Biografanmeldelse
02. aug. 2025
The Mastermind

Josh O’Connor er i Oscar-form i rollen som James, en ubarberet kunstskole-dropout, der i et forsøg på at redde både ego og økonomi planlægger et røveri af fire malerier fra det lokale kunstmuseum.

Foto | Ryan Sweeney

The Mastermind

Kelly Reichardt skildrer almindelig menneskelig uformåen, når hun på mesterlig vis dekonstruerer kupfilmen med en ubarberet antihelt.

Af Rasmus Brendstrup

Kelly Reichardts The Mastermind vender kupfilmens velkendte greb på vrangen og blotlægger det, der som regel skjules bag fikse montager og pumpende lydspor: kaos, panik og helt almindelig menneskelig uformåen. 

Resultatet er et lavmælt, men mesterligt realistisk portræt af kriminalitetens snavsede virkelighed – og af den tynde linje mellem dannet kunstkender og skamløs bedrager. 

Vi er i Massachusetts’ forstæder i 1970’erne. Josh O’Connor er i Oscar-form i rollen som James, en ubarberet kunstskole-dropout med kone, to børn og kroniske pengeproblemer. Han er arbejdsløs tømrer og føler sig skabt til mere. Men verden har været unfair, og i et forsøg på at redde både ego og økonomi planlægger han et røveri af fire malerier fra det lokale kunstmuseum. 

Med sig har han lidt insider-viden, evnen til at lyve uden at blinke og en farlig tendens til selvovervurdering. Røveriet bliver lige så komisk og lavpraktisk, som det er farligt. 

Den klassiske kupfilm – fra Rififi til Ocean’s Eleven – forfører med elegant planlægning og charmerende forbrydere, men Kelly Reichardt vil præcis det modsatte. 

Hun smider den typiske spændingsmusik ud, lader døren binde og stigen vælte. Vi følger undervejs James så tæt på, at vi kan se, præcis hvor lidt styr han har på, hvad han laver. Og hvor lidt han er villig til at indrømme det. Også over for de hjælpere, han hyrer i det kriminelle miljø. Han er kort sagt alt andet end titlens store strateg. 

Det er formidlet med komplet overbevisning i både tics og tidsbillede. James er hverken kynisk nok til at være en ægte skurk eller naiv nok til at være sympatisk. 

Løgene over for hustruen (Alana Haim), hans godtroende mor og faren, der gudhjælpemig er dommer, vokser sig mere og mere problematiske og presser ham til at slukke for andet end nødberedskabet. Samtidig giver Josh O’Connor hovedpersonen en spøgelsesagtig overlevelsesevne – en mand, der hele tiden løber fra ansvaret: ”Tre fjerdedele af, hvad jeg gjorde, gjorde jeg for jer!” 

Der er fine ekkoer af en anden nylig pragtrolle leveret af Josh O’Connor, nemlig som gravrøveren i Alice Rohrwachers italienske drama La chimera. Også i den film spiller han en mand, der besidder dannelse og kunst-sensibilitet, men hvor det moralske kompas i bedste fald har en snurrende nål. 

Kelly Reichardt har altid haft et gudsbenådet blik for de mennesker, som ingen andre skildrer. Fra den angtsramte kunstner i Showing Up og drømmerne i Wendy and Lucy kredser hendes værker om personer, der ikke forløser deres rolle i samfundet eller slet og ret har meldt sig ud. 

I The Mastermind gør hun op med det selvmytologiserende snit, som genren plejer at levere, I stedet får vi ynkelig og dybt fascinerende patos bestående af møntopkald fra offentlige telefonbokse, uvaskede skjorter og uforløste drømme. 

Josh O’Connors karakter føjer sig perfekt ind i rækken af Reichardts hovedpersoner. James er en mand, der hverken formår at være en god borger eller en god forbryder. 

Med en vidunderlig ironi lader Reichardt ham til sidst blive opslugt af en Vietnam-demonstration, han ikke har den fjerneste tilknytning til – og giver samtidig en uventet rolle til de politibetjente, der ellers plejer at fungere som klassiske modstandere i kupfilmens velkendte krydsklipning. 

Det er i de små, virkelighedsnære katastrofer, Kelly Reichardt finder sin spænding. The Mastermind stiller skarpt på en moralsk fiasko, som skildres med rolig hånd, uhyggelig klarhed og Rob Mazureks jazzede toner, der bobler derudaf. 

Og hvis der er nogen retfærdighed til, fører den åbne filmklub Tusind Soles løse visninger til så begejstret en word of mouth, at filmen får reel dansk distribution.

Titel:
The Mastermind

Land:
USA

Årstal:
2025

Instruktør:
Kelly Reichardt

Manuskript:
Kelly Reichardt, Jonathan Raymond

Medvirkende:
Josh O’Connor, Alana Hain, John Magaro, Gaby Hoffmann, Eli Gelb, Hope Davis

Længde:
117 minutter

Aldersgrænse:
Tilladt for børn over 15 år

Premiere:
7. august i Empire Bio, kommer senere på Mubi

Relevante artikler

Streaminganmeldelse
03. aug. 2025
Showing Up

Showing Up

Streaminganmeldelse
27. feb. 2021
First Cow

First Cow

Biografanmeldelse
01. nov. 2016
Certain Women

Certain Women

Portræt
07. maj 2015
Kelly Reichardt mellem linjerne

Kelly Reichardt mellem linjerne

Fra samme skribent

Biografanmeldelse
02. dec. 2025
Saras stempel

Saras stempel

Biografanmeldelse
22. okt. 2025
After the Quake

After the Quake

Biografanmeldelse
07. okt. 2025
Modstanderen

Modstanderen

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten