Biografanmeldelse
15. okt. 2024
The Substance

Den tidligere Hollywoodstjerne Elisabeth Sparkle (Demi Moore) bliver erstattet på grund af sin alder, så hun ignorerer samtlige alarmklokker, da hun tilbydes en body horror-ubehagelig mirakelkur. 

Foto | Christine Tamalet

The Substance

Demi Moore er genial i årets vildeste rutsjebanetur, en feministisk gyser om mediebranchens kyniske kassering af kvindelige stjerner, når de passerer en vis alder.

Af Jo-Ann Titmarsh

The Substance er en campet, feministisk gyser om berømmelse og aldring. Den kipper med hatten til What Ever Happened to Baby Jane? og Sunset Boulevard og er tilsat et stænk blodigt morbid humor fra film som Carrie og Death Becomes Her.

Det er en storladen og spraglet, sexet og smuk film med så meget tryk på, at det nærmest er irrelevant, at den franske instruktør Coralie Fargeat ikke har noget afgørende nyt på hjerte.

Første gang vi ser skuespilleren Elisabeth Sparkle (Demi Moore), efterlader hun sine håndaftryk i cement på Hollywoods Walk of Fame.

Så går årene i en nådesløs montage. Fra et yndet turistmål ender mindesmærket med at blive ignoreret, krakeleret og pisset på af hunde.

Selv går Elisabeth Sparkle som en anden Jane Fonda fra Hollywoodstjerne til aerobics-instruktør på tv i dagtimerne. Men da chefen Harvey (Dennis Quaid) beslutter sig for at skifte hende ud med en yngre model, tager Elisabeth en drastisk beslutning for at redde karrieren.

Da et mystisk selskab kontakter hende og tilbyder en kilde til evig ungdom, ignorerer hun samtlige alarmklokker og tager imod den body horror-ubehagelige, ildevarslende mirakelkur.

I første omgang går alt efter planen, selv om det ikke ser sådan ud. Et væsen udklækkes på grotesk vis i Elisabeths krop og kaster den af sig som en ham. Man når at tænke på Alien, men dette fremmedlegeme – der kalder sig Sue – er bedårende!

Gang på gang er Elisabeth blevet mindet om at følge instrukserne til punkt og prikke. De spaltede kroppe tilhører en og samme kvinde. Så hvad der skader den ene, skader også den anden.

Men da Elisabeths yngre halvdel så let som ingenting bliver tv-landskabets nye aerobics-dronning, skærer den ældre halvdel sig på kontrasten og burer sig inde i sin lejlighed som et andet Dorian Gray-maleri.

Bivirkningerne ved behandlingen varsles tidligt, da en fremmed spørger Elisabeth: ”Er hun begyndt at æde sig ind på dig?”

Demi Moore er genial i hovedrollen.

Der er skrevet lige så mange sladderartikler om hendes mulige plastikkirurgi, som der har været anmeldelser af hendes skuespilpræstationer. Formentlig fordi hun i en alder af 61 ser fuldkommen fantastisk ud.

Benjamin Kracun (Promising Young Woman) læner sit kamera pågående nært på skuespillerne, og vi får lov at nærstudere hver en kropsdel til mindste detalje.

Og Demi Moore er totalt med på den. Efterhånden som Elisabeth bliver mere skrøbelig, bliver Moores præstation mere kraftfuld. Margaret Qualley er også skøn som Sue, energisk og koket, men skånselsløs lige under den heldragtsklædte overflade.

Men i aerobics-scenerne bruger Coralie Fargeat for lang tid på overfladen: på at stirre og beglo de to hovedpersoners og backupdansernes stramme, unge kroppe. Vil instruktøren spidde sit publikum ved at gøre os til savlende stoddere, der stirrer på unge kvinder?

Jeg tror det faktisk ikke.

For mig ser det ud, som om instruktøren forblændes af sin egen vision og glemmer at klippe i tide. Showbiz-satiren er tam, og Harvey er en ren karikatur, et let mål med brokadejakkesæt og spraybruner. Det afholder dog ikke Dennis Quaid fra at have en fest i rollen, og publikum gør klogt i at følge hans eksempel.

Nuance, refleksion eller subtilitet skal man kigge længe efter, og manuskriptet overrasker ikke meget undervejs i filmens 140 minutter. Men den spektakulære, Cronenberg-groteske finale får blodbrusebadet i Carrie til at ligne et lille prik på fingeren.

Og så er The Substance brandflot, fyldt med genkommende billeder og farver: en klonet æggeblomme, Elisabeths gule jakke, nærbilleder af gule vejskilte. De mange praktiske effekter er forrygende ækle, også takket være det myrekrybsfremkaldende lydarbejde, da Sue kravler ud af Elisabeths krop.

Det er årets vildeste rutsjebanetur, og Demi Moore har aldrig været bedre.

Titel:
The Substance

Land:
Storbritannien, USA, Frankrig

År:
2024

Instruktør:
Coralie Fargeat

Manuskript:
Coralie Fargeat

Medvirkende:
Demi Moore, Margaret Qualley, Dennis Quaid

Spilletid:
140 minutter

Premiere:
24. oktober

Relevante artikler

Tendens
30. mar. 2018
Lovende gyserfilm på vej

Lovende gyserfilm på vej

Fra samme skribent

Biografanmeldelse
30. nov. 2025
The Smashing Machine

The Smashing Machine

Biografanmeldelse
24. nov. 2025
Alpha

Alpha

Biografanmeldelse
30. okt. 2025
Diamanti

Diamanti

Biografanmeldelse
04. apr. 2025
Vi har stadig i morgen

Vi har stadig i morgen

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten