kortfilmanmeldelse
06. juli 2021
Super8 – afgangsfilm årgang 9
Mathilde Arcel Fock giver med fremragende skuespil liv til hovedpersonen Leonora i det intense parforholdsdrama Hvis du vidste. Foto | Sebastian Bjerregaard

Super8 – afgangsfilm årgang 9

Tre sanselige perler fra den jyske muld udfordrer det konventionelle filmsprog. Særligt én film skiller sig ud.

Af Kjartan Hansen

Der bliver for alvor satset på andre virkemidler end dialog i afgangsfilmene fra Super8. Resultatet er edderspændende fortolkninger af klassiske genrer som gys, kammerspil og psykologisk drama.

Talenterne fra den aarhusianske filmuddannelse har allerede markeret sig som filmskabere, der udfordrer det konventionelle filmsprog og skaber en dybere psykologisk indsigt i filmenes personer.

Især instruktør Nicolai G.H. Johansen skiller sig ud med en markant fortællestil.

Tidligere har han vendt gysergenren på hovedet med den sanselige Nøcken, der ved Ekko Shortlist Awards 2019 blev belønnet for sin originale brug af lyd. Instruktørens seneste udspil i samme genre, Inherent, er desuden udtaget til dette års filmfestival i Cannes.

Det tegner godt for dansk film med en årgang, der dristigt eksperimenterer med alternative måder at fortælle en historie på.

 

Prolog

Jazzmusikken spiller i det møgbeskidte køkken, når Lea kommer hjem fra arbejde. Hendes spontant anlagte kæreste, der forbliver navnløs, er glad for at se hende, men hun er lidt træt.

Der udspringer en særlig stemning af skuespillerne Line Nørholt og Jakob Åkerlinds medrivende kemi. Pingpong-dialog om deres umage indstilling til livet sender et ildevarslende signal om parrets fremtid.

Instruktør Sofie Krogh Grud har skruet et fremragende kammerspil sammen, hvor dialog, dynamik og en anspændt atmosfære går op i en højere enhed. Fotograf Peter Sørensen finder en ganske særlig skønhed i den ellers helt almindelige ungdomslejlighed.

Lea placeres statisk i midten, imens kæresten energisk fræser rundt omkring hende for at fylde vin op, dække bord og til sidste hente sin guitar, fordi han skal ud og spille koncert. Hun sidder ganske parat til stabilitet bag hjemmets fire vægge, imens han bogstavelig talt er på vej ud og slet ikke klar til at slå sig ned.

 

Dommerens arv

Der er en mareridtslignende stemning i filmen, hvor en succesfuld dommer vender tilbage til barndomshjemmet og må se fortiden i øjnene. Men lige præcis, hvad der er sket i instruktør Josefine Bondes gådefulde gyser, forbliver sløret.

Dommerens arv er en urovækkende skildring af ubehandlede traumer, selv om det enigmatiske drama indimellem er svært at følge med i.

Men altid fremragende Maria Rich (Bedrag, Et knæk) er en fornøjelse som den unavngivne dommer. Hun er selvsikker, ja, nærmest strid, når hun falsk smiler til journalisten, der interviewer hende i forbindelse med en bogudgivelse.

Ansigtet stivner imidlertid, når samtalen drejer i en retning, hun er utilfreds med.

Grænsen mellem drøm og virkelighed udviskes, da hun ser sin dobbeltgænger i skoven. Hendes alter ego er en tjenende ånd, der gør alt for at tilfredsstille moren, som belønner datteren med spot og spe.

 

Hvis du vidste

Nicolai G.H. Johansen mestrer den fatalistiske fortælling om ulykkelig kærlighed. Med ganske få virkemidler opbygger han en intens og næsten voldsom stemning omkring hovedpersonen.

Filmen følger den unge Leonora, der døjer med panikanfald efter bruddet med kæresten Niklas. Skuespiller Mathilde Arcel Focks intense gispen, vidåbne mund og udspilede, bange øjne er mere sigende end tusind ord.

Angsten er smitsom og spreder sig til seeren. Det kan derfor læses som en metabevidst opfordring, når hendes psykolog opfordrer hende til ”at hvile i angsten”.

Hun løber og dyrker yoga for at berolige sindet, men kan ikke lade være med at følge Niklas på sociale medier.

Nænsomt fanger kameraet skuespillerens åndedræt, imens skærmen spejles i hendes øjne. Stemningen skifter, imens hun trækker vejret hurtigere, så hendes eskalerende hjerteslag nærmest bliver synlig.

Hun må op fra sofaen og ud at løbe igen. Det er en ond cirkel, der tilsyneladende ingen ende får.

Parforholdets ophør ulmer i baggrunden, men det er hendes tunge hjertesuk og skam, der er filmens kerne. Mesterlig gør instruktøren hendes sindstilstand mere spændende end den mest nervepirrende biljagt i en thriller.

Super8 årgang 9


Prolog
Instr. Sofie Krog Grud

Dommerens arv
Josefine Bonde

Hvis du vidste
Instr. Nicolai G.H. Johansen

Se filmene på Ekkos hjemmeside

Relevante artikler

Fra samme skribent

Serieanmeldelse
23. okt. 2025
Boots

Boots

Serieanmeldelse
15. okt. 2025
Chad Powers

Chad Powers

Biografanmeldelse
09. sep. 2025
Se gennem Aske

Se gennem Aske

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten