Serieanmeldelse
24. apr. 2023
Sygeplejersken

Sygeplejersken Pernille (Fanny Louise Bernth, tv.) beslutter sig for at tage kollegaen Christina (Josephine Park), som hun mistænker for forfærdelige forbrydelser, på fersk gerning.

Foto | Tommy Wildner

Sygeplejersken

Dansk Netflix-serie beviser, at man kan lave et true crime-drama, der både er troværdigt, gribende og noget af det mest vellykkede psykologiske horror herhjemme.

Af Frederik Hoff

At hæve sig over enhver form for sensationalistisk dramatisering.

Det var journalisten Kristian Corfixens mission, da han skrev sit værk om Christina Aistrup Hansen. I 2017 blev sygeplejersken dømt for fire drabsforsøg på patienter på Lolland Falster Sygehus, men hun mistænkes for over hundrede mord.

Som Corfixen fortalte i et interview til Ekko, er hvert eneste ord i bogen hentet gennem interviews med de tilstedeværende. Bogen er ikke baseret på virkelige hændelser. Den er virkelige hændelser.

Man ville ikke have troet, at bogens ånd ville kunne overføres i en fiktionsserie, der udgives af den amerikanske streaminggigant Netflix.

Men det er ikke desto mindre lykkedes for serieskaberne Kasper Barfoed og Dorte W. Høgh.

Fra starten træffes et valg, som retfærdiggør den dramatisering, der uundgåeligt vil være i en serie med skuespillere og en fortættet historie.

Serien handler nemlig slet ikke om Christina Aistrup Hansen. Hovedpersonen er hendes kollega, det senere kronvidne i sagen, Pernille Kurzmann Larsen, som også er en af hovedkilderne i bogen.

Vi følger den nyuddannede sygeplejerske. Hun er først overvældet af presset, da hun starter på Lolland Falster Sygehus’ akutafdeling. Men så bliver hun slyngveninder med afdelingens overselvsikre stjernesygeplejerske Christina.

Efterhånden lægger Pernille dog mærke til ikke bare kollegaens lovligt afslappede forhold til sandheden. Men også hendes evne til altid at være på pletten, når ellers stabile patienter pludselig får hjertestop.

På trods af Christina Aistrup Hansens dom vælger Kristian Corfixen i sin bog aldrig side i skyldsspørgsmålet.

I en dramatisering vil man som regel være nødt til at tage stilling. Og det kan umiddelbart virke, som om Sygeplejersken vælger Pernilles version, men det er ikke tilfældet. Intet af det, vi ser, beviser entydigt, at Christina er skyldig i andet end at være en opmærksomhedssøgende og uheldig sygeplejerske.

Formålet med serien er slet ikke at spekulere i, om Christina rent faktisk dræbte nul, fire eller 120 mennesker. Pointen er at vise de rædsler, som Pernille gennemgik for at afsløre hende.

Hver scene er nærmest taget direkte ud af kronvidnets beskrivelser i bogen. Men med det klaustrofobiske, visuelle univers, hidsige lyddesign og overbevisende spil af Fanny Louise Bernth bliver Pernilles angst levende og mærkbar.

Hun går først til afdelingssygeplejersken, der blankt afviser mistanken som fnidder. Og så kommer den skæbnesvangre, mareridtsagtige nattevagt, hvor Pernille beslutter sig for at tage Christina på fersk gerning.

En hel nat må hun forsøge at redde de pludseligt livstruede patienter og samtidig holde styr på Christina, inden hun gør mere skade. Det er noget af det mest vellykkede psykologiske horror, der er lavet på dansk jord.

Sidste år brillerede Tobias Lindholm med den amerikanske film The Good Nurse, der handlerom en lignende sag. Men hvor filmen er fascineret af morderens syge sind, accepterer Sygeplejersken hurtigt, at den ikke kan sige noget endegyldigt om årsagen til Christina Aistrup Hansens gerninger.

Vi kan kun se hende på afstand i skikkelse af Josephine Park, der formidabelt spiller Christina med lige dele rå selvtillid og ubeskrivelig akavethed.

Skræmmende, men aldrig et monster.

Man kunne nemt have tilgivet Sygeplejersken, hvis den havde dramatiseret historien noget mere. Men det er også en fornøjelse at se, at det kan lade sig gøre at lave et true crime-drama, der både er gribende og troværdigt.

Den sande historie om, hvad Pernille Kurzmann Larsen gennemgik på en nattevagt i 2015, er i hvert fald så uhyggelig, at ingen yderligere dramatisering er nødvendig.

Titel:
Sygeplejersken

Land:
Danmark

År:
2023

Serieskaber:
Dorte W. Høgh, Kasper Barfoed

Medvirkende:
Josephine Park, Fanny Louise Bernth, Dick Kaysø, Peter Zandersen, Amalie Lindegård

Spilletid:
Fire afsnit af cirka 50 minutter

Anmeldelse:
Fire afsnit

Premiere:
27. april på Netflix

True crime i Ekko

Stort tema om true crime i Ekko #85 fra 2020.

Her taler vi med journalisten Kristian Corfixen om drabssagen, der nu bliver til Netflix-serien Sygeplejersken.

Få en filmgave, når du tegner abonnement.

Abonnenter har også adgang til magasinet digitalt.

Relevante artikler

Nyhed
07. mar. 2023
Vild hjertemassage til discohit

Vild hjertemassage til discohit

Interview
22. dec. 2022
Sensationen lærer vi intet af

Sensationen lærer vi intet af

Biografanmeldelse
13. okt. 2022
The Good Nurse

The Good Nurse

Fra samme skribent

Biografanmeldelse
03. dec. 2025
Zootropolis 2

Zootropolis 2

Biografanmeldelse
28. nov. 2025
Ingen kære mor

Ingen kære mor

Biografanmeldelse
05. nov. 2025
Musenes jul

Musenes jul

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten