festivalanmeldelse
02. sep. 2023
The Wonderful Story of Henry Sugar

Dev Patel, Ben Kingsley og Richard Ayoade er blandt de medvirkende i Roald Dahl-filmatiseringen, der typisk for Wes Anderson fortælles svimlende lag på lag på lag.

Foto: Roger Do Minh

The Wonderful Story of Henry Sugar

Roald Dahls finurlige fortællinger passer perfekt til Wes Andersons talent for at opbygge sirlige eventyrverdener.

Af Niels Jakob Kyhl Jørgensen

To Wes Anderson-film på et år? Nej, endnu flere! 

Efter den metakringlede og overfyldte sorghistorie Asteroid City vender amerikansk films mest nøjeregnende æstetiker tilbage til den finurlige engelske forfatter Roald Dahl, der også skrev bogforlægget til The Fantastic Mr. Fox

Den charmerende animationsfilm er blandt Wes Andersons bedste, en børnefortælling med voksenkant. Så der er grund til at glædes over, at han igen er aktuel med en hel håndfuld kortfilm baseret på Roald Dahls noveller. 

De bliver alle hældt på Netflix senere på måneden, men filmfestivalen i Venedig giver et smugkig med verdenspremieren på den længste, den 37 minutter lange The Wonderful Story of Henry Sugar

Som sædvanlig for Wes Anderson er historien fortalt med komisk præcision i sirlige lag som en minutiøst dekoreret Matryoshka-dukke. 

Vi starter i et beskedent skrivekontor. Roald Dahl (Ralph Fiennes) sætter sig omhyggeligt til rette med sine skriveredskaber og et par floskler (”Nåja, her sidder vi så, i min lille skrivehytte”). Før han tager hul på fortællingen om den selviske gambler Henry Sugar. 

”Han var ikke en ond mand, men han var ikke en dårlig mand, heller,” tiltror fortælleren sit publikum, mens han rejser sig fra hytten og spadserer til den næste kulisse. 

Da Henry Sugar (Benedict Cumberbatch med dreven overklassearrogance) en dag danderer rundt på et stort bibliotek, støder han på et tyndt, blåt bind blandt de afskrækkende mursten. 

Han begynder at læse den utrolige historie om en indisk cirkuskunstner ved navn Imdad Khan. 

Han opsøgte i sin ungdom Den Store Yogi (Richard Ayoade) og lærte af ham kunsten at se uden at bruge sine øjne. Ved dag for dag at meditere i timer på sin afdøde brors ansigt, uden at lade tankerne vandre et øjeblik, opnår han efter mange års træning den fornødne trancetilstand. 

Den utrolige historie er skrevet ned af den indiske læge Z.Z. Chatterjee (Dev Patel), men fortalt af Imdad Khan (Ben Kingsley). 

Lag på lag på lag, alle fortalt direkte til kameraet og publikum af nogle af Englands bedste komiske skuespillere. 

Wes Anderson og Roald Dahl går hånd i hånd, fordi de har samme sans for sprogets komiske potentiale, for hvordan små afbrydelser, tænkepauser, strøtanker og gentagelser er lige så afgørende for oplevelsen som selve historien. Hvad enten man formulerer sig på skrift eller på film. 

Henry Sugar indser med det samme, at han er faldet over det bedste kortsnydetrick nogensinde, og sætter sig for at udvikle det samme talent. 

”Men da Henry ikke havde en bror,” fortæller Roald Dahl med Ralph Fiennes’ sigende repliklevering, ”besluttede han sig for at fokusere på sit eget ansigt.” 

Henry Sugars historie er morsom, og som mange af Roald Dahls noveller fører den frem til en opbyggelig morale: Hvor spændende er det at gamble, når man aldrig kan tabe? 

Det er en sødmefuld, lille fortælling, som føles helt tro mod Roald Dahls tone og univers. Den er mindre prangende og mere underfundig end nogle af Wes Andersons spillefilm, hvor amerikaneren nærmest skilter med sin ingeniørpræcision i tempo og tematik. 

Til gengæld har den heller ikke samme pludselige følelsesfuldhed, hvor filmens travle kunstighed lægges til side i en enkelt scene, et blik, en replik, der blotlægger alt det fortrængte. 

Der ligger en ængstelighed til grund for Wes Andersons mageløse stil og snørklede præsentation, som altid har føltes dybt personlig. 

Denne gang fylder Roald Dahl mere, men det gør mindre. For Wes Anderson er jo en æstetiker par excellence, hvad enten han instruerer spillefilm, kortfilm eller reklamer. 

Han opbygger verdener, man kan fortabe sig i. 

The Wonderful Story of Henry Sugar er charmerende håndgjort og gennemkoordineret, når den ene kulisse skiftes ud med den næste, og skuespillerne optræder, virkelig performer, så det er umuligt ikke at blive underholdt. 

Det er en dejlig appetitvækker. Nu glæder jeg mig til resten af Wes Andersons Roald Dahl-varieté.

Titel:
The Wonderful Story of Henry Sugar

Land:
USA

År:
2023

Instruktør:
Wes Anderson

Manuskript:
Wes Anderson

Medvirkende:
Benedict Cumberbatch, Ralph Fiennes, Rupert Friend, Ben Kingsley, Dev Patel, Richard Ayoade

Spilletid:
127 minutter

Premiere:
1. september på Venedig-festivalen, 27. september på Netflix

Fra samme skribent

Biografanmeldelse
01. dec. 2025
No Other Choice

No Other Choice

Biografanmeldelse
11. nov. 2025
Jay Kelly

Jay Kelly

Biografanmeldelse
19. okt. 2025
Frankenstein

Frankenstein

Nyhed
15. dec. 2025
Disney indgår stor AI-aftale

Disney indgår stor AI-aftale

Disney investerer over seks milliarder kroner i selskabet bag AI-tjenesten Sora, som får adgang til at generere videoer med det enorme galleri af figurer fra Star Wars og Marvel.

Nyhed
15. dec. 2025
Dansk film leverer flotte tal for 2025

Dansk film leverer flotte tal for 2025

Nekrolog
15. dec. 2025
Rob Reiner er død

Rob Reiner er død

Den gode stemning
Serieanmeldelse
14. dec. 2025

Den gode stemning

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Rob Reiner er død
Nekrolog
15. dec. 2025

Rob Reiner er død

Dansk film leverer flotte tal for 2025
Nyhed
15. dec. 2025

Dansk film leverer flotte tal for 2025

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten