Serieanmeldelse
29. apr. 2025
The Diamond Heist

Man kommer til at holde med den voldsparate røver Lee Wenham, selv om han var villig til at bruge familier og skoleklasser som menneskeskjold mod politiet for at slippe afsted med sit diamantkup. 

Foto | Lightbox

The Diamond Heist

Man hepper modvilligt på skurkene og hånler ad politiet i en dokumentar, der trods sin etiske slagside fungerer som en effektiv kupthriller.

Af Kristian Ditlev Jensen

Den farverige fantasi overgår som altid den grå virkelighed.

Da et lille hold af hårdkogte forbrydere – den slags, som har nedarvet røverblod i årene – en dag beslutter sig for røve en pengetransport, så ved London-politiets specialenhed for særlig farlig kriminalitet, at de står over for noget helt usædvanligt.

Banditterne monterer nemlig i bedste Olsen Banden-stil en kæmpestor lanse på en varevogn og smadrer den direkte ind igennem det armerede stål på den pansrede lastbil.

Og da strisserne sporer samme bandes minutiøse planlægning af et gigantisk diamandrøveri i Londons The Millennium Dome, ved de, at det her er århundredets, hvis ikke årtusindets, største kup.

Men kan de garvede efterforskere nå at stoppe det halssprækkende røveri begået med noget så jordnært som en gummiged? Eller slipper gangsterne væk med nogle af verdens største og mest berømte diamanter? Og et udbytte, der anslås til at være cirka 300 millioner … pund!

Nogle gange får man simpelthen tingene forærende. Som manden, der i et gammelt tv-klip fra dengang, begivenhederne fandt sted i begyndelsen af nullerne, forklarer, hvad det store diamandrøveri i The Millennium Dome i London egentlig var for noget. 

”For mig lignede det hele ét stort pr-nummer. Som noget, der var taget direkte ud af en Guy Richie-film,” siger han i den grynede tv-optagelse. 

Sådan en sætning kan Madonnas tidligere ægtefælle, Snatch-instruktøren, den tidligere internationalt højt profilerede dj og manden bag seriehittet The Gentlemen og publikumsbaskere som Sherlock Holmes, naturligvis ikke lade passere uden at reagere.

The Diamond Heist har sin executive producers navn, Guy Richie, spraymalet hen over hver eneste billedramme, skønt det er den yngre, amerikanske Jesse Vile, der har instrueret og efterabet den genkendelige stil. 

Det hele er urbant, råt og lavsocialt, men samtidig reklamelækkert produceret og klippet som en højenergisk musikvideo fra 80’erne. Det er bling og fashion i South East London og med tidens mest moderne musik. Og de mange påvirkninger og billedcitater fra gamle gangsterserier og kriminalfilm står i kø.

Hvis Michael Caine dukkede op i en scene, ville man overhovedet ikke blive overrasket. Det gør han ikke. For det her er dokumentar … sådan da.

Filmen fortælles i sjove og tankevækkende interviews med flere af de involverede – både de forhærdede kriminelle og kriminalbetjentene, de gode og de korrupte. Samtidig er der historiske nyhedsklip og dramatiseringer af fortællingens knudepunkter. 

Sjovest er de direkte indklippede scener fra andre fiktioner. Som når en politimand siger, at den planlagte flugt i speedbåd på Themsen ligner noget fra en James Bond-film, og der så klippes til 007 i vild bådjagt.

Serien er den type dokumentar, der har så mange, filmiske virkemidler, at den uden videre ses som en fiktion. Den er fortalt med samme spændingskurve som en klassisk og meget velfungerende thriller, og man tager sig uvilkårligt i at følge instruktørens synsvinkel.

Man hepper på skurkene og hånler ad politiet i sofaen. 

Det sidste er faktisk seriens svageste punkt. Den romantiserer og forherliger forbrydelser, der er så alvorlige, at man i Storbritannien takserer dem til flere årtiers fængsel.

Røverne er bevæbnet til tænderne, de skyr ingen midler og forekommer afstumpede og uempatiske. En af deres taktikker er, at de vil begå røveriet midt i besøgstiden, hvor familier og skoleklasser kommer for at se de udstillede smukke og enestående diamanter, fordi de sagesløse mennesker skal bruges som menneskeskjold.

Politiet kan ikke slå de hæmningsløse kriminelle tilbage, hvis de risikerer at skyde civile. Og de skamløse scener med den voldsparate røver Lee Wenham som kærlig familiefar er ærlig talt problematiske.

Titel:
The Diamond Heist

Land:
Storbritannien

År:
2025

Instruktør:
Jesse Vile

Manuskript:
Jesse Vile

Medvirkende:
Lee Wenham, Neil Wallis, Beth Wenham

Spilletid:
Tre afsnit af cirka 45 minutter

Anmeldelse:
Tre afsnit

Premiere:
16. april på Netflix

Relevante artikler

Fra samme skribent

Tv-anmeldelse
04. dec. 2025
Hvem passer på grisene?

Hvem passer på grisene?

Serieanmeldelse
01. dec. 2025
Valdes jul – Vintermiraklet

Valdes jul – Vintermiraklet

Serieanmeldelse
28. nov. 2025
Blossoms Shanghai

Blossoms Shanghai

Serieanmeldelse
24. nov. 2025
The Beast in Me

The Beast in Me

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten