Cph:Dox 2025
20. mar. 2025
The Bibi Files

Israels premierminister, Benjamin Netanyahu (kaldet Bibi), kan prise sig lykkelig for, at den nye dokumentar om ham ikke bliver vist offentligt i Israel. 

Foto | Drucker & Goren Media

The Bibi Files

Dokumentar forsøger at tegne et bidende portræt af premierminister Benjamin Netanyahu, der underminerer Israels demokrati. Men er Israel overhovedet et demokrati?

Af Las Dyhrcrone

Da amerikanske The Bibi Files, produceret af Alex Gibney (Scientologys religiøse fængsel) og instrueret af Alexis Bloom, blev vist som en work in progress-version på Toronto-filmfestivalen i 2024, forsøgte Benjamin Netanyahu at forhindre filmens visning.

Det slap han ikke afsted med.

Man forstår godt, hvorfor Netanyahu – hvis kælenavn er Bibi – ikke vil have The Bibi Files ud. Filmen tegner ikke ligefrem et flatterende portræt, hverken af ham eller hans familie. Israels premierminister kan dog prise sig lykkelig for, at dokumentaren ikke bliver vist offentligt i Israel, da det ville være et brud på loven om retten til privatliv.

The Bibi Files kredser om lækkede optagelser fra israelsk politis mange afhøringer af Benjamin Netanyahu og hans familie i forbindelse med flere alvorlige korruptionssager. De førte til en større politisk krise i Israel, hvor mange tusinde borgere gik på gaden i protest.

Netanyahu og hans kone Sara har modtaget uanede mængder luksusgenstande fra milliardærer og har til gengæld ydet forskellige tjenester.

Parret fremstår da også som to magtliderlige og manipulerende stjernepsykopater. Sara Netanyahu, der blandt andet har modtaget dyre champagner fra en Hollywood-milliardær, bliver skildret som en temmelig fordrukken narcissist, der får sin mand til at klage til israelske medier, hvis hun ikke ser godt ud på diverse pressefotos.

Under afhøringerne med israelsk politi nægter hun helt at samarbejde. I stedet skriger hun højlydt ad de to lamslåede betjente, og vi får senere at vide, at hun behandler sine medarbejdere med samme brutalitet.

Sønnen Yair, en højreradikal nepobaby uden arbejde, bruger alle sine vågne timer på at debattere på sociale medier. Under sin afhøring kalder han politiet for gestapo, men forholder sig trods alt mere i ro end sin mor.

Og så er der Benjamin Netanyahu selv – Israels premierminister, der i de lækkede optagelser sidder på sit kontor over for tre efterforskere fra det israelske politi, mens han konfronteres med den ene skandale efter den anden.

Netanyahu har en uhyggelig evne til at lyve, som vi andre trækker vejret. Han benægter med den største selvfølgelighed alle anklager, når han ikke forsøger at skyde skylden på sin kone. For det meste bevarer han en kølig afmålthed, men sommetider ophidses han alligevel og banker irritabelt en knyttet næve i skrivebordet.

Kommer det virkelig som en overraskelse for nogen, at Benjamin Netanyahu er en notorisk løgner?

Ikke for os, der har fulgt med. Vi har set ham lyve om Israels krigsførelse i seksten måneder. Vi så, da han løj for den amerikanske kongres, som kvitterede med stående applaus, og vi har igen og igen hørt ham kalde alle, der formaster sig til at kritisere ham eller staten Israel, for antisemitter.

Hvilke nye perspektiver giver The Bibi Files os egentlig på manden og mennesket Netanyahu? Ikke ret mange. The Bibi Files er hverken chokerende eller overraskende. Netanyahu står i forvejen bag et folkemord mod palæstinenserne, så hvad er et par korruptionssager til sammenligning?

Nå ja, filmen skildrer også Netanyahus forsøg på at undergrave det israelske demokrati. Men hvad er det for et demokrati, der skal frelses fra Netanyahu? Skal vi virkelig begræde truslen mod et pseudodemokrati, som kun fungerer for halvdelen af befolkningen, nemlig israelerne, men som udgør en apartheidstat for palæstinenserne?

Det er spørgsmål, som filmen end ikke stiller. Fokus forbliver på Netanyahus person. Med andre ord: Det er svært at engagere sig følelsesmæssigt i The Bibi Files.

Dokumentaren kunne gennem figuren Benjamin Netanyahu have rettet en nådesløs kritik af det israelske samfund som helhed, men ender desværre som en spildt mulighed.

For Benjamin Netanyahu er langt mere end en magtbegærlig og korrupt politiker med en forkærlighed for dyre cigarer. Han er eftersøgt af den Den Internationale Straffedomstol for krigsforbrydelser og forbrydelser mod menneskeheden.

Ligesom mange andre liberale og tandløse vinkler på Israel gør filmen Benjamin Netanyahu alene ansvarlig for Israels undergang, men den formår ikke at adressere det større strukturelle og ideologiske grundlag for Israels højreradikalisering og brutale vold mod den palæstinensiske befolkning.

Det er filmens store fejltagelse. Vi kan ikke længere forvente, at publikum ukritisk ser den slags film og lader det igangværende folkemord glide ud af konteksten. 

Filmen forsøger at tegne et bidende portræt af en korrupt politiker, der underminerer Israels demokrati. Men for at acceptere den præmis skal vi først acceptere, at Israel overhovedet er et demokrati – en antagelse, filmen aldrig udfordrer.

Skulle The Bibi Files skildre Netanyahu som den krigsforbryder, han er, måtte den også tage fat i kernen af det israelske samfund, hvis befolkning gentagne gange har valgt Netanyahu som premierminister. Kernen er zionismen, og det ord nævnes ikke en eneste gang i filmen.

Netanyahu er repræsentant for zionismen: adskillelsens teori, som mener, at jøder og palæstinensere ikke skal have samme basale menneskerettigheder, og som altid har været en afgørende del af Israels koloniale projekt.

Når historiebøgerne engang skrives, vil Netanyahus korruptionssager blot være en parentes, mens hans forbrydelser mod menneskeheden vil stå som en evig skamplet – ligesom Israels ulovlige besættelse af Palæstina gennem årtier.

Titel:
The Bibi Files

Land:
USA

År:
2024

Instruktør:
Alexis Bloom

Medvirkende:
Benjamin Netanyahu, Sara Netanyahu, Yair Netanyahu, Raviv Drucker, Nimrod Novik

Spilletid:
115 minutter

Premiere:
23. marts Cph:Dox.

Relevante artikler

Fra samme skribent

Biografanmeldelse
02. sep. 2025
Historien om Maria

Historien om Maria

Serieanmeldelse
17. juli 2025
Too Much

Too Much

Cph:Dox 2025
26. mar. 2025
Afternoons of Solitude

Afternoons of Solitude

Cph:Dox 2025
23. mar. 2025
Antidote

Antidote

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten