Serieanmeldelse
21. mar. 2024
The Gentlemen

Dar Salim (th.) spiller håndlangeren Felix i Netflix-serien The Gentlemen, som er en slags spin-off til Guy Ritchies film af samme navn. 

Foto | Moonage Pictures

The Gentlemen

Guy Ritchie er om nogen en forminstruktør, og Netflix-serie er en opvisning i alt det, der får fans til at knuselske den britiske Tarantino.

Af Kristian Ditlev Jensen

Guy Ritchie begyndte sin karriere med at lave musikvideoer og reklamefilm, efter han var blevet smidt ud af skolen som femtenårig, fordi han havde taget stoffer.

Og netop sådan er den britiske Tarantinos spillefilm.

De er reklamelækre med pangfarver, overgjorte kulisser, excentrisk casting og et lydspor to die for. Samtidig er de klippet så sindssygt, at man tror, man er røget direkte ind i MTV anno 1992.

Optagelsen speedes pludselig helt vildt op, den krydsklippes hektisk, som var den et technonummer, billeder dobbelteksponeres eller skydes fra hysteriske vinkler. Og hvis der pludselig er slowmotion eller opfindsomme spring i klipning, skal man ikke blive overrasket.

Alt lige fra kapiteloverskrifter over splitscreen til åbenlyse intertekstuelle filmcitater er muligt. At se et Ritchie-værk er som at være på natklub på stoffer. 

I The Gentlemen – otte afsnit på Netflix – laver han endnu en dobbelteksponering, for serien kommer kun fem år efter hans spillefilm af samme navn. 

De to værker har ikke direkte noget med hinanden at gøre, men eftersom alle Ritchie-værker remixer de samme elementer og motiver, har de alligevel.

Her er forherligelsen af stoffer, af forbrydelser og af en helt ekstrem og tegneserieagtig vold med blodstrint i ansigtet på hende, der svinger macheten.

Guy Ritchie laver altid skævt castede kriminelle: ældre, overvægtige mænd, tabere i dyrt tøj, fordomsfuldt udnyttede etniciteter som de ”rejsende”, en slags irske, men statsløse romaer. 

Og denne gang også en gabardine-prædikant samt vor helt egen Dar Salim i rollen som håndlangeren Felix.

Naturligvis får vi også vilde våben, overgjorte biler og voldsomme kamphunde.

Der er også klassesammenstød. Altså underklassefolk smidt som Jeppe på Bjerget i herskabelige omgivelser – og omvendt: rige, fornemme folk i fængsel.

I manuskriptet er der indlejringer af hans kendte lange, litterære tirader, ligesom de afstumpede forbrydere enten citerer klassikere fra antikken eller selv filosoferer, ja, ofte taler de ligefrem i lignelser a la Kristus selv.

Sommetider joker instruktøren selvironisk med det selvbiografiske. En mand i den nye serie understreger konstant, at hans navn faktisk staves ”with a T”! Altså ligesom Ritchies eget navn gør, og ligesom han derfor nok har sagt mere end én gang til journalisterne. 

Andre gange er det de bittesmå, repetitive motiver, der får fans til at knuselske ham.

I gennembruddet Snatch, som betyder ”at snuppe” og samtidig er vulgært engelsk for ”skræv” eller ”fisse”, lader Ritchie en jødisk konvertits mobiltelefon ringe med den jødiske folkesang Hava Nagila.

Den skøre, bibelciterende underklasseprædikant i den nye serie har også en mobiltelefon, og da den ringer, er det med Belinda Carlisles Heaven Is a Place on Earth

Handlingen?

Den står faktisk ovenfor. Om nogen er Guy Ritchie en forminstruktør. Hans farver, vinkler, ansigter, production design, ja, selv hans product placement – her vildt seje biler og briller – er indholdet. 

Ritchie er både street og fashion.

Men for en god ordens skyld handler serien om en ung soldat, der arver et britisk herresæde og en enorm hashproduktion, som han opdager, at han har i kælderen.

Han bliver altså forbryder ved et tilfælde, men som hans kasserede storebror siger: Han er født til det her!

Igennem de otte afsnit, som danner en slags små kapitler, kommer vi længere og længere ind i en britisk underverden, der på en gang er så fantasifuld, nuttet, sjov, skør og for meget, at man er lige ved at tænke, at den faktisk godt kunne findes i virkeligheden.

Titel:
The Gentlemen

Land:
Storbritannien, USA

År:
2024

Instruktør:
Guy Ritchie, David Caffrey, Eran Creevy, Nima Nourizadeh

Manuskript:
Guy Ritchie, Matthew Read, Stuart Carolan, John Jackson, Haleema Mirza, Billy Mason Wood, Theo Mason Wood

Medvirkende:
Theo James, Kaya Scodelario, Giancarlo Esposito, Dar Salim

Spilletid:
Syv afsnit af cirka 60 minutter

Anmeldelse:
Otte afsnit

Premiere:
7. marts på Netflix

Relevante artikler

Biografanmeldelse
29. apr. 2023
Guy Ritchie’s The Covenant

Guy Ritchie’s The Covenant

Biografanmeldelse
27. feb. 2020
The Gentlemen

The Gentlemen

Fra samme skribent

Tv-anmeldelse
04. dec. 2025
Hvem passer på grisene?

Hvem passer på grisene?

Serieanmeldelse
01. dec. 2025
Valdes jul – Vintermiraklet

Valdes jul – Vintermiraklet

Serieanmeldelse
28. nov. 2025
Blossoms Shanghai

Blossoms Shanghai

Serieanmeldelse
24. nov. 2025
The Beast in Me

The Beast in Me

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten