Biografanmeldelse
06. mar. 2025
The Outrun

Gråd, dirrende mundvige, raseriudbrud, fire forskellige hårfarver, dans, opkast, sex, forældrekærlighed – det hele virker som den skinbarlige virkelighed, når skuespilleren er irske Saoirse Ronan.

Foto | Brock Media

The Outrun

Med en nerve af autenticitet, man sjældent har set, bærer Saoirse Ronan filmisk stærkt drama om alkoholmisbrugets skræmmende rasen.

Af Kristian Ditlev Jensen

Den tyske instruktør Nora Fingscheidt er mest kendt for Systembryder, der handler om anbragte, voldelige børn. Hendes nye film om en ung, kvindelig alkoholikers kamp for at blive ædru er ekstraordinært fremragende. 

The Outrun får en masse forærende på grund af sin lokation. Den er baseret på en selvbiografisk roman med samme titel af Amy Liptrot, som også er medforfatter på manuskriptet, og den foregår på Orkneyøerne nord for Skotland. 

Øgruppen er hærget af vilde storme, men der er også skønne fåreflokke og sjældne fugle og sælhunde. Og så er der havet, som på en måde er en slags hovedperson. Vand er som bekendt et alternativ til alkohol. 

Dertil skal lægges selvbiografiens voldsomme plot. 

Kan en ung kvinde, som har mistet alt, finde sig selv, hvis hun rejser hjem og starter på en frisk? I behandlings-lingo kalder man det for ”den geografiske flugt”, og det ligger lige for, at nissen flytter med. 

Man kan ikke fysisk flygte fra et misbrug, som især er en psykisk problemstilling. Hele den kamp, i det indre og i det ydre, er filmens kerne. Misbrugets rasen skildres så skræmmende og berusende, at emnet alkoholmisbrug føles udtømt. 

Irske Saoirse Ronan, der er født i New York, men vokset op i Dublin, bærer filmen med en nerve af autenticitet, man nærmest ikke kan mindes at have set før. 

Hun har fire gange før været nomineret til en Oscar, og man tænker uvilkårligt, at den vil hun vinde en dag. Alene denne film byder på gråd, dirrende mundvige, raseriudbrud, fire forskellige hårfarver, dans, opkast, sex, forældrekærlighed … og det hele virker som den skinbarlige virkelighed. 

Alle de virkelig velfungerende filmiske og fortælletekniske greb, der bringes i spil, hæver portrættet højt over niveau for alkoholikerfilm. 

Der er brugen af flashbacks og montager af sigende, billedstærke erindringsbrudstykker. Der trækkes også på helt uventede filmteknikker. Enten drømmende, suggestive sekvenser, hvor en mytologisk fortælling visualiseres – ”på Orkneyøerne siger man, at alle druknede mennesker bliver til sæler …” – eller også smukke, kunstneriske animationsfilm. 

Når hovedpersonen Rona mindes de mundtlige overleveringer af det lille øriges mytestof fra barndommen, vises de som rørende tegnefilm. 

Som om alt det ikke var nok, rummer filmen en smuk, men oplagt umulig kærlighedshistorie mellem Rona og en studiekammerat, der ligesom hun er biolog. Men kærligheden visner, da hun for Gud ved hvilken gang smadrer det fælles studenterhjem, så alle til sidst har skåret sig på det glas, alkoholen opbevares i. 

Det sidste er et hint om filmens dybeste lag. 

Når et dødt lam kasseres i en metalskraldespand med et højt klonk, kunne det lige så godt være den familiemæssigt kasserede Rona. Når hendes far, den bipolare fåreavler, går op og ned i psykosen – og flår vinduet op, så stormen er ved at tage ham, mens han skriger ”Jeg er havet!” – forstår man godt billederne af de brusende, vanvittige vandmasser. 

Og som noget særligt smukt italesættes tilværelsens mange dobbelte lag direkte i filmen. Hele tiden forklares det, at hvis det og det i Orkney var steder i London-bydelen Hackney, så ville det svare til det og det. 

Alting ligner noget andet. Alting er relateret til noget andet. Og så giver det hele mening. 

Morens kristendom er et lag af håb over Ronas liv. Alkoholen er et lag af glæde oven på hendes smerte. Og denne fuldkommen vidunderlige film er faktisk i sig selv et meta-lag – oven på en bog, som igen er et lag oven på levet liv. 

Et af de fineste påfund er en scene om hittegods, hvor instruktøren pludselig udskifter alle skuespillere med de mennesker, de portrætterer. Pludselig er det ikke Saoirse Ronan, men faktisk Amy Liptrot, der er på lærredet. Det er genialt tænkt. 

The Outrun er ægte og stor filmkunst.

Titel:
The Outrun

Land:
Storbritannien, Tyskland

År:
2024

Instruktør:
Nora Fingscheidt

Manuskript:
Nora Fingscheidt, Amy Liptrot

Medvirkende:
Saoirse Ronan, Paapa Essiedu, Seamus Dillane, David Garrick

Spilletid:
118 minutter

Aldersgrænse:
Tilladt for børn fra 15 år

Premiere:
13. marts

Relevante artikler

Biografanmeldelse
31. aug. 2020
Systembryder

Systembryder

Portræt
15. mar. 2019
Hollywoods kvindelige wunderkind

Hollywoods kvindelige wunderkind

Fra samme skribent

Tv-anmeldelse
04. dec. 2025
Hvem passer på grisene?

Hvem passer på grisene?

Serieanmeldelse
01. dec. 2025
Valdes jul – Vintermiraklet

Valdes jul – Vintermiraklet

Serieanmeldelse
28. nov. 2025
Blossoms Shanghai

Blossoms Shanghai

Serieanmeldelse
24. nov. 2025
The Beast in Me

The Beast in Me

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten