Streaminganmeldelse
20. jan. 2023
Ukrudt
Et blodigt opgør mellem to søstre (Mie Gren og Josefine Lindegaard) udspiller sig i en smukt filmet skov i Kasper Juhls danske gyser.
Foto | Anders Norddal Jendresen

Ukrudt

Danmarks flittigste instruktør har skabt et fascinerende grusomt søsterdrama, der trods sit mikroskopiske budget fremstår som en professionel produktion.

Af Nicolas Barbano

Kasper Juhl er Danmarks flittigste og mest gennemført uafhængige independent-instruktør. På egen hånd, uden støtte fra Filminstituttet, har han på ti år formået at producere og instruere ti spillefilm, hvilket i dansk mainstream er en bedrift uden sidestykke.

Et par af hans tidligste film er derefter, nemlig primitive improvisationer med amatørskuespillere og grimme, håndholdte videobilleder, der dog passer godt til Juhls præference for sadistisk, udpenslet body horror.

Men i takt med erfaringen er kvalitetskurven gået stejlt opad, og Ukrudt fremstår som en professionel produktion, der i andre hænder ville have kostet mindst ti millioner kroner.

I virkeligheden er den indspillet som fritidsbeskæftigelse under corona-nedlukningen i 2020 med sjældent mere end tre mennesker bag kameraet!

Eksempelvis er Anders Norddal Jendresen krediteret både som fotograf, lydmand og komponist. Ingen ringe bedrift, for musikken gør, hvad den skal, lyden er klar og ren med forståelig dialog, og visuelt er filmen intet mindre end smuk.

Billedsiden og de varme farver er i høj grad medvirkende til, at filmen føles indbydende trods en iskold, mørk og ubehagelig historie om en ung kvinde (Mie Gren), som er martret af minder om en hadsk og voldelig adoptivmor (Julie R. Ølgaard).

I flashbacks overtaler hun tre mænd – spillet af Paw Terndrup, Rudi Køhnke og Kalle Perlmutter – til at hjælpe med en grusom hævn på sin englegode stedsøster (Josefine Lindegaard). Hun har tilsyneladende ikke gjort andet galt end at være morens favorit. Planen sættes i værk under en idyllisk skovtur.

Undervejs i filmen udfoldes lalleglade new age-tanker om reinkarnation og levende træer. Alligevel føles det som et WTF-kvantespring, da hovedpersonen efter endt udåd pludselig forvandles til en engel komplet med vinger!

Historien er skrevet af Kasper Juhl og hovedrolleindehaveren Mie Gren. Pressematerialet praler med, at manuskriptet kun var på 30 sider, så dialogen er antageligt improviseret.

Det forklarer måske, hvorfor de to søstres baggrundshistorie blot antydes, så man selv må udfylde tomrummene. Et gennemarbejdet 100-siders manus havde næppe skadet, og netop under corona-nedlukningen burde der have været tid til det.

Heldigvis har Kasper Juhl gennem ti års hårdt arbejde lært at lave billeder og instruere skuespillere, så man konstant fascineres. Filmen føles det meste af vejen mere helstøbt, end den egentlig er.

Handlingsforløbet afvikles med hyppige spring frem og tilbage i tid. Særligt stærk står den opsplittede fremstilling af et selvmordsdesperat videobrev.

Mie Gren gør bogstaveligt vold på sig selv for at fremtvinge en intens og dobbeltbundet præstation, der i en retfærdig verden ville have udløst en Robert- eller Bodil-nominering for bedste skuespil.

Resten af det lille skuespillerhold følger godt med. Inklusive Josefine Lindegaard, som man indledningsvis kunne være fristet til at klassificere som another pretty face. Hun injicerer dog sin rolle med overraskende facetter og følelsesladet autenticitet.

Også de tre mandlige aktører fungerer stærkt i deres roller med væsensforskellige grader og typer af machoadfærd. Men de kan ikke undgå at stå i skyggen af plottets centrale søsterdrama.

Kender man bare en smule til Kasper Juhls filmografi, vil et oplagt spørgsmål være: Er der igen tale om torture porn?

Både ja og nej.

Vi kommer ikke udenom, at et offer fanges af psykotiske bødler og udsættes for blodig tortur. I forhold til Juhls tidligere film er dette element dog tonet ned til næsten ingenting og burde ikke afholde et arthouse-publikum fra at se filmen til ende.

Titel:
Ukrudt

Land:
Danmark

År:
2022

Instruktør:
Kasper Juhl

Manuskript:
Kasper Juhl, Mie Gren

Medvirkende:
Mie Gren, Josefine Lindegaard, Paw Terndrup, Rudi Køhnke, Kalle Perlmutter, Diem Camille, Julie R. Ølgaard

Spilletid:
94 minutter

Premiere:
23. januar på Blockbuster

Relevante artikler

Feature
18. nov. 2022
Lad dem lide!

Kasper Juhl: Lad dem lide!

Fra samme skribent

Biografanmeldelse
03. dec. 2025
Rejsen mod nord

Rejsen mod nord

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten