færgetur fra Victoria, øen – og byen – hvor historien udspiller sig.

Både bogen og serien er baseret på en sand historie. Om det lesbiske forhold mellem Rebecca og Cam er autentisk vides ikke, men den virker insisterende, når man ved, at Rebecca Godfrey var gift og havde børn, da hun døde af lungekræft i en alder af bare 54 år.

Især, fordi den småborgerlige slutning er luget ud med en politisk korrekt, hvilket er ærgerligt. Især når de andre temaer leveres så flot.

For både unges sociale vilkår, indvandreres genvordigheder, primitiv racisme, religiøse minoriteters udsathed – her i skikkelse af Jehovas Vidner – og små udkantssamfunds problemer veksles til fremragende fortællinger.

Læg dertil, at serien skildrer noget så sjældent i kunsten som voldsparate kvinders psykopati. Der er, kort sagt, mange af tidens hede narrativer i spil.

I sit alt for korte liv nåede Rebecca Godfrey at skrive flere bøger. Men især hovedværket Under the Bridge, hvor hun vender hjem til sin barndoms øsamfund for at udforske drabet på outsideren Reena Virk, har fortjent denne gode tv-serie, som Godfrey i øvrigt selv arbejdede på manuskriptet til helt frem til, at optagelserne begyndte.

Titel:
Under the Bridge

Land:
USA

År:
2024

Instruktør:
Kevin Phillips, Quinn Shephard, Catherine Hardwicke, Nimisha Mukerji, Geeta Vasant Patel, Dinh Thai

Manuskript:
Quinn Shephard, Todd Crittenden, Tom Hanada, Samir Mehta, Ashley Cardiff, Jihan Crowther, Stuti Malhotra

Medvirkende:
Riley Keough, Lily Gladstone, Vritika Gupta, Chloe Guidry

Spilletid:
Otte afsnit af cirka 50 minutter

Anmeldelse:
Otte afsnit

Premiere:
12. juni på Disney+

Relevante artikler

Streaminganmeldelse
25. juni 2024
Fancy Dance

Fancy Dance

Fra samme skribent

Tv-anmeldelse
04. dec. 2025
Hvem passer på grisene?

Hvem passer på grisene?

Serieanmeldelse
01. dec. 2025
Valdes jul – Vintermiraklet

Valdes jul – Vintermiraklet

Serieanmeldelse
28. nov. 2025
Blossoms Shanghai

Blossoms Shanghai

Serieanmeldelse
24. nov. 2025
The Beast in Me

The Beast in Me

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten