Biografanmeldelse
07. feb. 2025
The End

Moren (Tilda Swinton) og hendes naive søn (George MacKay) synger fra deres sikre, underjordiske skjul, mens apokalypsen raser over dem. 

Foto | Felix Dickinson

The End

Joshua Oppenheimers apokalyptiske musical med Tilda Swinton og Michael Shannon er et originalt og brændende aktuelt drama om skyld og ansvar i en undergangstruet verden.

Af Tina Jøhnk Christensen

Hvordan lever man med sig selv, hvis man er skyldig i verdens undergang og bevidst har valgt kun at redde sin egen familie og få udvalgte mennesker, som er nødvendige for ens egen overlevelse?

Det er spørgsmålet i den apokalyptiske musical The End, som er dansk produceret og instrueret af den herboende amerikaner Joshua Oppenheimer.

En ultrarig familie – mor, far og søn – bor i en luksusbunker, hvor værdifulde kunstværker pryder væggene, og livet går sin daglige gang. Deres rigdom skyldes farens forretning inden for fossile brændstoffer, og selvsamme forretning har forårsaget en naturkatastrofe, hvor næsten alle er døde.

The End – baseret på et manuskript af Joshua Oppenheimer og Rasmus Heisterberg – begynder, da moren (Tilda Swinton) vågner fra et mareridt og gisper efter luft.

”Hvad er der sket? Fortæl mig det!” siger hendes mand (Michael Shannon) trøstende. Men sandheden er, at virkeligheden er et endnu større mareridt, selv om familiemedlemmerne gør, hvad de kan for at foregive, at alt er i orden.

Bunkeren, hvor de har levet de seneste 25 år, er udgravet i enorme salttunneller langt under jordens overflade, mens menneskeheden er ved at uddø over dem.

Mikhail Krichmans kamera glider jævnligt mellem bunkeren og tomrummet udenfor, så familien ligner fanger i et hundedyrt fængsel. Smukke mesterværker af Monet og Hammershøi i de velindrettede stuer, eksklusiv cuisine lavet af en medbragt mesterkok, en privat læges lykkepiller eller butlerens service kan ikke lave om på, at de aldrig kommer ud af tunnellerne og får den blå himmel at se igen.

Hollywood-skiltet er centralt placeret på en bakke i sønnens togbaneunivers, og familien har skabt de perfekte kulisser for en tilværelse happily ever after.

Som den naive søn (George MacKay) synger: ”It is a perfect morning.”

Han har aldrig oplevet verden udenfor og lever i uvidenhed, indtil en fremmed kvinde (Moses Ingram) ankommer og fortæller ham om alt, hvad hans forældre har undladt at fortælle. Hun rusker op i kernefamiliens samvittighed. Kan de virkelig leve med deres skyld? Og kan faren tilgive sig selv for at have deltaget i massemord?

The End har noget nær den mest usandsynlige præmis for en musical. Men scenografi, kostumer, kameraarbejde og ikke mindst musikken, der er komponeret af Joshua Schmidt og Marius de Vries med lyrik af Joshua Oppenheimer, er en klassisk Hollywood-musical værdig og udtrykker familiens flugt fra realiteterne.

Joshua Oppenheimer har hentet inspiration i Jacques Demys 1960’er-filmopera Pigen med paraplyerne, hvor Catherine Deneuve ophøjer livets bittersøde banaliteter til kunst i sang og farver. Og Oppenheimer tager musicalformen alvorligt ved at udfordre genren.

Når Tilda Swinton og Michael Shannon indimellem synger falsk eller lyder skingre, har det den pointe, at deres karakterer faktisk er falske. Moren forskønner sin karriere som balletdanser på Bolsjojteatret, og faren forsøger at flytte fokus fra katastrofen til sit hjem for forældreløse i Nigeria og udsagn om, at han har leveret energi til milliarder af mennesker.

Tematisk har filmen forbindelse til Oppenheimers Oscar-nominerede dokumentarfilm The Act of Killing og The Look of Silence, der begge handler om folkemordene i Indonesien i 1960’erne.

I den første rekonstruerer bødlerne deres umenneskelige gerninger gennem dramatisering, og i den anden konfronterer en mand gerningsmændene, der stod bag brorens død. Begge film undersøger også, hvordan mennesker kan leve videre, på trods af den smerte de har forvoldt andre mennesker.

I The End er hovedpersonerne medskyldige i selve verdens undergang. Og da den ubudne gæst kommer på besøg, går de instinktivt i forsvarsposition. Men som filmen peger på, er vi, nu hvor enden er nær, nødt til at lukke den fremmede ind og stå sammen. Vågn op!

Titel:
The End

Land:
Danmark, Irland, Tyskland, Italien, Storbritannien, USA, Sverige

År:
2024

Instruktør:
Joshua Oppenheimer

Manuskript:
Rasmus Heisterberg, Joshua Oppenheimer

Medvirkende:
Tilda Swinton, Michael Shannon, George MacKay, Moses Ingram

Spilletid:
148 minutter

Premiere:
20. februar

Relevante artikler

Biografanmeldelse
23. okt. 2014
The Look of Silence

The Look of Silence

Interview
26. aug. 2014
”Indoneserne har lært af The Act of Killing”

”Indoneserne har lært af The Act of Killing”

Biografanmeldelse
07. nov. 2012
The Act of Killing

The Act of Killing

Fra samme skribent

Biografanmeldelse
22. okt. 2024
De lydløse

De lydløse

Biografanmeldelse
14. nov. 2023
Tillsammans 99

Tillsammans 99

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten