Biografanmeldelse
03. sep. 2014
Teenage Mutant Ninja Turtles
Megan Fox’ April O’Neil har på besynderlig vis fået hovedrollen, mens de pizza-elskende ninja-skildpadder må træde i baggrunden i filmen, der bærer deres navn. Foto | Lula Carvalho

Teenage Mutant Ninja Turtles

Padderne bliver nærmest bifigurer i den halvhjertede Teenage Mutant Ninja Turtles, der savner tegneserieforlæggets fjollede sprælskhed.

Af Jesper Olsen

Det behøvede såmænd ikke være nogen komplet tåbelig idé. Vi kunne sagtens bruge en film, der tog strøm på de underholdende, men lidt tomme superheltefilm, som Hollywood fodrer os med i disse år.

Og Kevin Eastman og Peter Lairds oprindelige Teenage Mutant Ninja Turtles-tegneserie fra 1980’erne var jo i bund og grund en genreparodi. For man laver vel ikke en historie om muterede, pizzaelskende ninjaskildpadder i teenagealderen og forventer, at folk tager den alvorligt?

Jo, Michael Bay gør. Og selvom han kun er producer på Jonathan Liebesmans Turtles-reboot, så mærkes Transformers-instruktørens aftryk overalt – i hver eneste dumsmarte replik, hvert stykke product placement, hver eneste overflødige 3D-effekt og enhver rørstrømsk monolog.

Mens den kærligt parodiske Marvel-film Guardians of the Galaxy egentlig gjorde alt det, Bay og Liebesman burde have gjort (ikke tage sig selv alt for seriøst), så ender Teenage Mutant Ninja Turtles desværre med at være mindre underholdende og mere tom end den gennemsnitlige superheltefilm.

Filmens største synd er, at den faktisk slet ikke handler om de antropomorfe skildpadder – i hvert fald ikke nær så meget som den handler om reporteren April O’Neil, der bliver skingrende irriterende i hænderne på Megan Fox og Liebesman. Fox er dybt utroværdig i rollen, hendes kemi og pingpong med Will Arnett er fersk og uinspireret, og hun angriber filmen med så straight seriøsitet, at man skulle tro, nogen havde glemt at fortælle hende, at der altså ville blive lagt menneskeagtige CGI-skildpadder ind over billederne.

Nu er hun selvfølgelig ikke castet for sit skuespiltalent, Megan Fox. Og hun må atter finde sig i at legemliggøre Bays latente sexisme, når hun bliver mål for et utal af lumre bemærkninger eller indirekte forårsager et trafikuheld, da chaufføren distraheres af hendes popo.

Hvad vores turtles angår, er bajadsen Michelangelo den eneste, der ikke bliver misrøgtet, fordi Liebesman kan bruge ham som komisk ventil, paddernes eneste funktion i filmen ud over at slås. De får lige ét personlighedstræk hver – Michelangelo er gøgleren, Donatello nørden, Rafael den bryske rebel og Leonardo den karismatiske leder. Mere karaktertegning levnes der ikke tid til.

I stedet bruges tiden på et unødvendigt langt anslag, hvor universet og konflikten ridses op med stavrende, tung dialog. Der går næsten en halv time, før vi ser en turtle i fuld størrelse.

Historien er ellers vældigt enkel og meget Michale Bay’sk i sin skabelonskårne forudsigelighed: Fodklanen anført af Shredder pønser på at overtage herredømmet over New York City ved hjælp af en giftgas. April forrådes af én, hun stolede på. Og kun ninjapadderne kan redde byens borgere.

Action-sekvenserne har bestemt sine øjeblikke – ikke mindst underholder en rutsjetur ned ad en snebakke i hidsig fart med masser af gode vinkler og flotte effekter. Men som så ofte før, når vi har med Bay at gøre, bliver det bedøvende i al sin overflod.

Til sidst sidder man tilbage som beskuer og glemmer nærmest at følge med. Man er kun uvilkårligt i stand til at registrere, at det stadig blinker og buldrer og larmer oppe på lærredet.

De fire padder er dog imponerende godt animeret i alt fra kropsbevægelser til fysiognomi og virker forbavsende livagtige.

Hæderligt håndelag giver Teenage Mutant Ninja Turtles et vist bundniveau, men uden den drengede sprælskhed og uhøjtidelighed, som ellers bor i Turtles-universet, ender filmen som en komplet ligegyldighed.

Titel:
Teenage Mutant Ninja Turtles

Land:
USA

År:
2014

Instruktør:
Jonathan Liebesman

Manuskript:
Josh Appelbaum, André Nemec, Evan Daugherty

Medvirkende:
Megan Fox, Will Arnett, William Fichtner, Alan Ritchson, Noel Fisher, Pete Ploszek, Jeremy Howard, Johnny Knoxville

Spilletid:
101 min.

Aldersgrænse:
Tilladt for børn over 11 år

Premiere:
4. september 2014

Relevante artikler

Top 10
25. dec. 2013
Ti lovende film i 2014

Ti lovende film i 2014

Fra samme skribent

Biografanmeldelse
09. feb. 2015
Better Call Saul

Better Call Saul

Biografanmeldelse
21. jan. 2015
American Sniper

American Sniper

Biografanmeldelse
07. jan. 2015
Taken 3

Taken 3

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten