CPH PIX
15. apr. 2013
The Strange Little Cat
En mærkelig kat miaver løs med familievirvaret omkring sig i den minimalistiske The Strange Little Cat. Alexander Hasskerl

The Strange Little Cat

Tysk videokunstner debuterer med spillefilm, der gør familielivets trivialiteter til en lille symfoni. Vises tirsdag og søndag på Cph Pix.

Af Samina Jakobsen

Psykologi eller medicin? Det ville have været det store studievalg for den 30-årige Ramon Zürcher, hvis han ikke havde kastet sig over billedmediet.

Zürcher har selv udtalt, at han er interesseret i ”menneskers adfærd og kroppens funktionalitet”. Det bliver direkte oversat i den tidligere videokunstners debutspillefilm, der er med i hovedkonkurrencen på Cph Pix og handler om en families hverdag i en berliner-lejlighed.

Der er ikke skyggen af ydre plot eller drama i den 72 minutter lange film. I stedet fokuserer filmen på rytme og bevægelse. Gennem lange, faste indstillinger indfanger kameraet kroppenes bevægelser, som de mange personer bevæger sig rundt i den lille lejlighed. Vi ser situationer opstå og ophøre, og vi får små, underfundige fortællinger fra de forskellige familiemedlemmer.

Tilsammen danner de et minutiøst orkestreret studie af familien som mangfoldig enhed.

Lejligheden bebos til daglig af Clara (Mia Casalo) og hendes forældre og bedsteforældre. Claras ældre søskende Karin (Anjorka Strechel) og Simon (Luk Pfaff) kommer tilfældigvis hjem på besøg, og det giver anledning til en større familiemiddag med dertil hørende slægtninge.

Filmen er båret af sin dialog, der bliver opbrudt af pudsigt indlagte monologer, hvor et familiemedlem umotiveret begynder at fortælle en historie, der bevæger sig over i flashbacks. Den unavngivne mor (Jenny Schily) har været i biografen. Da hun sætter sig ned, kommer hun til at røre sidemandens fod med sin egen. Men hvem skal nu flytte foden? Skal hun lade som ingenting, selvom det er en anstrengende position at sidde i?

Datteren Karin går en tur, imens hun piller en appelsin. Pludselig går det op for hende, at hver eneste appelsinskal, hun har smidt på sin vej, vender med det hvide opad. ”Er det, fordi den orange side er mere tung end den hvide?” funderer hun. De små monologer skaber en kontekst, hvor også familiemedlemmernes indbyrdes vittigheder og hjemlige drillerier får en unheimlich distance og en bagvedliggende melankoli.

Dagen går med at forberede middagen, og samtaler kører på kryds og tværs. En vaskemaskine skal repareres, en knap skal syes på, venner kommer og går, og midt i al virvaret går titlens mærkelige lille kat rundt og miaver. Gentagne gange bliver den i forbifarten skubbet ned af køkkenbordet, for kattens daglige rytme passer ikke til menneskenes.

Der er ikke meget musik i The Strange Little Cat, men alligevel er den nærmest en lille symfoni. Den flydende dialog og lydene fra dagligdagen bliver til et varmt og behageligt lydtæppe, man som tilskuer kan svøbe sig ind i. Og netop som man er lullet helt ind i lyduniverset, vågner man brat af den kakofoniske lyd af en foodprocessor iblandet Claras barneskrig (hun ynder at skrige, hver gang en køkkenmaskine startes!).

Den egentlige rytmiske musik er hensat til montagesekvenserne. Det californiske indie-rockband Thee More Shallows’ bløde fingerspil skaber en harmonisk lydkulisse til de statiske billeder af genstande, der kører i ring: mælk i et glas, en flaske i en gryde, en natsværmer på væggen, mælk i et glas, en flaske i en gryde, en natsværmer på væggen. Og Ramon Zürchers kropsinteresse bliver i slutningen af filmen til en lille køkkenballet, hvor familien farer ud og ind mellem hinanden midt i borddækning, madlavning og andre praktiske gøremål med en finesse og selvfølgelighed, som kun mennesker, der kender hinanden virkelig godt, kan gøre det.

The Strange Little Cat er en gennemført minimalistisk film, hvor både karakterer og genstande spiller med i den stramt komponerede symfoni. Den formalistiske tilgang ender dog med at kvæle filmen. Karaktererne får ikke lov til at blive udfoldet, og det føles, som om de er spærret inde i det tonale kammerspil. Og selv den mærkelige lille kat er for almindelig til rigtigt at skille sig ud.

Land:
Tyskland

År:
2013

Instruktør:
Ramon Zürcher

Manuskript:
Ramon Zürcher

Medvirkende:
Mia Kasalo, Anjorka Strechel, Jenny Schily

Spilletid:
72 min.

Premiere:
Vises under Cph Pix 14. april kl. 19.00 i Dagmar, 16. april 16.30 i Cinemateket (inkl. Q&A med instruktøren) og 21. april kl. 15.00 i Gloria.

Relevante artikler

CPH PIX
13. apr. 2013
Youth

Youth

CPH PIX
13. apr. 2013
The Interval

The Interval

CPH PIX
12. apr. 2013
Greetings from Tim Buckley

Greetings from Tim Buckley

Fra samme skribent

Biografanmeldelse
19. mar. 2019
Ramen Shop

Ramen Shop

Biografanmeldelse
07. jan. 2019
Før frosten

Før frosten

Serieanmeldelse
19. okt. 2018
Making a Murderer – sæson 2

Making a Murderer – sæson 2

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten