Cph:Dox 2024
22. jan. 2024
Super/Man: The Christopher Reeve Story

Christopher Reeve blev en verdensstjerne takket være rollen som Superman i Hollywoods første store superheltefilm fra 1978. 

Foto | Jenco Films

Super/Man: The Christopher Reeve Story

Dokumentarportræt af Hollywoods første store Superman er en opløftende og rørende skildring af hverdagens heltemod, når livet går én imod.

Af Niels Jakob Kyhl Jørgensen

Portrætfilm er det nye guld i dokumentarverdenen, og det naturligvis især, når emnet er en genkendelig og afholdt superstjerne.

Det er en slidstærk genre på Sundance-festivalen, der alene de seneste år har programsat film om Robin Williams, Taylor Swift, Kanye West, Little Richard og Michael J. Fox for blot at nævne nogle stykker.

Filmen om sidstnævnte, Still: A Michael J. Fox Movie, føles som en meget direkte forløber for dette års kendisportræt, Super/Man: The Christopher Reeve Story. 

Den handler nemlig om skuespilleren bag Hollywoods første store Superman, der blev lam fra nakken og ned efter en rideulykke.

De to mænds historier flugter hinanden på flere punkter. De opnåede begge enorm succes i en ung alder, løb Hollywood-hornene af sig og stiftede familie, blev ramt af livsforandrende helbredsproblemer og viede resten af deres liv til at skaffe opmærksomhed og midler til medicinsk forskning.

Men naturligvis er de også vidt forskellige bekendtskaber, og da Christopher Reeve døde i 2004, kan han ikke selv være vært for historien om sit liv.

I stedet får vi interviews og arkivoptagelser med børn, venner og bekendte, og vi møder Christopher Reeve som familiefar, håbefuld skuespiller, sexikon og ikke mindst som Superman.

Hovedrollen i Hollywoods første superhelte-blockbuster kom til at definere hans karriere på godt og ondt. Allerede inden hans audition advarede venner ham mod at sælge sig selv til popcornunderholdning. 

Christopher Reeve havde et anstrengt forhold til sin strikse akademikerfar, der dog åbnede en flaske champagne, da han fik gennembrudsrollen. 

Han troede nemlig, at hans søn skulle spille med i en nyopsætning af Bernard Shaws teaterstykke Man and Superman. Da han forstod, at det i stedet gjaldt kulørt underholdning, fik piben en anden lyd.

Instruktørerne Ian Bonhôte og Peter Ettedgui er kendt for dokumentarerne McQueen, om den engelske modedesigner Lee Alexander McQueen, og Rising Phoenix, om de Paralympiske Lege. De holder en stram struktur i fortællingen og lader Christopher Reeve komme til orde med uddrag fra hans selvbiografier.

En visuel rød tråd er en 3D-skulptur af Christopher Reeve, der flyver gennem et farverigt verdensrum, af og til dækket af grønne krystaller som kryptonit.

Selv om Christopher Reeve længtes efter at vise sit værd som seriøs skuespiller, undslap han aldrig gennembrudsrollen. Hans andre filmroller blev mødt med skuldertræk af både kritikere og publikum.

”Da jeg var ti år gammel, var min far nødt til at lave ugentlige tv-film for at betale regningerne,” siger sønnen Matthew Reeve på et tidspunkt.

Glansrollen vejede om muligt endnu tungere, da den begyndte at klinge ironisk efter det tragiske uheld, der gjorde ham multihandicappet.

Rideulykken markerer et naturligt før og efter i filmen, som den gjorde det i Reeve-familiens liv. Og det er, når instruktørerne fokuserer på konsekvenserne for familien, at Super/Man er allermest rørende.

Da han vågner omringet af bippende maskiner og med en ventilator til at trække vejret for sig, bebrejdede han sig selv. Og han foreslog sin hustru, skuespilleren og sangeren Dana, at det måske var på tide at give slip på ham. 

”Du er stadig dig. Og jeg elsker dig,” svarede hun.

Dana fremstår som en ubetinget helgen, der støtter Christopher Reeve og går forrest i kampen for at skaffe midler til hans fond, imens hun holder sammen på en familie bestående af deres barn og to fra ægtemandens tidligere ægteskab.

En af de mest rørende tråde er Christopher Reeves venskab med Robin Williams, der var hans sambo på skuespilskolen i New York i 70’erne, og som støttede ham hele livet – især efter ulykken.

Robin Williams og hans hustru arrangerede en barbecuefest hos Reeve-familien for at vende et mørkt minde til et lykkeligt. ”Jeg har altid ment, at hvis ikke Christopher var død, ville vi stadig have Robin her i dag,” siger skuespilleren Glenn Close i et interview.

Dana Reeve blev selv diagnosticeret med lungekræft kort efter sin mands bortgang og døde halvandet år efter, kun 44 år gammel.

”Jeg har været alene lige siden,” siger deres søn William Reeve hen mod slutningen af filmen, mens halvdelen af salen snøfter. Han dukkede selv op til en Q&A efter verdenspremieren og gav et knus til en handicappet kvinde, der dårligt nok kunne stille et spørgsmål.

 Dokumentaren om Christopher Reeve er en ubetinget tåreperser. Men det er også en opløftende film om at holde modet højt, når verden går én imod.

Titel:
Super/Man: The Christopher Reeve Story

Land:
USA

År:
2024

Instruktør:
Ian Bonhôte, Peter Ettedgui

Medvirkende:
Christopher Reeve, William Reeve

Spilletid:
106 minutter

Premiere:
21. januar på Sundance og 16. marts på Cph:Dox

Relevante artikler

Cph:Dox 2024
22. jan. 2024
Eno

Eno

Sundance 2024
21. jan. 2024
Sætter sig i kroppen som en feber

Sætter sig i kroppen som en feber

Fra samme skribent

Biografanmeldelse
01. dec. 2025
No Other Choice

No Other Choice

Biografanmeldelse
11. nov. 2025
Jay Kelly

Jay Kelly

Biografanmeldelse
19. okt. 2025
Frankenstein

Frankenstein

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten