Serieanmeldelse
15. aug. 2023
Telemarketers

Med grynede optagelser fra det triste liv som telefonsælger går Sam Lipman-Stern (højre) og hans kollega Pat Pespas (venstre) i gang med at undersøge deres korrupte arbejdsplads i en dokumentarserie, produceret af Safdie-brødrene.   

Foto | HBO Documentary Films

Telemarketers

Amerikansk dokumentar giver unikt indblik i telemarketingindustrien, der udvikler sig fra pågående indsamlinger til den rene svindel.

Af Kristian Ditlev Jensen

I 1980’erne kunne man støde på en fredsaktivist eller en fortaler for et opgør med tortur på verdensplan på Kultorvet i København eller ved Aarhus Å. De spurgte dedikeret, om man ikke ville støtte deres sag.

Men pludselig ændrede billedet sig.

De såkaldte ”facere” dukkede op. Det var studerende, som var ansat. Og de var bedøvende ligeglade med sagen, bare man hostede op. Og de var på en gang irriterende, pågående, insisterende – og tog aldrig et nej for et nej.

Det var iskold business. 

Dokumentarserien om udviklingen i den amerikanske telemarketingbranche, Telemarketers, handler om præcis den udvikling. Men her er der bare endnu mere knald på forretningsmodellen. Den er dybt uetisk fra starten og ender som det rene svindel.

En ung mand, Sam, gad ikke tage en uddannelse og fik i stedet et job i et call-center. Fra første dag lavede han små, grynede optagelser af sin arbejdsplads.

Af de kedelige båse med skillevæg, som folk sidder i. Af vennerne, der knalder på toiletterne, drikker whisky og tager kokain i lange baner – i arbejdstiden!

De arbejder alle hos Civic Development Group, der, som noget usædvanligt i USA, overhovedet ikke skeler til folks baggrund. Med det resultat, at staben udgøres af pushere, alkoholikere, narkomaner, dovenlarser og sågar dømte mordere på prøveløsladelse. 

Folk, som normalt ikke har en chance i Amerika, hvor selv små forbrydelser kan ødelægge resten af ens liv. 

Randeksistenserne hos Civic Development Group ringer folk op og beder om penge til politiforeninger, som støtter veteraner. Foreningerne har solgt opgaven til selskabet, som så tager 90 procent af pengene og giver politiforeningen ti. Det lyder jo groft, men ti procent af noget er – som de siger i filmen – mere end 100 procent af ingenting.

Det er første niveau i foretagendets vilde måde at tjene penge på.

Det næste niveau er, at folk begynder at give sig ud for at værepolitiet, uden at politiet får en cent af indsamlingen. Civic Development Group ekspanderer og åbner kontorer over hele USA.

Så begynder man at lade robotter stå for opkaldene. Når den, robotten har ringet op, stiller et spørgsmål, søger AI-computeren hurtigt i sit arkiv, finder et passende svar og afspiller det så. I virkeligheden kan man stort set ikke kende forskel.

Sams kollega Pat Pasedas spiller en gennemgående rolle i dokumentaren og er et scoop for fortællingen. Egentligt en ret sød fyr og lykkeligt gift med en kvinde fra samme sociale hylde, er han bare ramt af livet. Narkoman og dømt for mindre forbrydelser.

Han bliver billedet på hele branchens udvikling. Efterhånden som han mister sin tandstatus, en bisse ad gangen, får telemarketing et mere og mere aggressivt tandsæt. Til sidst æder det nærmest hele stater.

Filmen spænder over tyve år af USA’s historie set fra bunden af et af den vestlige verdens mest ubønhørlige samfund. Alene som socialhistorie er filmen et fund.

Metoden er skramlet, også filmisk, men klipningen giver en god fortælling. Vi møder tidligt en anonymiseret kilde, som vil lække ting, men først senere forstår vi, hvem han er.

Sammen beslutter Sam og Pat sig for at undersøge deres arbejdsplads og finde ud af, hvor alle pengene ender. Deres gravearbejde trækker på den amerikanske guerilla-tradition inden for dokumentarisme.

Det kommer til udtryk, da Pat bliver træt af at vente på at få ledelsen i en politiforening i tale. Han siger: ”Nu går jeg simpelthen ind – Michael Moore-style – og taler med dem!”

Til sidst i serien lykkes det at få folk fra det højeste sted i USA’s samfund i tale. Eller gør det? På væggen i mødelokalet i Det Hvide Hus hænger der plancher med små emblemer. De er fra de lokale politistationer.

Spørgsmålet er jo, om man nogensinde kommer indsamlingssvindlen til livs. Det kræver folk, der er gjort af det rette stof. Som Sam og Pat. De er – takket være oplæringen i den benhårde telemarketing – på en gang irriterende, pågående, insisterende. Og de tager aldrig et nej for et nej.

Titel:
Telemarketers

Land:
USA

År:
2023

Instruktører:
Adam Bhala Lough, Sam Lipman-Stern

Medvirkende:
Sam Lipman-Stern, Pat Pespas

Spilletid:
Tre afsnit af cirka 60 minutter

Anmeldelse:
Tre afsnit

Premiere:
13. august på HBO Max

Relevante artikler

Fra samme skribent

Tv-anmeldelse
04. dec. 2025
Hvem passer på grisene?

Hvem passer på grisene?

Serieanmeldelse
01. dec. 2025
Valdes jul – Vintermiraklet

Valdes jul – Vintermiraklet

Serieanmeldelse
28. nov. 2025
Blossoms Shanghai

Blossoms Shanghai

Serieanmeldelse
24. nov. 2025
The Beast in Me

The Beast in Me

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten