Biografanmeldelse
21. mar. 2018
The Strangers: Prey at Night
De tre fremmede leger igen en dødelig gemmeleg med deres ofre, men den krybende uhygge fra originalen udebliver. Foto | Brian Douglas

The Strangers: Prey at Night

Ti år efter originalen vender de tre maskerede dræbere tilbage i en efterfølger, der med al ønskelig tydelighed viser, hvordan man ikke skal lave en slasher-film.

Af David Madsen

En nervøs kvinde nærmer sig et vindue i det store forstadshus. Rummet er dunkelt, og hun kigger med bange anelser efter de tre mystiske fremmede, som har invaderet hendes og kærestens hjem.

Pludselig, uden lyd eller varsel, ænser publikum noget lige bag hende. En silhuet, hvis ansigt er maskeret bag en sæk. Så snart vi har set ham, forsvinder han tilbage i skyggerne.

Det er kuldegysende.

Den simple indstilling skrev Bryan Bertinos originale The Strangers ind i gyserhistorien. Nu et helt årti senere er en efterfølger landet.

Vores fire ofre er i denne omgang en lille kernefamilie med al den bagage og de problemer, der følger med. Forældrene Cindy og Mike har for længst opgivet at opdrage problembarnet Kinsey, og de har også svært ved at forholde sig til deres søn Luke, som hellere vil spille baseball med vennerne end holde ferie med familien.

Den splittede familie tager på weekendtur til en forladt ferieresort, hvor mor og far håber at kunne begrave stridsøksen med deres tvære teenagebørn, før Kinsey sendes væk på kostskole, og Luke flyver fra reden til college.

Men inden familiehyggen når at lægge sig, begynder de tre fremmede fra originalen at jagte og dræbe dem, én efter én.

The Strangers: Prey at Night er tydeligvis inspireret af slasher-film fra 1980’erne.

Ferieresorten er lånt fra film som Fredag den 13. og Sleepaway Camp. Og de fremmede har i denne omgang anskaffet sig en afdanket truck, der er som taget ud af John Carpenters bizarre Christine, der omhandler en selvtænkende dræberbil.

Det betyder, at filmen ikke har en døjt til fælles med den originale film – bortset fra de tre mystiske og morderiske fremmede.

Antallet af mord er skruet i vejret, og den dystre, klamme atmosfære fra originalen er væk til fordel for mere voldsom, instinktiv underholdning.

Hvor de kunne gemme sig i mørke hjørner, hopper de tre fremmede gladeligt i favnen på deres ofre til lyden af høje violinskrig.

Til trods for referencerne og bevidstheden om andre gyserfilm laver The Strangers: Prey at Night konstant hovedrystende fodfejl.

Filmen kunne have brugt de første tyve minutter af sin korte spillelængde på at sætte ferieresorten op som et spændende sted med gemmesteder og ideale steder at myrde de mange ofre.

I stedet bruges bagsædet af familiens bil, hvor der knevres løs om mobilbrug, apatiske teenagere og rygningsforbud. Det betyder, at når de fremmede går løs på familien, er det ikke på et sted, som publikum kender til.

Men filmen falder for alvor igennem i fremvisningen af mordene.

Dødssynden for en slasher-film er at klippe væk fra selve mordakten. Ville en musical måske klippe væk fra sangene? Eller en actionfilm fra et godt hovedskud?

Selv om det er en simpel regel, viser The Strangers: Prey at Night næsten aldrig mordvåbnet ramme kød.

De fremmede har fået den fantastiske idé at spille glade 80’er-hits på radioen hver gang, de gør sig klar til at bore kniven eller issylen ind i deres desperate ofre.

Det er ikke en dårlig brug af kontrapunktisk musik og fremhæver de fremmedes sadistiske opførsel. Men det er også filmens eneste trick, og det bliver genbrugt igen og igen.

I filmens første scene invaderer de fremmede et gammelt ægtepars feriehjem med Kim Wildes Kids in America kørende i bilradioen. Senere i filmen svinger en af de fremmede øksen til tonerne af Bonnie Tylers Total Eclipse of the Heart. Det er i sig selv en glimrende scene, men tricket og den banale leflen for 80’er-nostalgi er for længst blevet trættende.

Og når mordscenerne alle er ens, begynder det at blive mere ironisk end kontrapunktisk at så energisk musik spilles til så kedsommelige mord.

Instruktøren bag The Strangers: Prey at Night, Johannes Roberts, har tydeligvis en glimrende gyserfilmsmag, men spørgsmålet er, om han forstår, hvorfor disse film er klassikere.

Titel:
The Strangers: Prey at Night

Land:
USA

År:
2018

Instruktør:
Johannes Roberts

Manuskript:
Ben Ketai

Medvirkende:
Christina Hendricks, Bailee Madison, Martin Henderson, Lewis Pullman

Spilletid:
85 minutter

Aldersgrænse:
Tilladt for børn over 15 år

Premiere:
22. marts

Fra samme skribent

Serieanmeldelse
07. aug. 2020
P-Valley

P-Valley

Serieanmeldelse
25. juli 2020
Cursed

Cursed

Serieanmeldelse
23. apr. 2020
The Midnight Gospel

The Midnight Gospel

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten