Biografanmeldelse
24. feb. 2025
The Brutalist

The Brutalist handler om spændingen mellem kunst og kapital, og Adrien Brody har aldrig været bedre end i rollen som arkitekten, der sjæleknust ankommer til USA efter Anden Verdenskrig.

Foto | Antoine Berchane

The Brutalist

Historien om en jødisk-ungarsk arkitekt i kløerne på en amerikansk rigmand i efterkrigstiden er et storværk, man kan fortabe sig i og blive ved at vende tilbage til.

Af Niels Jakob Kyhl Jørgensen

Brady Corbet skaber ikke bare film. Han rejser monumenter. Og det er svært ikke at blive bjergtaget af den ambition, han lægger for dagen. 

Debutfilmen The Childhood of a Leader fra 2015 finder et knudepunkt for europæisk fascisme i en trodsig knøs’ opvækst under fredsmæglingen efter Første Verdenskrig. 

Opfølgeren Vox Lux fra 2018 kobler skoleskyderier og popstjerneindustri til en sitrende stikpille til den amerikanske opmærksomhedskultur. 

Ti-dobbelt Oscar-nominerede The Brutalist er en episk fortælling om spændingen mellem kunst og kapital, der knytter nazisternes jødeudryddelse til det amerikanske industrimirakel. Det sker via historien om den ungarske arkitekt Lazsló Thóth, som fra efterkrigstidens Europa ankommer sjæleknust til Den Nye Verden og falder i kløerne på en magtfuldkommen rigmand. 

Alene formatet er imposant. 

Tre en halv time med ouverture og pause, filmet med dybe, mættede farver på VistaVision-film, som salig Hitchcock ville have gjort det. Arkitektonisk præcise kompositioner og kamerabevægelser og et altomsluttende lyddesign så nidkært perfektionistisk, at instruktøren trodsede kontrovers ved at bruge AI til at komme de sidste unøjagtigheder til livs. 

Læg dertil et bastant, konstant medfortællende filmsprog, som sætter streg under hver en detalje, og Daniel Blumbergs atmosfæriske underlægningsmusik, der sætter schwung på hvert et vendepunkt. 

Hvis ikke det var, fordi The Brutalist har et så gribende fikspunkt i form af Adrien Brodys præstation som den martrede, ærekære arkitekt, kunne det lyde som en tom opvisning i maksimalistisk filmkunst. 

I stedet kommer Brady Corbets storladenhed kun historien til gode. Den bliver en metafor for det kunstværk, Thóth knækker sjælen på at bringe til verden: et lokalcenter med teater, bibliotek, gymnastikhal og kapel, en altmuligbygning og et kunstværk støbt i uforsonlig beton. 

Formen følger funktionen, hedder det sig inden for den moderne arkitektur, som instruktøren tydeligvis er forelsket i. 

Tóth er uddannet fra den tyske designskole Bauhaus, og hans fiktive livshistorie flugter nøje med virkelighedens jødiske dimittender fra samme hyldede institution. Da han ankommer til USA, skaber han som det første et stolesæt med stålrør frit efter Marcel Breuer. Og dernæst et stilrent bibliotek, hvor industrimagnaten Harrison Lee Van Buren kan nyde sine førsteudgaver på en smagfuld chaiselonge.

Men kunsten falder for døve ører, bestillingen forkastes, og kunstneren tages først i nåde, da Van Burens modernistiske bibliotek vækker beundring og misundelse blandt hans sociale ligemænd. 

Guy Pearce skærer direkte til kernen af den rethaveriske mæcen. Han installerer Tóth i et forfaldent hus på sin enorme grund og trækker i trådene for at genforene arkitekten med hans kone Erzsébet og niece Zsófia – den ene knogleskør og den anden stum af krigens traumer. 

Tóth-familiens jødiskhed hænger over dem i det konservative lokalsamfund, hvor det står stadig mere klart, at de er på tålt ophold. 

Adrien Brody har aldrig været bedre. Den amerikanske skuespiller med de ungarske aner forsvinder med sin ranglede figur, seriøse fremtoning og hakkede tud ind i rollen på en måde, vi ikke har set siden Pianisten

Felicity Jones er også fremragende som Erzsébet, hvis breve skaber en følelsesmæssig klangbund i første halvdel, før hun selv ankommer som et menneskeligt anker i anden halvdel. 

Men The Brutalist er først og sidst instruktørens film. Brady Corbet startede sin karriere på den anden side af kameraet som skuespiller, men fandt vej til instruktørstolen side om side med sin partner, norske Mona Fastvold. Deres parløb er imponerende. De skriver og producerer sammen, og når den ene instruerer, er den anden assistent. 

Deres seneste samarbejde giver ikke ved dørene, men belønner publikum med en kompleks fortælling, man kan fortabe sig i og blive ved at vende tilbage til. Et storværk, der er noget helt for sig.

Titel:
The Brutalist

Land:
USA

År:
2024

Instruktør:
Brady Corbet

Manuskript:
Brady Corbet, Mona Fastvold

Medvirkende:
Adrien Brody, Felicity Jones, Guy Pearce, Raffey Cassidy, Isaach de Bankolé

Spilletid:
214 minutter

Aldersgrænse:
Tilladt for børn fra 11 år

Premiere:
27. februar

Fra samme skribent

Biografanmeldelse
01. dec. 2025
No Other Choice

No Other Choice

Biografanmeldelse
11. nov. 2025
Jay Kelly

Jay Kelly

Biografanmeldelse
19. okt. 2025
Frankenstein

Frankenstein

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten