Streaminganmeldelse
01. aug. 2022
Thirteen Lives
John Volanthen (Colin Farrell), Richard ”Harry” Harris (Joel Edgerton) og Rick Stanton (Viggo Mortensen) kaster sig frygtløst ind i vandfyldte, thailandske grotter for at redde tolv drenge og deres fodboldtræner. Foto | Vince Valitutti

Thirteen Lives

Hollywood-drama om redningsaktionen i en thailandsk grotte har stjerner som Viggo Mortensen på rollelisten, men er en medrivende hyldest til den fælles indsats.

Af Helen O’Hara

Hele verden fulgte med i åndeløs spænding, da tolv thailandske drenge og deres fodboldtræner i 2018 blev fanget i en underjordisk grotte.

Pludselig steg vandet, og det var i flere omgange umuligt for forskellige redningshold at hjælpe flokken ud af grotten. Efter atten dage lykkedes det langt om længe dykkere at få drenge og træner ud i live.

Det kunne ikke være anderledes end, at Hollywood ville kaste sig over den dramatiske historie. Det har nu resulteret i en stjernespækket og stort anlagt film af Ron Howard, der med skiftende held har instrueret blockbusters som filmatiseringerne af Dan Browns bestsellers og Oscar-vinderen Et smukt sind, men også har det autentiske karakterdrama Frost/Nixon er på cv’et.

Thirteen Lives holder sig tæt til den fortælling, man dengang kunne opleve dagligt i nyhederne. Men som noget forfriskende og imponerende har Howard droppet den sædvanlige vinkel med en hvid frelser og lavet et ensemble-drama, der hylder alle dem, som var med under redningsmissionen.

Nogle af dem var ganske vist hvide mænd. De britiske dykkere Rick Stanton og John Volanthen spilles med knivskarpe accenter af dansk-amerikanske Viggo Mortensen og irske Colin Farrell.

Omkring dem er blandt andet en gruppe grotteeksperter, som tæller australske Richard ”Harry” Harris (Joel Edgerton). Ron Howard giver de tre mænd nok plads til at stå frem med hver deres personlighed.

John er gnaven og en kende misantropisk, mens Rick er følsom og en mere forsonende skikkelse. Harry er en forsigtig type, der også vægter sin egen familie midt i kaosset.

Men faktisk har de dygtige skuespillere ikke nok at arbejde med, for filmen handler mere om selve redningsaktionen end om, hvilke slags mennesker der rejser om på den anden side af kloden og risikerer deres liv for at redde komplet fremmede mennesker.

Mens mændene trækker i deres dykkerdragter og svømmer ned for at undersøge grotterne, retter filmen blikket på den thailandske befolknings egen indsats for at redde drengene. De thailandske militærdykkere, som først forsøgte at redde de strandede, bliver skildret som de helte, de i virkeligheden er.

Deres fejlslagne forsøg skyldtes mest af alt manglende erfaring med at dykke i grotter og uheldigt vejr.

Ron Howard lader den autentiske restaurantejer og undervandsekspert Thanet Natisri (Nophand Boonyai) spille en særligt vigtig rolle. Han bliver inddraget i redningsmissionen og finder på at organisere beboere i den lokale by til at få vandmasserne rettet væk fra grotten.

Det viste sig at være af afgørende betydning for drengenes overlevelse.

Filmisk er Thirteen Lives holdt i en ret afdæmpet og virkelighedsnær stil. Fotograf Sayombhu Mukdeeprom indfanger det dryppende grålige univers, som også kan opleves i de ægte optagelser af hændelsen, der optræder i Jimmy Chin og Elizabeth Vasarhelyis glimrende dokumentar The Rescue fra sidste år.

Ron Howard bliver dog nødt til at gøre vandet en smule lysere end i virkeligheden, så han kan vise, hvor vanskeligt det var for dykkerne at klemme sig gennem smalle tunneller fulde af stalaktitter, mens stærk strøm river i dem. De må holde fast i et tyndt reb, som er deres eneste guide gennem det forvirrende grottesystem.

Lyden bliver en nervepirrende medfortæller, når deres ilttanke skraber mod klipperne og de skvulpende vandmasser truer med at sætte brat stopper for ekspeditionen.

Det er solidt filmmageri, der samler sig i en optimistisk fortælling om menneskets godhed og kollektivt samarbejde i en verden, som har brug for netop det. Det passer som fod i hose for Ron Howard, der er en dygtig nok instruktør til at skabe spænding selv for dem, der husker, hvordan redningsmissionen endte.

Man savner dog lidt, at hele hændelsen bliver sat i en form for kontekst, så filmen ikke bare fremstår som en 1:1-genfortælling.

Forhåbentlig opstår der aldrig en lignende situation igen. Men klimakrisen truer dagligt millioner af mennesker, som er i fare for at blive ofre for ekstremt vejr.

Et par års yderligere refleksion over tragedien – ligesom Ron Howard havde med Apollo 13 – kunne muligvis have gjort den vellavede film endnu mere medrivende.

Titel:
Thirteen Lives

Land:
England

År:
2022

Instruktør:
Ron Howard

Manuskript:
William Nicholson

Medvirkende:
Viggo Mortensen, Colin Farrell, Joel Edgerton, Nophand Boonyai

Spilletid:
147 minutter

Premiere:
5. august på Prime Video

Relevante artikler

Biografanmeldelse
15. nov. 2021
The Rescue

The Rescue

Fra samme skribent

Biografanmeldelse
13. sep. 2025
Sorry, Baby

Sorry, Baby

Biografanmeldelse
02. sep. 2025
Mælkevejen

Mælkevejen

Streaminganmeldelse
03. aug. 2025
Showing Up

Showing Up

Streaminganmeldelse
01. juli 2025
Death of a Unicorn

Death of a Unicorn

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten