Biografanmeldelse
27. aug. 2025
The Roses

Man har sjældent set lykkeligere par end Ivy (Olivia Colman) og Theo (Benedict Cumberbatch), men da sidstnævntes karriere kollapser, begynder problemerne.

Foto | South of the River Pictures

The Roses

Genfilmatiseret ægteskabsdrama bugner af sort humor og følger rejsen fra nyforelsket eufori over gnidningsfyldt utilfredshed til hadefuld konflikt.

Af Nicolas Barbano

Tilbage i 80’erne scorede Michael Douglas, Kathleen Turner og Danny DeVito tre hits på stribe: Indiana Jones-efterligningen Nu går den vilde skattejagt, dennes toer Jagten på Nilens juvel og skilsmissekomedien The War of the Roses. Sidstnævnte, som DeVito selv instruerede, er baseret på Warren Adlers roman, der nu er blevet genfilmatiseret. 

For mennesker med en klassisk dannelse er begrebet ”Rosekrigene” først og fremmest en periode i engelsk senmiddelalder. Her dystede to slægter, Huset Lancaster (med en rød rose som emblem) og Huset York (hvid rose), om retten til tronen via en række blodige krige. 

De fleste filminteresserede er stødt på perioden via filmatiseringer af Shakespeares fire skuespil om Rosekrigene: Henrik den Sjette del 1-3 og især Richard den Tredje med den pukkelrykkede titelperson som royal seriemorder. 

I den biografaktuelle viruszombiegyser 28 Years Later indarbejder Danny Boyle en række glimt af dødelige pileregne under Slaget ved Agincourt. Det er klip fra Laurence Oliviers Shakespeare-film Henry V (1944), en prequel til Rosekrigene. 

Referencen er underforstået som indbygget metafor, når man læser eller ser filmatiseringer af Warren Adlers roman. Her er Rosekrigene blevet til et moderne, dødeligt skilsmissedrama mellem to ægtefæller med det fælles efternavn Rose. 

Og referencen er endnu tydeligere i den nye film, hvor bogens amerikanske par er blevet til to amerikansk bosatte briter: Kokken Ivy Rose og arkitekten Theo Rose, spillet af Olivia Colman (Oscar-vinderen fra The Favourite) og Benedict Cumberbatch, der fik sit gennembrud som sociopatisk mesterdetektiv i tv-serien Sherlock

Da parret mødes i filmens start, er Ivy trods kulinarisk talent på Babette-niveau stadig en ydmyg køkkenansat, mens Theo med sin visionære udformning af et maritimt museum er på vej op mod arkitekturens tinder. Da hun lader ham smage sin kokkekunst, er mundfulden så afrodisisk, at de straks har hot sex i fryserummet. De bliver gift, og sjældent har man set et lykkeligere par. 

Men skæbnen vil, at Theos karriere kuldsejler, da en pinlig videooptagelse, hvor museet styrter sammen under et stormvejr, bliver et viralt hit. Mens han går derhjemme og passer parrets to børn, starter Ivy en seafoodkæde og tjener en formue. 

Parrets nu omvendte status med hende som stjernen med glamourøse og luksuriøse frynsegoder får ægteskabet til at knirke. Vi kender mønsteret fra de syv filmversioner af backstagedramaet A Star Is Born, inspireret af autentiske Hollywood-skæbner. 

Pengene fra sine restauranter bruger Ivy til at lade Theo bygge deres drømmehjem. Som bliver knasten i parrets efterfølgende, stadig mere hævngerrige skilsmisseforhandlinger, der er forholdsvis realistisk udformet med spandevis af bidende, sort humor. 

På sidelinjen leverer Andy Samberg og især Kate McKinnon glimrende præstationer som et vennepar, der ser alting mere klart end ægteparret selv. 

Udviklingen fra nyforelsket eufori over misfornøjet understrøm til hadmotiveret konflikt er velskrevet og velspillet, men fiser ud mod slutningen. Danny DeVito fik ros for i den forrige filmatisering at nægte selskabet en happy ending og insistere på dramatisk konsekvens. Filmen huskes ikke mindst for en flot finale med ægtefællerne, Michael Douglas og Kathleen Turner, fatalt forenet i en faldende lysekrone. 

Folkene bag den nye film, blandt andet Austin Powers-instruktøren Jay Roach, har desværre intet lært deraf, men farer til slut vild i en mekanisk afhængighed af romcom-konventioner. Med de mange sjove og frække lækkerbiskener undervejs er det en anbefalelsesværdig film, og så meget desto mere ærgerligt, at jeg forlod biografen med en lettere skuffet eftersmag. 

Som at have set en ellers smukt udformet bygning styrte sammen på åbningsdagen.

Titel:
The Roses 

Land:
Storbritannien, USA

År:
2025

Instruktør:
Jay Roach

Manuskript:
Tony McNamara

Medvirkende:
Olivia Colman, Benedict Cumberbatch, Kate McKinnon, Andy Samberg, Ncuti Gatwa

Spilletid:
105 minutter

Aldersgrænse:
Frarådes børn under 7 år

Premiere:
28. august

Relevante artikler

Biografanmeldelse
13. jan. 2024
Poor Things

Poor Things

Tv-anmeldelse
25. maj 2016
All the Way

All the Way

Biografanmeldelse
09. feb. 2016
Trumbo

Trumbo

Fra samme skribent

Biografanmeldelse
03. dec. 2025
Rejsen mod nord

Rejsen mod nord

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten