Biografanmeldelse
11. juni 2024
Til verdens ende

Den danske tømrer og krigsveteran Holger Olsen (Viggo mortensen) slår sig ned i USA og forelsker sig i en fransk-canadisk kvinde.

Foto | Talipot Studio

Til verdens ende

Viggo Mortensens anden film som instruktør ligner en western med saloons og korrumperede kapitalister, men kernen er en mesterlig kærlighedshistorie.

Af Thea Torp

Det første møde mellem de elskende i Til verdens ende er rørende. 

Tømreren og krigsveteranen Holger Olsen (Viggo Mortensen) sidder i San Franciscos havn foran et af de skibe, der i 1800-tallet sejlede godtfolk fra den gamle verden til den nye. 

Her møder han blomstersælgeren Vivienne Le Coudy (Vicky Krieps), og de deler en fisk serveret på cowboyens store kniv. 

Hun taler engelsk med tyk canadisk-fransk accent, han med en tyk dansk. De bliver enige om, at de nok ikke lyder amerikanske, men alligevel er det – og så griner de. Deres latter er allerede så fortrolig, at man ikke bliver overrasket, da vi dagen efter ser dem krydse prærien sammen. 

Ved første øjekast ligner Viggo Mortensens anden film som instruktør efter demensdramaet Falling en velkendt westernfortælling om en prærielandsby med saloon, sherif og korrumperede kapitalister. 

Men filmens kerne er en stille, mesterlig kærlighedshistorie. 

Dansk-amerikanske Viggo Mortensen har tre gange været Oscar-nomineret for sine detaljerede, ofte forsagte karakterstudier, mens Vicky Krieps vandt en skuespilpris i Cannes for sit rebelske og iltre portræt af den østrigske kejserinde Elisabeth i Corsage. Flere vil nok genkende hende fra gennembruddet i Paul Thomas Andersons Den skjulte tråd

De er skuespillere i verdensklasse med talent for det sprudlende såvel som det stille. 

En kort, velsignet stund deler Vivienne og Olsen – som hun kalder ham – et lille husmandssted uden for byen. Men snart melder han sig som soldat i den amerikanske borgerkrig, og hun lades alene i årevis. 

Store dele af filmen følger den viljestærke Vivienne, der på trods af ensomhed og et grusomt overgreb formår at holde hovedet højt, mens hun venter på, at Olsen skal vende hjem. 

Viggo Mortensens fine manuskript starter dog et helt andet sted. Iførste indstilling ånder Vivienne ud, hvorefter Holger Olsen begraver hende i en blomstrende have med en dreng ved sin side. Da filmen kort efter klipper tilbage til deres første møde, ved vi altså, at tragedien lurer forude. 

Herfra strikkes flere tråde sammen med spring frem og tilbage i tid indtil det endelige opgør, som hører enhver western til. 

Holger Olsen ser efter begravelsen landsbytossen blive hængt for seks mord begået af den sortklædte rigmandssøn Weston Jeffries (Solly McLeod). 

Westons patriarkalske kapitalistfar (en død-øjet Garret Dillahunt) styrer den lille westernby i ledtog med borgmesteren (W. Earl Brown) og præsten/dommeren (Ray McKinnon). En slyngelbande, der leder tankerne hen på Trump-administrationens USA. 

Viggo Mortensen har både skrevet, instrueret og produceret Til verdens ende foruden at komponere dens musik. Han går konservativt til værks og lader de onde cowboys ride på sorte heste, mens de gode rider på hvide. Men hvor skurkene i hans film bliver banale, er heltene skildret med håbefuld humanisme. 

Man hepper på den multifarvede migranttilværelse, Holger Olsen og Vivienne skaber på landstedet og i samspil med småbyens mange nationaliteter og sprog. Mortensen og Krieps springer frem og tilbage mellem fransk, engelsk, dansk og spansk. Filmen føles som en hyldest til det søde og fordomsfri menneske. 

Periodefilm siger altid mere om samtiden end fortiden, hedder en gammel parole. Til verdens ende er en borgerkrigsfilm i den anden ende af Alex Garlands kyniske Civil War

Den skåner publikum for egentlige krigsscener og viser, at håbet og sammenholdet allerede ligger i landets dna. Rummeligheden er strømmet til fra alle verdenshjørner. Det første ord i forkortelsen USA er jo netop ”forenede”. 

Og da Viggo Mortensen til slut træder i karakter som alenefar og bevæbnet hævner, runder han sin film af med en følelsesmæssig mavepuster.

Titel:
Til verdens ende

Originaltitel:
The Dead Don’t Hurt

Land:
Mexico, Canada, Danmark

År:
2023

Instruktør:
Viggo Mortensen

Manuskript:
Viggo Mortensen

Medvirkende:
Viggo Mortensen, Vicky Krieps, Solly McLeod, Garret Dillahunt, W. Earl Brown, Danny Huston

Spilletid:
129 minutter

Aldersgrænse:
Tilladt for børn fra 15 år

Premiere:
13. juni

Fra samme skribent

Biografanmeldelse
28. maj 2024
Power Alley

Power Alley

Serieanmeldelse
28. mar. 2024
Ronja Røverdatter

Ronja Røverdatter

Serieanmeldelse
28. jan. 2024
Griselda

Griselda

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten