Serieanmeldelse
24. maj 2023
The Idol

Sangeren Jocelyn (Lily-Rose Depp) og musikmanageren Tedros (Abel Tesfaye) indleder en affære, der er lige dele passioneret og ubehagelig.

Foto | HBO

The Idol

Euphoria-skabers stangliderlige serie om kendisindustriens kødmarked lever højt på den farlige kemi mellem Lily-Rose Depp og The Weeknd.

Af Niels Jakob Kyhl Jørgensen

”Popmusik er den ultimative trojanske hest,” siger den skummelt forførende klubejer Tedros, der er på vej i trusserne på den kriseramte popsanger Jocelyn.

”Får du folk til at synge med, kan du sige hvad som helst.”

Det samme gælder for The Idol. Og det er formentlig grunden til, at Sam Levinsons opfølger til megahittet Euphoria er blevet lagt for had af verdenspressen efter premieren i Cannes.

At Tedros er nærmest overdrevent rapey, som Jocelyns veninde beskriver ham, går ikke Jocelyn på – tværtimod. Det tænder hende.

The Idol er den mest stangliderlige serie, jeg har set længe.

I de første to afsnit bliver der onaneret og suttet pik, kneppet og poseret med åben mund og ansigtet fuldt af sæd.

Sexbesættelsen er slibrig og sensationslysten, provokerende og poserende. Den er helt central for serien, og voldtægtssymbolikken er umulig at se bort fra.

Deres første nat sammen løfter Tedros Jocelyns kjole over hovedet på hende, binder den om hendes hals og stikker så en kniv igennem den og ind i hendes gispende mund.

Det er provokerende rollespil, men måske mindre kontroversielt, end det kan lyde. Sam Levinson skildrer bdsm-sex og kendiskultur, som han behandler feststoffer i Euphoria: først kommer rusen, så tømmermændene.

At dømme efter to af seks afsnit, vil tømmermændene blive rigtigt slemme. Jocelyn er ved at kikse sit comeback efter et nervøst sammenbrud, da hun mistede sin mor året forinden.

Berømthed er kynisk kapital.

Det understreges allerede i første scene, hvor en magtfuld musikproducer forklarer, hvorfor psykisk sygdom sælger: ”Hvis du bor i Iowa, kender du ikke en pige som Jocelyn. Og hvis du gør, kommer hun ikke til at kneppe dig, medmindre hun lider af en seriøs personlighedsforstyrrelse.”

Hvis man ikke selv kommer i tanke om et tabloidmartret popidol som Britney Spears, behøver man ikke vente længe, før The Idol minder én om hende.

Serien er diskret som et tågehorn, men den er også et sexet og medrivende portræt af popverdenens nådesløse kødmarked.

Sam Levinson åbner ballet med en karneval-kaotisk fotoseance. Jocelyns hold af oppassere og udbyttere pisker hende gennem arbejdsdagen, mens de forhindrer hende i at finde ud af, at et ekstremt privat billede er lækket online og gået viralt.

Vittighederne fyger som maskingeværsalver, når kameraet følger et stjernecast af erfarne skuespillere som Hank Azaria, Jane Adams og Dan Levy rundt i Jocelyns ødsle overklassehus.

De mundhugges bistert og livligt, mens de forsøger at pege diskursen væk fra slut shaming og i stedet hylde Jocelyn som et offer for hævnporno – og en feministisk helt.

Manuskriptet er fuldt af stikpiller til en substansløs kendiskultur. Det er overdrevent, men i store træk også troværdigt.

Foruden Sam Levinson er The Idol skabt af Abel Tesfaye, der indtil for nylig gik under kunstnernavnet The Weeknd. Han er et af verdens største musiknavne, og ud over at komponere seriens popmusik trækker han på sin egen stjernestatus i rollen som den mørkt dragende Tedros.

Han køres i stilling som en blanding af musikmanager og kultleder, der er omringet af smukke, unge mennesker. Serien holder kortene tæt ind til kroppen i de første afsnit, men finder sit eget formsprog et sted mellem The Weeknds poppede musikvideoæstetik og Nicolas Winding Refns begsorte neon noir.

Langsomt præsenteres vi for det cast, der skal føre historien videre.

Susanna Son, den unge gennembrudsstjerne fra Sean Bakers Red Rocket, dukker op i andet afsnit, mens musikeren Moses Sumney summer omkring Tedros som Izaak, lige dele ven og discipel.

Men seriens omdrejningspunkt er Lily-Rose Depp som den ombejlede popstjerne Jocelyn.

Kameraet er forelsket i hendes dådyrøjne og knivskarpe kindben. Den unge skuespiller, der er datter af Johnny Depp og den franske model Vanessa Paradis, har både figur og talent til at overbevise som popidol på randen af et nervøst sammenbrud.

Det hele handler om Jocelyn, selv om hun sjældent bliver taget med på råd. Hendes berømthed er en valuta, hun ikke selv råder over, og som alle vil have fingrene i.

Om serien udstiller misogynien eller selv udnytter den, vil de sidste fire afsnit vise. Men der skal nok blive talt om den, for The Idol kan ikke blive andet end et hit.

Titel:
The Idol

Land:
USA

År:
2023

Serieskaber:
Abel Tesfaye, Reza Fahim, Sam Levinson

Medvirkende:
Lily-Rose Depp, Abel Tesfaye, Suzanna Son, Troye Sivan, Jennie Ruby Jane, Moses Sumney

Spilletid:
Seks afsnit af cirka 60 minutter

Anmeldelse:
To afsnit

Premiere:
22. maj på Cannes-festivalen, 5. juni på HBO Max

Relevante artikler

Serieanmeldelse
22. juni 2019
Euphoria

Euphoria

Fra samme skribent

Biografanmeldelse
01. dec. 2025
No Other Choice

No Other Choice

Biografanmeldelse
11. nov. 2025
Jay Kelly

Jay Kelly

Biografanmeldelse
19. okt. 2025
Frankenstein

Frankenstein

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten