Biografanmeldelse
29. aug. 2024
The Crow

Den selvhøjtidelige superheltefilm er fyldt med tatoveringer, læderjakker, smøger og lange elskovsscener mellem Eric (Bill Skarsgaard) og Shelly (FKA Twigs).

Foto | Larry Horricks

The Crow

Genindspilning af berygtet tegneseriefilmatisering er nem at skyde i sænk, men i den ironiske Marvel-æra føles det også befriende med en superheltefilm, der tager sig selv dødseriøst.

Af Frederik Hoff

Rupert Sanders’ reboot af den gotiske heltefilm The Crow er allerede et kæmpeflop i udlandet, som er blevet slagtet af anmelderne og nok også bliver det herhjemme.

Og der er skam rigelig grund til at hade årets mærkeligste superheltefilm. Men også en grund til at holde af den.

Den oprindelige film fra 1994, baseret på en tegneserie fra 1989, har opnået kultstatus for sin unikke æstetik, men nok så meget, fordi hovedrolleindehaveren Brandon Lee blev dræbt i en tragisk skudulykke under optagelserne.

Siden blev der lavet tre mindre kendte film om den plagede helt Eric Draven, der i hævnens tjeneste bliver vækket til live fra de døde. I 2008 begyndte udviklingen af en ny film.

Seksten år senere er det endelig lykkes at udgive en film med Bill Skarsgaard i hovedrollen.

Den oprindelige films tætte dunkelmørke er erstattet med en mere almindelig, smukkeserende visuel stil, og det kan mærkes, at mange fedtede fingre har berørt manuskriptet i årenes løb.

Det begynder med Eric, der som barn har en ikke nærmere defineret, traumatisk oplevelse med en hest. Derfor bliver han som voksen til en stortatoveret narkoman og tvangsindlagt på afvænningsklinik.

Han forelsker sig i sin medindsatte Shelly, spillet tilstrækkeligt mystisk og dragende af sangeren FKA Twigs.

Shelly og Eric finder sammen om tatoveringer og et depressivt verdensbillede. Dog er hun lidt mere positiv end ham. Hendes motto er ”græd nu, grin senere”, mens hans er ”græd nu, græd senere”, som han får tatoveret på underarmen.

Snart flygter de fra klinikken og lever lykkeligt til deres dages ende, som finder sted kort efter!

Shelly kommer fra et skidt miljø, hvor en mand render rundt og holder sig udødelig ved at tvinge folk til at begå selvmord, så deres sjæle havner i helvede i stedet for hans egen sjæl.

Han er ikke tilfreds med, at Shelly er flygtet fra ham, så inden længe får han både Shelly og Eric slået ihjel. Men Eric vågner altså op igen.

Magiske krager står for at transportere menneskers sjæle ud af den jordiske verden, men nogle gange sker der noget så trist, at de forheksede fjerkræ må blande sig.

Så Eric er nu blevet gjort udødelig, indtil han har hævnet sin egen og Shellys død.

Han er den ultimative emo-helt: en lidende mand, der får kræfter af sin egen tristesse og tragiske kærlighed. Det resulterer i et blodigt, vemodigt hævntogt, og selvfølgelig ifører Bill Skarsgaard sig litervis af sort eyeliner og næsten lige så meget klovnemakeup, som han gjorde til rollen som Pennywise i Stephen King-filmatiseringen It.

Der er noget umiddelbart frastødende ved, hvor seriøst The Crow tager sig selv.

Man finder ingen nævneværdig humor i filmen, der heller ikke er særligt uhyggelig. Til gengæld dvæler den ved sin egen elendighed som en teenager, der finder trøst i Nick Caves musik efter en særligt pinlig gymnasiefest.

Lange elskovsscener, nøgne, tatoverede overkroppe, sorte læderjakker, smøger og kærlighed, der overvinder døden.

Det er unægteligt en tung pille at sluge, men hvis man i modsætning til filmen skal tage ja-hatten på, er det også en forfriskende anderledes superheltefilm. Ikke mindst i en tid, hvor Marvel-universet producerer en strid strøm af ligegyldige, selvironiske metafilm.

Med de briller bliver den kiksede The Crow en kærkommen modgift til tidens uoprigtighed.

Handlingen er mildest talt klodset, men den kompromisløse goth-æstetik er konsekvent udført og bliver aldrig kedelig at se på.

Selv efter sin transformation til superhævner holder Bill Skarsgaard fast i en spinkel, knækkende stemme, så voldsorgiet ikke får lov til at blæse al melankoli væk.

Heller ikke i den triumferende pompøse scene, hvor Eric og hans sværd sørgmodigt slagter et hold sikkerhedsvagter i et operahus, mens der synges for fuld udblæsning.

The Crow føles som en superheltefilm fra en anden tid, tydeligt inspireret af Stephen Norringstons langt bedre vampyrjægerfilm Blade, som også er fyldt med sort læder, lidelse og sværddrab. Og i det mindste har den modet til at fejle og være alt for meget.

Titel:
The Crow

Land:
USA

År:
2024

Instruktør:
Rupert Sanders

Manuskript:
James O'Barr, Zach Baylin, William Josef Schneider

Medvirkende:
Bill Skarsgård, FKA twigs, Danny Huston, Josette Simon, Laura Birn

Spilletid:
111 minutter

Premiere:
29. august

Relevante artikler

Biografanmeldelse
05. sep. 2019
It del 2

It del 2

Biografanmeldelse
06. apr. 2017
Ghost in the Shell

Ghost in the Shell

Nyhed
22. feb. 2011
Kampen om Snehvide er begyndt

Kampen om Snehvide er begyndt

Fra samme skribent

Biografanmeldelse
03. dec. 2025
Zootropolis 2

Zootropolis 2

Biografanmeldelse
28. nov. 2025
Ingen kære mor

Ingen kære mor

Biografanmeldelse
05. nov. 2025
Musenes jul

Musenes jul

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten