Serieanmeldelse
28. okt. 2022
Troldspejlet Special
Generationer er vokset op med Jakob Stegelmanns smittende begejstring for populærkulturen, og nu er han tilbage på skærmen sammen med figurer fra alskens fantasy-universer. Foto | Troels Møller

Troldspejlet Special

Jakob Stegelmanns troldspejl er stået op af graven og har fået nyt liv i et langt skarpere format, som går perfekt i spænd med redaktionens podcasts.

Af Marcus Uhre

Nakkeskuddet af Troldspejlet & Co. gav ekko i hver en krog af nørdernes Danmark. 

Som led i DR’s statsbestemte spareplan er mere end 400 medarbejdere blevet fyret de seneste fem år. Især filmdækningen har lidt under sparekniven med årets overraskende eliminering af Per Juul Carlsen og Maria Månson – to af Danmarks bedste kulturformidlere. 

Men ingen troede, at DR’s henrettelsespistol ville nærme sig Troldspejlet efter de sidste par års vilde udvikling. 

Som en pokémon udviklede programmet sig i 2019 for at følge med den fanskare, der blev opfostret med Jakob Stegelmann, men nu drikker håndbajere. 

Første evolution af Troldspejlet & Co. var et storstilet talkshow med både talekort, live-publikum og en åben scenografi med plads til gæster, men også resten af programmets redaktion. 

En podcast var også begyndt at blomstre. 

Anden evolution kom to sæsoner efter. Nu rykkede de tilbage til et traditionelt studie og fokuserede mere på deres magasinformat med både nyheder, reportager og interviews. 

Podcasten tog fart og steg både i kvalitet og popularitet, og endnu et lydprogram kom til i år – Stegelmanns Score – med filmmusik i søgelyset. 

Den fuldt fortjente dyrkelse af værten Jakob Stegelmann som nørdernes guru er ikke blot sympatisk, men også symptomatisk for en tid, hvor popkulturen bliver mere og mere nørdet. 

I dag kan man købe merchandise fra den syrede og eksistentielle Rick and Morty i H&M. 

Nørderne fortjener en plads i public service-fladen, og hvis DR var i tvivl om, hvem der skulle lede den linje, så stod det lysende klart tidligere på året. Da Filmmagasinet Ekko afslørede udslettelsen af programmet, tog fanskaren til genmæle, og nu er Troldspejlet stået op af graven og lever i et langt skarpere format. 

Man kan tænke sig til, at det er af budget-årsager, at Jakob Stegelmann har givet slip på magasinformatet i Troldspejlet Special. Den halve time fokuserer nu på blot en enkelt tendens, for eksempel den store vækst af syret og absurd animation i film og spil, som behandles i første afsnit. 

I dette format spiller redaktionen på programmet ærgerligt nok en mindre rolle. Reportager fra spilsamlere og supernørder og andre fantasifulde indslag fik Troldspejlet & Co. til at fremstå som en slags nørdernes komet. 

Men når alt det ekstravagante er pillet væk, og programmet er blevet mere simpelt, fremstår fortælleglæden og passionen for popkulturen stærkere end nogensinde før. 

Programmet giver den slags enestående overblik, der gør dig god til kulturquizzer. På et almindeligt afsnit kan Troldspejlet Special nå at komme forbi mere end halvtreds film, tv-serier og spil! 

I det andet afsnit, som handler om 3D-animationens voksende rolle i filmproduktionen, redegøres for både almene og obskure værker – fra den computerlavede scenografi i balscenen fra Disneys Skønheden og udyret til et brasiliansk studie, der producerer billige kopier af animationsfilm for at narre forbrugere til at købe den forkerte film. 

En enkelt reportage per tv-program er der dog blevet gjort plads til. I andet afsnit kommer vi en tur til animationsstudiet A Film til en snak med instruktøren Thorbjørn Christoffersen (Ternet Ninja). 

Programmet fokuserer enten på vestlig kulturhistorie eller nutidige strømninger. Så hvis man vil vide noget om syret, ungarsk animation eller andre filmhistoriske kuriositeter, er Troldspejlet Speciel næppe stedet. 

Til gengæld giver programmet en rød tråd gennem popkulturen, som går perfekt i spænd med redaktionens podcasts. Her går man mere ned i aktuelle værker med anmeldelser og små analyser. 

Fortælleglæden og passionen for kulturen er programmets vigtigste public service-opgave, som år efter år har inspireret og vækket seerne. 

Med nørderne i ryggen kan Troldspejlet efter tredive år ikke slås ihjel.

Titel:
Troldspejlet Special

Land:
Danmark

År:
2022

Redaktion:
Troels Møller, Ida Rud, Regitze Heiberg, Christopher Leo

Manuskript:
Jakob Stegelmann

Medvirkende:
Jakob Stegelmann

Spilletid:
Ti afsnit af 30 minutter

Anmeldelse:
To afsnit

Premiere:
14. oktober på DR2 og DRTV

Relevante artikler

Nyhed
08. sep. 2021
Troldspejlet overlever på DR

Troldspejlet overlever på DR

Fra samme skribent

Biografanmeldelse
01. feb. 2023
Mumier på udebane

Mumier på udebane

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten