Biografanmeldelse
10. okt. 2023
The Miracle Club

Maggie Smith og Kathy Bates leverer kraftpræstationer som ældre kvinder i 1960'ernes Irland i The Miracle Club, der nydes bedst som strikkefilm sammen med mormor. 

Foto | Zephyr Films

The Miracle Club

Der er befriende ingen botox, kunstige bryster eller Hollywood-friskhed over seniordrama, hvor skuespillere i verdensklasse har et forbløffende engagement.

Af Thea Torp

Efter æblekinderne er forsvundet og brysterne tømt for mælk, fordufter kvinder ofte fra vores bevidsthed som andet end en drænet kærlighedskilde. Overgangsalderen har kulturelt repræsenteret en overgang til glemslen, men med tidens diversitetsbølge er der blevet plads til mormors følelser på den store skærm.

I Held og lykke, Leo Grande finder Emma Thompsons enke sin seksualitet med hjælp fra en mandlig prostitueret. I den danske Madklubben tager tre pensionerede kvinder et opgør med deres aldrende kroppe og knuste hjerter på en ferie til Italien.

I The Miracle Club, som foregår i 1967, er det Maggie Smith, Kathy Bates og Laura Linney, der sætter mormor – og oldemor! – i centrum. Maggie Smith nærmer sig hastigt de 90, men leverer en kraftpræstation, hvor hun rystende og næsten hviskende skildrer livets sidste fase.

I filmen vender Chrissie (Laura Linney) hjem til Irland efter 40 år i USA for at deltage i sin mors begravelse. De har ikke talt sammen, siden hun flygtede fra arbejderklassekvarteret som syttenårig.

Chrissies mor har på det seneste arbejdet hårdt på en talentkonkurrence i den lokale kirke. Den afholdes nu som gravøl i hendes minde. Her genforenes Chrissie med sin mors to gode veninder, den drikfældige husmor Eileen (Kathy Bates) og Lily, oldingen med de unge øjne (Maggie Smith). De byder hende velkommen med en foragt, som har gæret i en menneskealder.

Sammen med den rare, yngre nabo Dolly (Agnes O’Casey) dyster Eileen og Lily som en syngende trio i talentkonkurrencen, hvor hovedpræmien er to billetter til den hellige grotte i franske Lourdes. De vinder ikke, men kommer efter nogle fortænkte forviklinger alligevel afsted – og får følgeskab af Chrissie, der fandt sin egen billet i en kuvert fra sin mor.

Med et skrabet budget, sparsomme kulisser og gylden lyssætning minder The Miracle Club om en god aften på TV 2 Charlie – med en bismag af sæbeopera, hvor tragedierne hober sig op. Den ene kvindes dreng er stum, den anden har en knude i brystet, den tredje har ulige ben og sørger stadig over sin søn, der druknede mange år forinden. 

Men præsten, spillet klogt og hjertevarmt af Mark O’Halloran, er med på turen og altid parat til at glatte de svære følelser ud. Manuskriptet sopper for det meste rundt i en overflade, hvor vandet altid er lunt og lyst, men kommer alligevel rundt om arbejderlivets udfordringer i et strengt religiøst, kønsopdelt samfund. 

Filmens morale er, at det er mellem mennesker, miraklerne sker, og ved hjemmets arne, man kan finde helbredelse. Men det traume, der åbenbarer sig, og som udstødte Chrissie til USA for 40 år siden, er for grusomt til, at denne hyggelige film kan forløse det troværdigt på 90 minutter.

Instruktør Thaddeus O’Sullivan, der mest har begået sig som instruktør på engelske tv-serier, instruerer The Miracle Club som en film i den lette ende af skalaen.

Og han nærmest modarbejdes af et cast i verdensklasse, der går til rollerne med en overbevisning, historien næsten ikke kan bære.

Hovedrollen som Chrissie er Laura Linney, når hun er bedst: lige så rummelig over for andres følelser, som hun er tilbageholdende med sine egne.

Debutanten Agnes O’Casey er rørende som bekymret småbørnsmor, og Kathy Bates skifter fremragende mellem streng og mild. Som en fattig mor og bedstemor til en flok på tolv har hun klaret sig gennem et hårdt liv med troen som rettesnor.

Her er ingen botox, kunstige bryster eller Hollywood-friskhed. Tidens gang ses på kvindernes kroppe og i deres ansigts folder, og selv om Laura Linney aldrig kan sige sig fri for sin naturlige skønhed, er der noget forfriskende i at se kvindelige skuespillere have alder.

The Miracle Club er en oplagt strikkefilm, man kan nyde sammen med mor eller bedstemor en tirsdag aften i den lokale kunstbiograf. Det er nok også hendes tur til at være i centrum.

Titel:
The Miracle Club

Land:
Irland, Storbritannien

År:
2023

Instruktør:
Thaddeus O’Sullivan

Manuskript:
Joshua D. Maurer, Timothy Prager, Jimmy Smallhorne

Medvirkende:
Laura Linney, Kathy Bates, Maggie Smith, Agnes O’Casey, Mark O’Halloran, Stephen Rea

Spilletid:
90 minutter

Aldersgrænse:
Frarådes børn under 7 år

Premiere:
12. oktober

Relevante artikler

Biografanmeldelse
22. sep. 2019
Downton Abbey

Downton Abbey

Biografanmeldelse
14. apr. 2016
The Lady in the Van

The Lady in the Van

Fra samme skribent

Biografanmeldelse
11. juni 2024
Til verdens ende

Til verdens ende

Biografanmeldelse
28. maj 2024
Power Alley

Power Alley

Serieanmeldelse
28. mar. 2024
Ronja Røverdatter

Ronja Røverdatter

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten