Biografanmeldelse
07. dec. 2017
Tilbage til Montauk
Stellan Skarsgård er fremragende og naturlig som forfatteren, der opsøger sit livs kærlighed (Nina Hoss) i New York med et blandet resultat til følge i den ligeledes lunkne Tilbage til Montauk. Foto | Jérôme Alméras

Tilbage til Montauk

Visuelle ambitioner og Stellan Skarsgård i god form kan ikke redde Volker Schlöndorffs trekantsdrama, der lukker om sig selv.

Af Rasmus Stenbæk Iversen

Åbningsscenen i Volker Schlöndorffs Tilbage til Montauk vækker øjeblikkeligt interesse for hovedpersonen Max, spillet af svenske Stellan Skarsgård.

Max sidder i et beskedent oplyst rum og kigger direkte ind i kameraet i en enkel, men betagende scene. Her fortæller han åbningsmonologen om sin fars sidste dage og slår samtidig – skåret vel tydeligt ud i pap – filmens tema an. På sit dødsleje fortæller faren nemlig, at det, der betyder noget for mennesket, er de valg, vi træffer og efterfølgende fortryder.

Bagefter finder vi ud af, at Max er en succesfuld forfatter, der læser op fra sin nyeste bog til en udgivelsesreception, og at farens ord om valg og fortrydelse blot er fiktion.

Alligevel gennemsyrer anekdoten om valg og fortrydelse handlingen i Tilbage til Montauk.

At man som tilskuer betages af historiefortælleren Max skyldes i høj grad en Stellan Skarsgård fuld af kontraster. I filmens første minutter er han på samme tid afslappet og intens, henkastet og passioneret, opgivende og bestemt.

Desværre kan filmen ikke holde den spændstighed i resten af de 100 minutter.

Det skyldes især det centrale trekantsdrama, der ikke udfolder sig tilfredsstillende, selv om filmen gør et stort nummer ud af at opbygge en vis forventning til noget stort og skæbnesvangert.

Den skandinaviske forfatter Max Zorn er rejst fra hjemmet i Berlin til New York for at promovere sin nye roman. Han er en ældre og grå mand, hvis tøjstil beskrives som en europæisk antikvitetshandlers. Max forsøger efter bedste evne at holde trit med sin unge og hengivne kone Clara (Susanne Wolff) og de smarte forlagsfolk, der styrer hans kalender på bogtouren.

Max har få rigtige venner, men i New York beslutter han sig for at opsøge Rebecca (Nina Hoss). Bedømt på hans dedikation og opførsel forstår man hurtigt, at Rebecca betyder noget særligt for den underspillede forfatter.

Og ganske rigtigt.

Rebecca er Max’ gamle flamme fra de unge studieår. De havde et kort, men unikt kærlighedsforhold, og da han ripper op i fortiden, står forfatteren derfor pludselig mellem sin kone Clara og Rebecca.

Her begynder filmens melankolske og tematiske understrøm om livets afgørende valg og fortrydelser for alvor at blusse op.

En køretur sammen med Rebecca til titlens Montauk – et lækkert ferieområde et par timer fra New York – sætter Max’ dilemma på spidsen som et afgørende vendepunkt.

At det er den rutinerede Volker Schlöndorff, der står bag Tilbage til Montauk, kommer desværre kun til udtryk i begrænset omfang. Instruktøren regnes normalt som et markant navn i den generation af tyske filmskabere, der også tæller Rainer Werner Fassbinder, Werner Herzog og Wim Wenders. Schlöndorff slog for alvor igennem med den ikoniske filmatisering af Günter Grass’ umulige roman Bliktrommen.

Visuelt er Tilbage til Montauk da også spændende. Montauks vindblæste, brede strande er storslåede og billedernes overvejende efterårsfarver underbygger subtilt filmens melankoli. Stellan Skarsgård i hovedrollen er ligeledes kompetent og velvalgt som den støvede kunstner med modne kærlighedskvaler.

Det er derimod selve fortællingen, der skuffer i filmen.

Instruktøren og hans irske medmanuskriptforfatter Colm Tóibín, der også er romanforfatter, er ganske givet fortrolige med filmens intellektuelle kunstnermiljø, men det bliver trættende og selvforherligende at følge i længden.

I filmens første halvdel opbygger Schlöndorff en vis forventning om noget ganske særligt eller en afgørende begivenhed i Max og Rebeccas forliste forhold. Men i stedet for at folde den del ud, lukker filmen sig om sig selv og ender fladt, skuffende og ubeslutsomt.

Titel:
Tilbage til Montauk

Originaltitel:
Return to Montauk

Land:
Tyskland, Frankrig, Irland

År:
2017

Instruktør:
Volker Schlöndorff

Manuskript:
Volker Schlöndorff, Colm Tóibín

Medvirkende:
Stellan Skarsgård, Susanne Wolff, Nina Hoss, Niels Arestrup

Spilletid:
106 minutter

Aldersgrænse:
Tilladt for alle

Premiere:
7. december

Fra samme skribent

Boganmeldelse
07. aug. 2025
At åbne rum

At åbne rum

Serieanmeldelse
29. okt. 2021
Overleverne

Overleverne

Biografanmeldelse
28. juli 2021
The Ice Road

The Ice Road

Serieanmeldelse
30. juni 2021
Efterskolen

Efterskolen

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten