Biografanmeldelse
22. dec. 2025
The Housemaid

Sydney Sweeney får som Millie (tv.) et job hos en kernefamilie, hvor hustruen (Amanda Seyfried) virker psykisk ustabil, men efterhånden går den grufulde sandhed op for Millie.

Foto | Daniel C. McFadden

The Housemaid

Sydney Sweeney forvandler sig fra hushjælp til feministisk hævner i horrorfilm, der er fotograferet som en komedie og frister en skæbne som døgnflue.

Af Nicolas Barbano

Forleden i en anmeldelse af The Shining nævnte jeg, at ”helikopterskuddet af bilen på bjergvejen er kopieret med droner i noget nær hver anden horrorfilm sidenhen”. 

Der gik da også kun et par dage, før jeg så skuddet og faktisk hele Shining-åbningen kopieret i The Housemaid. Denne starter med, at hovedpersonen (Sydney Sweeney) i sin bil ligesom Jack Nicholson ankommer til et snedækket gods, her Long Island. 

Hun flytter kort efter ind som hushjælp for en kernefamilie. Farmand (Brandon Sklenar) er flot og solid, hustruen (Amanda Seyfried) diagnosticeret skizofren, deres datter (Indiana Elle) en forkælet Karen-type. 

Der er ingen spøgelser, men der er et truende loftsværelse, hvor uhyggelige ting er sket og kommer til at gentage sig. 

Plottet er hentet fra Freida McFadden kioskkrimi fra 2022, der først udkom online og siden som trykt bog blev en monumental bestseller, der voksede til en trilogi og nu er filmatiseret. 

Et mønster, vi også kender fra E.L. James’ Fifty Shades of Grey-franchise. Sidstnævnte er en erotisk fantasi for kvinder om at få en velhavende kæreste og underkaste sig i et respektfuldt og frivilligt bdsm-forhold. The Housemaid er omtrent det modsatte: at få en velhavende kæreste, men blive udsat for overgreb, da stodderen viser sig at være et dumt svin. 

I film fra gamle dage, såsom nøgleværket Gaslight (1940), reddes heltinden af en mand. Men startende med The Shining har et andet sæt kønsbaserede klichéer gradvis vundet frem. I dag er mænd ikke blot skurke, men kvindehadende skurke, og det er deres ofre, kvinderne, der heroisk triumferende besejrer de onde mænd. 

Også bag kulisserne er The Housemaid domineret af kvinder. Seks af filmens executive producers er kvinder, inklusive Freida McFadden og de to hovedrolleindehavere. Instruktøren Paul Feig er det, man i filmbranchen kalder en director-for-hire

Han er ikke talentløs, især har han vist tæft for at instruere kvinder, men han har ringe sans for gys og suspense. Problemet er heller ikke plagiatet af åbningsoptagelsen i The Shining eller Feigs ineffektive genbrug af det berømte spejlbilled-jumpscare i Polanskis Repulsion

Problemet er, at hele filmen fra start til slut er mekanisk og kedeligt filmet. Det mærkes især i billederne af huset, hvor handlingen foregår. Det er faktisk et virkelig flot hus, men optaget med den type billeder, man finder i en ejendomsmæglers salgsannoncer. Og med sine lyse, indbydende billeder ligner hele filmen en komedie mere end en horrorfilm. 

Jeg mindes et interview, hvor den danske instruktør Christian E. Christiansen fortalte om sine oplevelser i Hollywood, hvor han lavede to horrorfilm. På settet dukkede en slipsemand fra filmselskabet op og holdt øje med, at han på intet tidspunkt afveg fra det mest konventionelle filmsprog. 

Ret skal være ret. 

The Housemaid byder på blodige sår, og huset har en vindeltrappe. Selv om den ser helt normal ud, hører vi i starten, at den er farlig. Jovist, det er de fleste trapper, hvis man skubbes ud fra øverste trin. Hovedsagelig er The Housemaid dog lavet for et mainstream-publikum, som ikke vil rystes, men bekræftes. 

Fokus er på de to hovedrolleindere, som fungerer upåklageligt. Amanda Seyfried, der blev Oscar-nomineret for Mank og fik en Golden Globe for The Dropout, er altid god. Sydney Sweeney, hende med kontroversielle jeans/genes-reklame, lægger krop til et par forglemmelige sexscener, inden hun træder i karakter som feministisk hævner. 

De fleste vil utvivlsomt nyde filmen, det gjorde jeg også selv, takket være skuespillernes håndtering af plottets to-tre overraskelser. Men efter slutteksterne føles The Housemaid som en døgnflue.

Titel:
The Housemaid

Land:
USA

År:
2025 

Instruktør:
Paul Feig

Manuskript:
Rebecca Sonnenshine

Medvirkende:
Sydney Sweeney, Amanda Seyfried, Brandon Sklenar, Elizabeth Perkins

Spilletid:
125 minutter

Aldersgrænse:
Tilladt for børn fra 15 år

Premiere:
25. december

Fra samme skribent

Biografanmeldelse
16. dec. 2025
Avatar: Fire and Ash

Avatar: Fire and Ash

Nyhed
18. dec. 2025
Ekko bringer de sidste julegaver ud

Ekko bringer de sidste julegaver ud

Oscar 2026
17. dec. 2025
Dansk Putin-film i hård Oscar-kamp

Dansk Putin-film i hård Oscar-kamp

Den nye triumfbue
Biografanmeldelse
21. dec. 2025

Den nye triumfbue

Goodbye June
Streaminganmeldelse
20. dec. 2025

Goodbye June

Gaucho Gaucho
Biografanmeldelse
18. dec. 2025

Gaucho Gaucho

All Her Fault
Serieanmeldelse
17. dec. 2025

All Her Fault

Avatar: Fire and Ash
Biografanmeldelse
16. dec. 2025

Avatar: Fire and Ash

Mest læste

Manden bag Anden
Interview
14. maj 2009

Manden bag Anden

Ekko bringer de sidste julegaver ud
Nyhed
18. dec. 2025

Ekko bringer de sidste julegaver ud

Tro og tvivl
Jobs Bog ifølge Jensen
Tema
08. maj 2006

Jobs Bog ifølge Jensen

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten