Biografanmeldelse
19. juni 2019
Transnistra
Tanya hygger sig ved søbredden sammen med sin ven og måske flirt Tolya i svenske Anna Eborns Transnistra. Foto | Virginie Surdej

Transnistra

Ungdomsskildring fra Europas mest oversete republik giver et hjertevarmt og naturligt indblik i unges liv langt fra Danmark.

Af Frida Marquard

Det er sommer, og en gruppe teenagere bader i en sø under sommersolen. De driller hinanden og fjoller rundt ved søbredden. 

En af drengene, Tolya, spørger gruppens eneste pige, Tanya, om hun er forelsket i en anden dreng i gruppen: Dima. Det er hun ikke. Er hun så forelsket i ham? spørger han. Nej, det er hun heller ikke. Men hun kan godt lide ham. 

Med Transnistra har den svenske dokumentarist Anna Eborn skabt et rammende ungdomsportræt om at vokse op i et land, man ikke kan finde på verdenskortet. 

Transnistrien er et område, der ligger mellem Ukraine og Moldova. Det er ikke officielt anerkendt som selvstændigt land, men er en de facto republik under Moldova med eget parlament, regering, politi og militær. Siden Sovjetunionens opløsning i 1991 har området kæmpet for at opnå sin selvstændighed. 

Det førte til en kort krig mod Moldova i 1992, men konflikten endte i en våbenhvile.

Anna Eborn blev interesseret i området under optagelserne til sin forrige dokumentarfilm Lida, der handler om en svensk bebyggelse i Ukraine. Her mødte hun en kvinde fra Transnistrien og blev nysgerrig på området, som kun de færreste ved eksisterer.

Livet som teenager i Transnistrien er selvfølgelig på mange måder det samme som for unge i alle andre dele af verden. Det, der fylder mest i Tanyas liv, er drenge og kærligheden. Og så spørgsmålet om, hvad hun vil med sin fremtid. Hun er lidt af en drengepige. Hun klatrer i træer, hænger ud med sine venner og tilbringer tid sammen med sin lillebror Ivan, der har kælenavnet Vanya.

Dog føles alting lidt, som om vi er tilbage i 70’erne. Ud over Tanyas smartphone er der ikke megen af den teknologi, som vi er vant til at se unge bruge. At Transnistra er filmet på 16mm-kamera, forstærker kun følelsen af at være sat tilbage i tiden.

Tanyas mor laver mad på et gammelt komfur, og de unge hænger ud i udslukte byggetomter. Bilerne er gamle, og der kører hestevogne rundt i gaderne. Man kan godt mærke, at det er et helt andet økonomisk miljø, end vi er vant til i det rige Danmark.

Transnistra minder på mange måder om Shahrbanoo Sadats spillefilm Wolf and Sheep, der skildrer børn og fårehyrder i en afsidesliggende landsby langt oppe i Afghanistans bakkede landskab. På samme måde som den giver et bemærkelsesværdigt indblik i det stille liv som ung i Afghanistans landdistrikter, er Transnistra et øjebliksbillede over tilværelsen i Europas mest oversete land.

Men også om, hvor meget vi har tilfælles.

Det er nemt at forholde sig til Tanya og hendes venners tidsfordriv, drømme og fjollerier. Og det er imponerende, hvor tæt Anna Eborn er lykkedes at komme på sine hovedpersoner. Der er en naturlighed i skildringen af deres tilværelse, der får tilskueren til at føle sig som fluen på væggen i en verden meget ulig vores egen.

Transnistra holder sig også behageligt langt væk fra socialkritik og belærende anekdoter om, hvor hårdt livet er for dem, der har mindre end os.

Mod slutningen beslutter Tanya sig for at rejse fra sit hjemland og prøve lykken i Europas hovedstæder. Hun mener, at Athen et glimrende sted, hvis man vil finde et arbejde. Det sætter Transnistriens situation i relief, at de unge ser op til et land på fallittens rand.

Titel:
Transnistra

Land:
Sverige, Danmark, Belgien

År:
2019

Instruktør:
Anna Eborn

Medvirkende:
Tatyana Lipovskaya, Anatoly Nikolaevich, Alexander Stadnik

Spilletid:
93 minutter

Aldersgrænse:
Tilladt for alle

Premiere:
20. juni

Relevante artikler

Interview
31. maj 2019
Anna Eborn finder liv i det øde

Anna Eborn finder liv i det øde

Tv-anmeldelse
10. sep. 2017
Lida

Lida

Fra samme skribent

Biografanmeldelse
08. jan. 2020
Lad mig falde

Lad mig falde

Serieanmeldelse
03. jan. 2020
Dracula

Dracula

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten