Cph:Dox 2021
20. apr. 2021
Trust Me
Rekonstruktionerne af Waleed Ahmeds ensomme liv i Emil Triers dokumentar er ikke nogen stor hjælp til at opklare motivet bag den unge mands bedrageri. Foto | Motlys

Trust Me

Emil Triers dokumentar om norsk svindler er en fascinerende Drengen der råbte ulv-historie, men hvad er egentlig sandheden?

Af Frederik Hoff

Der var engang en dreng, der hed Waleed. Dagen lang gik han rundt og kedede sig i den lille by Ytre Enebakk i Norge.

For at underholde sig selv stillede han sig på en bakke, trak vejret dybt og råbte: ”Jeg har opfundet en iPhone-oplader, der kører på solceller og virker indenfor!”

Beboerne i Ytre Enebakk kom løbende op ad bakken for at investere i det lovende og bæredygtige produkt, ja, selv Norges kronprinsepar var med. Men da de kom op på bakken, kunne de se, at iPhone-opladeren ikke virkede.

Waleed grinede ad deres vrede ansigter og tog til Los Angeles.

Da drengen kedede sig igen, råbte han fra et californisk bjerg: ”Jeg har rettighederne til Justin Bieber-koncerter i Skandinavien! Kom og køb!”

Fræk, som han var, nød han at se amerikanerne komme løbende op ad bjerget. Men da de kom op og havde betalt for rettighederne, kunne de se, at Waleed intet ejerskab havde.

”Gem din sang, til du virkelig har noget at sige,” sagde amerikanerne bestemt. ”Nu putter vi dig i fængsel for bedrageri.”

I det amerikanske fængsel fik han besøg af sine to brødre, der spurgte, hvorfor han havde klokket så grusomt i spinaten. Waleed trak vejret dybt og råbte, at et familiemedlem ved flere lejligheder havde misbrugt ham seksuelt, da han var yngre.

Chokeret fortalte brødrene det til Emil Trier, der var i færd med at filme en dokumentar om Waleed.

Men da folk så filmen, kom ingen løbende for at trøste ham. For ingen tror på en løgner. Heller ikke selv om han fortæller sandheden.

Som den græske forfatter Æsops fabel Drengen der råbte ulv er Emil Triers Trust Me en historie om løgnens destruktive kraft.

Det er svært at sige, hvad der fik syttenårige, norsk/pakistanske Waleed Ahmed til at begynde sin ukontrollerbare serie af løgne i 2009. Og da han i filmen pludselig selv angiver et fjernt familiemedlems misbrug som en del af årsagen, virker det ikke umuligt.

Man kan levende forestille sig, hvordan et sådant overgreb kan forme et ungt menneske til at lukke virkeligheden ude.

Men Waleed har svindlet for flere millioner dollars og fuppet en hel nation til at kalde ham Norges Mark Zuckerberg. Det, der muligvis var et sjældent ærligt øjeblik med et såret menneske, bliver til endnu en klam undvigelsesmanøvre fra en desperat løgner.

Emil Trier er instruktøren Joachim Triers lillebror. På Ekko-dvd #23 udgav vi tre, små film, hvor han tegner et generationsportræt af den norske ungdom i en blanding af musikvideo og dokumentar.

Desværre kommer Emil Trier ikke tæt nok på Waleed til, at vi kan se ham i øjnene og bedømme selv. Samtalerne mellem de to sker over telefon grundet USA’s stramme fængselsregler, så vi har kun stemmen at gå ud fra.

I en enkelt, hemmelig videooptagelse fra manden, som Waleed svindlede til at købe falske Justin Bieber-koncerter for 500.000 dollars, får vi kort lov at se løgneren i aktion.

Vi ser ham vride sig løgnagtigt i forsøget på at undslippe kundens krav, ligesom vi ser ham lyve om sin opfindelse på nationalt tv.

Emil Trier har fra starten besluttet sig for, at Waleeds misbrugshistorie kun kan være løgn. Han dykker aldrig ned i sagen, interviewer de relevante familiemedlemmer eller så meget som spørger Waleed om det.

Mysteriet om en løgners sind lykkes bedre i DR3’s langt mindre ambitiøse løgnerportræt Den utrolige historie om Alexander Blomquist. Her bruges hvert sekund med Alexander, og serien fokuserer på at forstå ham.

Trust Me bruger det meste af spilletiden på akavede rekonstruktioner, hvor en skuespiller går ensomt rundt i Ytre Enebakk og Los Angeles. Hyppige nærbilleder gør det tydeligt, at det ikke er den ægte Waleed, og Waleeds stand-in kan ikke hjælpe os med at komme ind i hovedet på den ægte vare.

Triers fascinerende fabel skal dog nok afskrække de fleste fra at begive sig ud på et entreprenant bedragerieventyr.

Titel:
Trust Me

Originaltitel:
Stol på meg

Land:
Norge

År:
2021

Instruktør:
Emil Trier

Medvirkende:
Waleed Ahmed, Emil Trier

Spilletid:
97 minutter

Premiere:
24. april på Cph:Dox

Relevante artikler

Fra samme skribent

Biografanmeldelse
03. dec. 2025
Zootropolis 2

Zootropolis 2

Biografanmeldelse
28. nov. 2025
Ingen kære mor

Ingen kære mor

Biografanmeldelse
05. nov. 2025
Musenes jul

Musenes jul

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten