Biografanmeldelse
31. okt. 2017
Suspiria
Jessica Harper blev castet for hendes store, sårbare øjne – og dem bruger Argento til fulde i skildringen af den unge balletdanser Suzy Bannion. Foto | Francesco Bellomo

Suspiria

Dario Argentos hovedværk er en åbenbaring i nyrestaureret udgave, en neonfarvet heksegyser med både snigende og eksplosiv uhygge.

Af Niels Jakob Kyhl Jørgensen

Suspiria er fuld af billeder, man aldrig glemmer, og den første mordscene er et kunstværk i sig selv.

Den starter med noget ubestemmeligt ondt, der gemmer sig uden for vinduet en mørk aften, og ender med, at den stakkels, forfulgte kvinde falder igennem en pangfarvet glasmosaik i loftet med et reb om halsen, så blå, gule og røde kæmpeskår regner ned fra oven.

Det er grufuldt, men det er først og fremmest smukt.

Billederne er nærmest flamboyant ekspressive. Perfekt symmetri og abstrakte kompositioner, fiskeøje-vues og Steadicam-følgeskud – og alt badet i neonstærke primærfarver. Og overdænget med skrigrødt blod, selvfølgelig.

Det er helt tydeligt, hvor Nicolas Winding Refn har hentet visuel inspiration til The Neon Demon. Han har da også kaldt Suspiria ”den ultimative kokain-film”.

Dario Argento vil overvælde publikum. Hver scene skal overgå den forrige, og det giver en bombastisk gyser, der går fra chok til chok uden at sænke farten. Men også en film, hvor karaktererne og historien kommer i anden række.

Den jomfrueligt sårbare amerikanske balletdanser Suzy Bannion er en karakterforladt og mestendels passiv hovedperson. Da hun ankommer til et prestigiøst danseakademi i Tyskland, tager det hende overordentligt lang tid at indse, at der er ugler i mosen.

Men publikum er helt med, når den tudegrimme vaskekone sender Suzy et ondt blik, og hun senere falder om. Vi forstår, at lægen ikke har hendes helbred for øje, når han ordinerer sultemad og et glas rødvin til hvert måltid.

Et glas blodrød vin, vel at mærke.

Der er sort magi på færde. De gamle krager, der styrer skolen med hård hånd, sætter nok kursen mod Bloksberg, når mørket er faldet på.

Der er ikke meget af handlingen, der giver mening. Men allerede fra de første toner af det legendariske, kult-klingende soundtrack er man naglet fast til sædet, hensat til surrealistisk, mareridtsagtig uhygge.

Dario Argento havde i første halvdel af 70’erne slået sit navn fast som en af Europas store gysermestre med skrækindjagende thrillers i giallo-genren, der var en italiensk specialitet: grumme, psykologiske og ikke mindst blodige krimihistorier.

Med Suspiria kastede han sig ud i et endnu større kunststykke, en italiensk gyser i verdensklasse.

Produktionsdesignet er ødselt: oldeuropæisk elegance, der dækker over råddenskab. Alle døre har hvælvinger, alle vinduer har malede ruder, og alle lamper kaster et Technicolor-farvet skær.

Argento gør tilskueren medskyldig i overgrebene på en hyperæstetiseret og inderligt foruroligende måde.

De slanke, unge pigekroppe på balletskolen er ubehageligt seksualiserede – ikke indladende, vrikkende og poserende, men sårbart stillet til skue, så man som tilskuer deler synsvinkel med de mystiske, faretruende kræfter, der jager dem med lige dele blodrus og begær.

Skuespillet er ikke meget bevendt, og karaktererne er enten dopet sløve eller hysterisk overgearede.

Det hjælper selvfølgelig ikke, at dialogen, som det var kutymen i datidens italienske filmindustri, er eftersynkroniseret. Under optagelserne blev replikkerne fremført på italiensk, tysk og engelsk, mens filmholdet råbte hen over skuespillerne, godt i gang med at forberede næste skud. Udo Kier skal endda have talt en suffløse efter munden, fordi han ikke havde tid til at lære dialogen udenad!

På den led er filmen herligt forældet, selv om den nye 4K-restaurering ikke lader det mindste tilbage at ønske.

Suspiria er ubetinget en 70’erfilm og en af årtiets store klassikere. En genialt grotesk, blasfemisk grænseoverskridende sanseoplevelse, man skylder sig selv at opleve på det store lærred.

Titel:
Suspiria

Land:
Italien

År:
1977

Instruktør:
Dario Argento

Manuskript:
Dario Argento, Daria Nicolodi

Medvirkende:
Jessica Harper, Stefania Casini, Flavio Bucci

Spilletid:
101 minutter

Aldersgrænse:
Tilladt for børn over 15 år

Premiere:
31. oktober

Fra samme skribent

Biografanmeldelse
01. dec. 2025
No Other Choice

No Other Choice

Biografanmeldelse
11. nov. 2025
Jay Kelly

Jay Kelly

Biografanmeldelse
19. okt. 2025
Frankenstein

Frankenstein

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten