London Film Festival
22. okt. 2018
They Shall Not Grow Old
Det er Peter Jacksons genistreg, at han levendegør Første Verdenskrig ved at farvelægge og 3D-konvertere arkivoptagelser, som udstyres med en reallyd, det ikke var muligt for datidens krigsreportere at optage. Foto | WingNut Films

They Shall Not Grow Old

Peter Jackson vækker døde drenge til live i storslået 3D-dokumentar om forrige århundredes meningsløse verdenskrig.

Af Niels Jakob Kyhl Jørgensen

Alle instruktører drømmer om at lave en Anden Verdenskrigsfilm, hører man. Men newzealandske hjerter banker højere for den Første.

Peter Jackson har allerede kurateret en stor udstilling om krigen på nationalmuseet Te Papa i Wellington, der åbnede på hundredeåret for krigens udbrud. Her forankrede han den store krig i små historier om de newzealandske menige, officerer og sygeplejersker, der rejste om på den anden side af kloden for at kæmpe og dø i en fjern og meningsløs krig.

Han har omtrent samme tilgang med sin markering af krigens afslutning, dokumentaren They Shall Not Grow Old, der tirsdag havde verdenspremiere på festivalen i London. Soldaterne kommer selv til orde i ældre lydoptagelser, hvor de som gamle mænd mindes soldatertiden og alle deres venner, der – som titlen antyder – ikke kom med hjem.

Efter en lidt konventionel indledning rykker vi tættere på krigen. Arkivoptagelser bliver til widescreen, men også farvelagt, 3D-konverteret og udstyret med den reallyd, datidens krigsreportere ikke selv kunne optage.

Vi har set den miserable skyttegravskrig før, også realiseret med Hollywood-budget og anmassende bulder og brag, men den har sjældent føltes så nærværende som her.

Denne levendegørelse er filmens genistreg.

Dovenskab og drengestreger fylder lige så meget ved fronten som krudtrøg og maskingeværsalve. Én fyr fortæller, at hele delingen pissede i samme spand, satte den over døren og kaldte på deres officer. Man er næsten forbløffet over, at ingen ikke blev skudt ved lejlighed.

Lige så sjovt det er at høre om den frimodige del af soldaterlivet, lige så forfærdende er det at høre gamle mænd hulke over et medlidenhedsdrab, de begik i deres ungdom.

Senere fortæller en mand, at man kunne pisse på et tørklæde og holde det op for munden, hvis man havde mistet sin gasmaske. Men da tyskerne kastede giftgas over skyttegraven, gik han et skridt videre og stak hele hovedet ned i latrinegraven.

Stemmerne navngives aldrig, og selv om anonymiseringen af oplevelserne giver en samlet stemme til den tabte generation, mangler man til tider en hovedperson at støtte sig til. Men det skæmmer ikke filmen som et fascinerende og lettilgængeligt vidnesbyrd om de menneskelige omkostninger ved halsløs storpolitik.

”Jeg ville ikke have været oplevelsen foruden,” lyder det fra de for længst afdøde soldater. ”Det var dér, jeg blev en mand.”

Jackson skildrer soldaterlivet i alle dets aspekter: som grusom martrelse og som det eventyr, der i første omgang lokkede drengene til at melde sig til tjeneste. Stemmerne dirrer af de patriotiske krigsveteraner, der fik drenge med dun på kinderne til at lyve sig ældre, fordi de ville nå ud til fronten, inden det hele var ovre.

Da en fyr fortæller rekrutteringsofficeren, at han kun er seksten, får han et råd: ”Gå lige uden for døren og hold fødselsdag – og kom så ind igen som syttenårig!”

De gamle optagelser viser drengene, som de var: Stolte, skræmte soldater, der krymper sig ved den hvislende lyd af faldende mortergranater. Overstadige fjollehoveder, der dasker til hinanden og laver ansigter for kameraet. ”Look lads,” siger en nyoptaget stemme, der passer perfekt på de hundrede år gamle billeder, ”we’re in the pictures!”

They Shall Not Grow Old er forfærdende, men den fanger også den sjældne skønhed ved fronten, som når de engelske soldater sidder i græsset en lysegrøn sommerdag og spiller musik, mens de venter på nye ordrer.

Titel:
They Shall Not Grow Old

Land:
England, New Zealand

År:
2018

Instruktør:
Peter Jackson

Spilletid:
99 minutter

Premiere:
Uvis

Fra samme skribent

Biografanmeldelse
01. dec. 2025
No Other Choice

No Other Choice

Biografanmeldelse
11. nov. 2025
Jay Kelly

Jay Kelly

Biografanmeldelse
19. okt. 2025
Frankenstein

Frankenstein

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten