Biografanmeldelse
09. dec. 2025
The Shining – IMAX

Seksårige Danny Lloyd skaber markante klangskift, når han på sin trehjulede cykel triller over gulvfladen af skiftevis hårdt træ og bløde tæpper i The Overlook Hotel.

Foto | Warner Bros.

The Shining – IMAX

Hvis ratingsystemet tillod det, ville Ekkos anmelder give syv stjerner. For syv er et magisk tal, og The Shining i IMAX er ren magi.

Af Nicolas Barbano

På et femstjernet hotel har man lov at forvente høj kvalitet på alle områder. Sådan er det at tjekke ind på The Overlook Hotel i Stanley Kubricks unikt visionære og æstetisk sublime Stephen King-filmatisering The Shining

Her kan man gå rundt og beundre de mange Apache/Navajo-udsmykninger, som minder om, at hotellet er bygget på en indianergravplads. Man kan også møde den oprindelige James Bond, Barry Nelson fra tv-filmen Casino Royale (1954). Her på stedet har han rollen som hotelchef. 

Han fortæller gerne om opsynsmanden, som i 1970 myrdede sin hustru og to døtre. Er man clairvoyant, som den nye opsynsmands lille dreng, behøver man ikke få det fortalt. Både ofre og gerningsmand spøger stadig i korridorerne. I surreelle glimt sprøjter blodet, som havde opsynsmanden flænset en pulsåre på størrelse med en sluseport. 

Hvorvidt vanviddet skyldes den tidligere opsynsmand eller den nye, som spilles med blændende galskab af Jack Nicholson, er et åbent spørgsmål. Men hans hustru, smukt og skrøbeligt spillet af Shelley Duvall, har grund til at bevæbne sig med et boldtræ. 

Filmen er fra 1980. Langt de fleste danskere, der har set The Shining i biografen eller tv, på vhs eller skive, har måttet nøjes med den europæiske biografversion. 

Som reaktion på filmens oprindeligt negative anmeldelser klippede Kubrick her sit mesterværk ned fra dets oprindelige 146 minutter til kun 119 minutter. 

Den gængse amerikanske biografversion spiller 144 minutter. Den kom til Danmark i 2017, og enkelte biografer rundt om i landet har siden givet mulighed for at tjekke ind i denne næsten komplette version. Men hvad vi først nu kan se, er de 144 minutter konverteret til IMAX-format og projiceret på Danmarks største biograflærred. 

Det er ikke en skelsættende forskel, men det er en forbedring, ligesom da museet Louvre flyttede Nike fra Samothrake til en trappeafsats, hvor den hovedløse skulptur synes på nippet til at lette med et triumferende slag af de spredte vinger. 

Præcis den slags feinschmecker-detaljer kan få enkelte luksushoteller til at fremstå som seks- eller sågar syvstjernede. Selv kaster jeg uden tøven seks stjerner efter selv den korteste version af Ondskabens hotel, som var titlen på den oprindelige danske biografversion. 

Og hvis Ekkos ratingsystem tillod det, strakte jeg mig efter IMAX-oplevelsen også gerne til syv, for syv er et magisk tal, og The Shining i IMAX er intet mindre end en magisk oplevelse. 

Ikke mindst er det lyden, der omfavner én. Som listede man selv efter drengens trehjulede cykel, når den med markante klangskift triller over en gulvflade af skiftevis hårdt træ og bløde tæpper. 

Men selvfølgelig også billederne. Med Roy Walkers scenografi fotograferet af John Alcott, begge Oscar-vindere for samarbejdet på Kubricks Barry Lyndon. Alene de to åbningsbilleder, diagonalt glidende over en flod, kopieret af Sam Raimi i The Evil Dead, og helikopterskuddet af bilen på bjergvejen, kopieret med droner i noget nær hver anden horrorfilm sidenhen. 

Få film stråler som The Shining

Gennem 144 minutter fremstår hotellets gange og vinger så Nike-agtigt gigantiske og inden for taktil rækkevidde, at man bagefter føler, man selv har løbet gennem den tilsneede labyrint, konverseret med spøgelser i balsalens bordelrøde pissoir og vandret hen over gulvtæppets ikoniske Shining-mønster, forbi den åbne dør ind til Room 237 med advarslen ”REDRUM” hvislende i ørerne. 

Vekslende bølger af hårrejsende mystificering og æstetisk eufori strømmer gennem nervesystemet, når Kubrick udfolder historien med en Karajans sans for musikalsk rytme og variation. I en sådan film er hvert eneste klip mere værd end 200 traditionelle jumpscares. 

Jeg har aldrig forstået, at Torrance-familien, der skal tilbringe en hel vinter alene på hotellet, får anvist et relativt lille værelse, og bliver boende der. Jeg selv var straks flyttet hen på en luksussuite, forskellen havde jo ikke kostet hotellet en øre. 

Ligeledes kan man netop nu som biografgænger selv opgradere sit biografophold på Overlook Hotel til syv stjerner – ved at se The Shining i IMAX.

Titel:
The Shining

Land:
USA, England

År:
1980

Instruktør:
Stanley Kubrick

Manuskript:
Stanley Kubrick, Diane Johnson

Medvirkende:
Jack Nicholson, Shelley Duvall, Danny Lloyd

Spilletid:
146 minutter

Repremiere:
11. december

Relevante artikler

Nyhed
12. juli 2019
Stanley Kubrick spøger fra graven

Stanley Kubrick spøger fra graven

Feature
15. nov. 2012
The Shinings hemmeligheder

The Shinings hemmeligheder

Tema
11. aug. 2009
Psykopater
Den lækre anarkist

Den lækre anarkist

Fra samme skribent

Biografanmeldelse
03. dec. 2025
Rejsen mod nord

Rejsen mod nord

Biografanmeldelse
28. nov. 2025
Yndige mennesker

Yndige mennesker

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten