Streaminganmeldelse
05. nov. 2025
Tavsheden i mit hjerte

Lene Kamm blev født af en dansk mor med en nigeriansk far og bortadopteret til en anden familie, da man ikke kunne have et sort barn i Hellerup. 

Foto | Nordisk Film

Tavsheden i mit hjerte

Dokumentar om at være afro-dansker i et hvidt samfund fortæller en vigtig historie om fremmedgørelse og den lammende tavshed.

Af Kristian Ditlev Jensen

Lene Kamm er 68 år, psykolog og nu tilmed filminstruktør. Hun er også et menneske med en blandet etnisk baggrund. 

Interessant nok er det slet ikke dét, som er i spil i Tavsheden i mit hjerte. Den handler ikke om en forurettethed i de ellers så skamredne identitetskampes tid. 

Dokumentaren er snarere en stilfærdig undersøgelse, som langt hen ad vejen også bærer frugt: Hvordan føles det at vokse op som halvsort i en kultur, der altovervejende er befolket med hvide mennesker? 

For det var Danmark i 1960’erne og i 1970’erne. Lene så ikke en sort mand, før hun var fem år gammel og fik øje på Harry Belafonte i fjernsynet. 

Man kan jo spørge sig selv om, hvorfor kvinden, hvis mor selv er en hvid bondepige, der er adopteret ind i overklassen i Hellerup, og hvis far er en nigeriansk ingeniørstuderende i London, ikke ser sig selv som halvhvid? Svaret kommer senere i filmen. 

Vi følger fra begyndelsen i grynede smalfilm og håndholdte interviews og reportager Lene Kamms egen tilblivelse. Hendes mor blev gravid, da hun var i huset i London, og synet af et brunt barn i Hellerup fik voldsomme konsekvenser. 

Fordi man ikke kunne have et sort barn her, blev Lene bortadopteret til en familie, hvor hun voksede op med et andet sort barn hos kridhvide forældre.

Forældrene ”var farveblinde”, siger Lene Kamm, og det lyder jo umiddelbart sympatisk. Men det er faktisk tavsheden, der lammer hende. Ingen taler om det, hun selv oplever hver dag. At folk glor efter hende. At de vender sig om på gaden. At hun ikke kan spejle sig i nogen i medierne. Og at alle omkring hende lader, som om at det bare er sådan. 

Hun føler sig fuldkommen malplaceret, men folk ignorerer, at hun som menneske er ladt i stikken. Hun er blevet fremmedgjort eller eksotiseret, som en moderne woke terminologi ville benævne det. Hun oplever sig selv som udgrænset – marginaliseret. 

Fremmedgjortheden som fortælling og myte – altså historien om det malplacerede menneske – er en både litterær og filmisk klassiker. Lykke-Per, Frankenstein, Lost in Translation er på hver sin måde malplaceringens mytologier. 

Lene Kamms film handler på samme måde om at føle sig skæv, queer, en Anden, midt i et homogent samfund. Den handler om, hvordan det føles at være et barn, hvis mor ser helt anderledes ud end én selv. Og som får hende til i mere abstrakt forstand at føle sig forældreløs. For Lene er jo uden et etnisk ophav. 

”Vi har det i generne,” griner Lene sammen med sin ene datter, da de taler om, at datteren er blevet spottet som ”sort” på dansegulvet, fordi hun har sorte moves

Og det er faktisk filmens overraskende hovedhandling. For det mest spændende er, at se historien folde sig genetisk ud for øjnene af publikum. 

Lene har en bror, hun ikke er biologisk i familie med, men som ”også er sort” og adopteret – som om det gjorde dem ens. Så har hun en fuldkommen blond mor, der også har fået tre blonde døtre, hendes halvsøstre. Moren er flygtet fra det hele og bor selv i USA, hvor hun taler amerikansk-engelsk med fed dansk accent. 

Manden fra London har nigeriansk baggrund, og i Lene kommer det til udtryk i hendes milde, afrikanske træk. 

Men hun har også selv fået børn. Og det er mødet med dem, der folder historiens essens ud. For hendes søn ser faktisk helt hvid ud. Og han har oplevet præcis det samme som sin mor. At folk ikke tror på, at hun er den kvartsorte mands halvhvide mor. 

Derudover har Lene Kamm to døtre, som på hver deres måde er lidt sorte. Og så otte børnebørn, der alle ser pæredanske ud. På nær ét barnebarn, som er faldet langt mere mørkt ud og har fine krøller. 

Tavsheden i mit hjerte er en vigtig erfaringsdokumentar i en tid, hvor debatter om danskhed, remigration og indre national sammenhængskraft buldrer af sted. For i denne film kan man meget tydeligt se, at der er stor forskel på et multietnisk og et multikulturelt samfund. Det ene er helt uproblematisk. Det andet er en varm politisk kartoffel.

Titel:
Tavsheden i mit hjerte 

Land:
Danmark

År:
2025

Instruktør:
Lene Kamm

Medvirkende:
Lene Kamm

Spilletid:
59 minutter

Premiere:
3. november på TV 2 Play

Fra samme skribent

Tv-anmeldelse
04. dec. 2025
Hvem passer på grisene?

Hvem passer på grisene?

Serieanmeldelse
01. dec. 2025
Valdes jul – Vintermiraklet

Valdes jul – Vintermiraklet

Serieanmeldelse
28. nov. 2025
Blossoms Shanghai

Blossoms Shanghai

Serieanmeldelse
24. nov. 2025
The Beast in Me

The Beast in Me

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten