Serieanmeldelse
24. nov. 2025
The Beast in Me

Bestsellerforfatteren Aggie Wiggs (Claire Danes) får rodet sig ud i et større moralsk morads, end hun helt kan håndtere, da hun begynder at skrive en bog om sin mystiske nabo. 

Foto | Christopher T. Saunders

The Beast in Me

Psykologisk thrillerserie med Claire Danes i topform fanger seeren fra første øjeblik og viser, hvordan et personlighedsforstyrret menneske kan manipulere og kontrollere sine omgivelser.

Af Kristian Ditlev Jensen

Den 47-årige amerikaner Gabe Rotter debuterer som ene skaber, manuskriptforfatter og executive producer på et større filmisk projekt. 

Så meget desto mere imponerende er det, at hans første Netflix-serie, den psykologiske thriller The Beast in Me, rammer publikum lige i øjet. Allerede fra start bliver man fanget af hans mørke, moderne stil. 

Hvis man er til såkaldte prestige-thrillers – tænk True Detective med dens kunstneriske ambition og bevidst æstetiserede udtryk – er der god grund til at se med her. 

Historien i The Beast in Me handler om bestsellerforfatteren Aggie Wiggs, der får rodet sig ud i et større moralsk morads, end hun helt kan håndtere. Efter at en spritbilist påkørte og dræbte hendes søn Cooper, er hun både blevet skilt fra hans latino-medmor Shelley (Natalie Morales) og gået i stå med sin bog om forholdet mellem to højesteretsdommere, der er lodret politisk uenige. 

Aggie, der spilles flot følelseslabilt af Claire Danes, mangler en historie, som er vedkommende. 

”Folk vil have sladder og gru,” smiler hendes nye nabo Nile Jarvis, der spilles forførende dobbelt af den både lækre og ulækre Matthew Rhys. 

Da de to spiser frokost, foreslår den personlighedsforstyrrede rigmand hende uden omsvøb at droppe dommerbogen og i stedet skrive om … ham. 

Hun ender med at takke ja. For med Nile får hun netop begge dele – sladder og gru – fordi han stadig er den hovedmistænkte i sin hustru Madisons forsvinden. Det skulle angiveligt være et selvmord, men kan det nu passe? Selv om hun var bipolar og tidligere suicidal, virkede hun ikke på den måde ude af balance, da hun døde. 

Da en standervissen FBI-agent pludselig opsøger Aggie midt om natten for at advare hende imod Nile, bliver hun ikke ligefrem mere tryg. Men kan hun stole på den lidt sølle specialagent Brian Abbott (spillet elskeligt af David Lyons)? Eller er han bare en mandlig deroute, besat af tanken om at opklare det mord, som gled ham af hænde? 

Historien bliver hurtigt meget mere kompliceret – der er flere spor og flere fingerede selvmord, der er narkopenge, der er klassekamp, der er relationelle efterskælv i det svære forhold til Aggies lesbiske eks. Men først og fremmest er der portrætkunst. 

Ligesom i Thomas Harris-romanen The Silence of the Lambs, hvor den sindssyge psykiater Hannibal Lecter dannede skole for hele denne type film og serier, får vi et portræt af en gerningsmand, der lige så stille folder sig ud. 

For også her handler det om at skildre, hvordan man i mødet med galningen langsomt mister fodfæstet. Er han blot en rigmand med stort behov for at fylde rummet, eller er han decideret narcissistisk eller psykopatisk? 

Filmen er fyldt med sigende, men samtidig flertydige spor. Som da Aggies manuskript bliver rettet med rød tusch af Nile, så titlen på hendes kommende bog ændres fra ”The Beast and Me” til ”The Beast in Me” – samme titel som serien. 

Hintet er tydeligt. 

Er bæstet i virkeligheden Aggie selv? Er hun måske skurken? Et andet sted forklarer Nile, at mennesker ”har tænderne på forsiden” og derfor biologisk er kodet som ”jægere og mordere”. Men gælder det så for os alle? 

Specialagentens småberusede ord i regnen – ”han er ikke som os andre” – hænger stadig i luften, mens sammenhængen langsomt går op for os til sidst. 

Det er fremragende portrætkunst og et maskefald, der viser, hvordan en personlighedsforstyrret kan manipulere omgivelserne. Bag den civiliserede og overklasseagtige facade gemmer der sig et livsfarligt monster.

Titel:
The Beast in Me

Land:
USA

År:
2025

Instruktør:
Antonio Campos, Lila Neugebauer, Tyne Rafaeli

Manuskript:
Gabe Rotter, Daniel Pearle, Erika Sheffer, C.A. Johnson, Ali Liebegott, Mike Skerrett, Howard Gordon

Medvirkende:
Claire Danes, Matthew Rhys, Brittany Snow, Natalie Morales

Spilletid:
Otte afsnit af cirka 50 minutter

Anmeldelse:
Otte afsnit

Premiere:
13. november Netflix

Relevante artikler

Serieanmeldelse
31. juli 2023
Fleishman Is in Trouble

Fleishman Is in Trouble

Streaminganmeldelse
12. juli 2023
Full Circle

Full Circle

Kommentar
04. mar. 2020
Et spejl af det amerikanske traume

Et spejl af det amerikanske traume

Fra samme skribent

Tv-anmeldelse
04. dec. 2025
Hvem passer på grisene?

Hvem passer på grisene?

Serieanmeldelse
01. dec. 2025
Valdes jul – Vintermiraklet

Valdes jul – Vintermiraklet

Serieanmeldelse
28. nov. 2025
Blossoms Shanghai

Blossoms Shanghai

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Nyhed
09. dec. 2025
Trumps regering brugte scene fra Druk

Trumps regering brugte scene fra Druk

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

The Abandons
Serieanmeldelse
08. dec. 2025

The Abandons

Mest læste

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

TV 2 beklager, men står fast på fyring
Nyhed
10. dec. 2025

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Trumps regering brugte scene fra Druk
Nyhed
09. dec. 2025

Trumps regering brugte scene fra Druk

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten