Serieanmeldelse
09. sep. 2025
The Girlfriend

Cherry (Olivia Cooke) træder som kæreste til overklassemanden Daniel direkte ind i familiens fine beige univers og bliver en forstyrrende kraft.

Foto | Christopher Raphael

The Girlfriend

Serie om rigdommens råddenskab hæver sig over genrens klichéer med et skarpt blik for kvindelig magtkamp.

Af Rosemarie Kær Lundgaard

Robin Wright er den iskolde og uangribelige Laura, der nærmest er vakuumpakket i et beige jakkesæt, Londons finere kvarterer og en klar afsky for middelmådighed.

Det er svært ikke at se Claire Underwood fra House of Cards, når Wright stirrer over brillen med sit karakteristiske blik. Og derfor bliver hendes casting både et es og en hæmsko for miniserien The Girlfriend, som bygger på Michelle Frances’ roman fra 2017.

Ud over at spille en af de to hovedroller har Wright også i samarbejde med Andrea Harkin instrueret serien.

Laura lever en tilbagetrukket tilværelse i et townhouse i det pæne London med sin ægtemand, hvor hun styrer hverdagen med kirurgisk præcision. Men da sønnen Daniel (Laurie Davidson) introducerer sin nye kæreste Cherry, begynder facaden at slå sprækker.

Cherry (Olivia Cooke fra House of Dragon) træder med hår, læbestift og kjole i en nuance et kirsebær direkte ind i det beige univers som en forstyrrende kraft. Hvor Laura er elegance, penge og kontrol, er Cherry impuls, underklasse og seksualitet.

Hun vil så gerne spille rollen som overklassepigen, der naturligt falder ind i sin old money-svigerfamilie. Men det bliver tydeligt, at hun hverken kan eller vil komme ind i varmen.

Over seks afsnit udfoldes et intenst magtspil mellem to kvinder, hvor det ikke handler om, hvem der har gjort noget, men hvorfor de gjorde det, og hvad de var villige til at ofre for det.

Seriens stærkeste greb er – ligesom i romanen – strukturen med skiftende synsvinkler. Vi ser begivenhederne gennem både Laura og Cherrys øjne, hvilket løbende ændrer, hvem vi holder med, og hvem vi stoler på.

Det gør serien til et studie i perception, manipulation og det evige spørgsmål: Hvem ejer fortællingen om en relation? For hvem har egentlig mest styr på deres moralske kompas: den nye kæreste, som virker næsten for opsat på at passe ind – eller moren, der måske bare har svært ved at give slip på sin søn?

Midt i denne emotionelle krigszone står Daniel. Han er reduceret til en hvalp i menneskekrop: loyal, kærlig og komplet uvidende om, hvad der foregår internt i familien. Han er både mors dreng og den tøflede kæreste, der konstant er fanget i spændet mellem to kvinder, som bruger vidt forskellige virkemidler for at få hans opmærksomhed og vinde hans loyalitet.

Cherry bruger sin seksualitet som et våben, og det er ikke bare over for Daniel. Det er også hendes måde at true Laura på. I scener, hvor Cherry sidder med en nedringet kjole og et uskyldigt blik, mens Laura forsøger at holde på formerne, emmer det af passiv-aggressiv spænding.

Det er i disse øjeblikke, at serien viser sit værd. Ikke som en thriller, men snarere som et psykologisk magtspil mellem generationer, kvinder og klasseforskelle.

The Girlfriend lægger sig i kølvandet på serier som The Undoing, The White Lotus og The Perfect Couple, hvor vi som seere voyeuristisk får lov til at se, hvordan den perfekte facade krakelerer indefra. Vi nyder de smukke huse, dyre kjoler og designerdrømme – lige indtil vi ser familierne kvæles i deres egen rigdoms fordærv.

Visse plottwists kan man på forhånd regne ud, nogle dialoger føles mere som skabelontekster end ægte samtaler, og enkelte scener er så stiliserede, at man savner lidt rod. Hjemmene ligner ofte filmkulisser snarere end troværdige menneskers hjem. Men måske er det også pointen: Alt er overflade, indtil det ikke længere kan holde.

For når Laura og Cherry mødes i tavse blikdueller over middagsbordet, og Daniel sidder klemt i midten, er spændingen reel. Magt er ikke altid, hvem der råber højest, men hvem der forstår at spille spillet bedst.

Titel:
The Girlfriend

Land:
USA

År:
2025

Instruktør:
Andrea Harkin, Robin Wright

Manuskript:
Gabbie Asher, Naomi Sheldon, Polly Cavendish, Helen Kingston, Ava Wong Davies, Isis Davis, Matt Evans, Marek Horn

Medvirkende:
Olivia Cooke, Robin Wright, Laurie Davidson, Waleed Zuaiter, Naomi Sheldon

Spilletid:
Seks afsnit af cirka 30 minutter

Premiere:
10. september på Prime Video

Relevante artikler

Biografanmeldelse
13. jan. 2025
Here

Here

Fra samme skribent

Serieanmeldelse
25. okt. 2024
Before

Before

Biografanmeldelse
05. sep. 2024
It Ends with Us

It Ends with Us

Serieanmeldelse
19. aug. 2024
Chimp Crazy

Chimp Crazy

Biografanmeldelse
29. apr. 2024
Bonnard, Pierre & Marthe

Bonnard, Pierre & Marthe

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten