Biografanmeldelse
20. aug. 2014
Into the Storm
Virkelighedens naturkatastrofer har de senere år gjort det til halvdårlig smag at lave katastrofefilm. Det blæser Into the Storm på. Foto | Ron Phillips

Into the Storm

Forvent absolut ingenting og bliv alligevel skuffet! Katastrofefilmen fejler på stort set alt andet end de computerskabte tornadoer.

Af Samina Jakobsen

En familie, to venner og nogle arbejdskollegaer. Måske lidt uskyldig teenagekærlighed. Og så en kæmpetornado! Nej, vent, flere kæmpetornadoer!

Omtrent sådan har manuskriptforfatter John Swetnam nok tænkt, da han skrev manuskriptet til Into the Storm. Og her har han nok været på linje med instruktøren Steven Quale, der tydeligvis også har tænkt, at så længe, der er virkelighedstro tornadoer, kan alt andet være lige meget.

Filmen begynder hos en familie, som består af en enlig far og teenagesønnerne Donnie og Trey. Det er disse helt almindelige mennesker, vi skal sympatisere og identificere os med, når katastrofen rammen Silverton, som de bor i.

Men filmen er faktisk ikke specielt interesseret i familien, og snart springer den videre til knoldesparkerne Donk og Reevis. Med kameratelefoner og lommekameraer prøver de to på Jackass-maner at blive det næste Youtube-hit. Da Donk og Reevis ser den mægtige "Titus" køre forbi, følger de efter i håbet om endnu et adrenalin-kick.

Titus er en modificeret tank, bygget af stormjægeren Pete (Matt Walsh) og hans slæng. Stormjægerne har været på jagt efter tornadoer i tre måneder, men har endnu ikke fanget et af moder jords hærgende afkom på film. Det ændres, da gruppen når til Silverton, og snart er både alenefar, teenagerne, knoldesparkerne og de professionelle stormjægere fanget i et væld af ubehagelige tornadoer.

I 1990’erne kunne ethvert vejrfænomen bruges som katalysator for højspændt Hollywood-drama. Men katastrofefilmens storhedstid stoppede i 00’erne, hvor virkelighedens katastrofer overgik fantasiens. Orkanen Katrina og superstormen Sandy lagde en dæmper på morsomhederne, og katastrofefilmen tog en drejning mod de mere menneskeskabte katastrofer.

Into the Storm lægger sig imidlertid i kølvandet på blæsevejrsfilm som Twister (1996) og The Perfect Storm (2000), men filmen mangler både humor, finesse og charme.

Ingen af de endimensionelle karakterer er decideret behageligt selskab, og en eklatant mangel på en egentlig fortælling reducerer filmen til en opvisning i visuelle effekter.

Tornadoerne er dygtigt håndværk, men vi ser dem for sjældent i fuldt flor, og det er på grund af filmens måske værste gimmick: det håndholdte kamera. Det belemres vi med fra bondeknoldenes mobiltelefoner over teenagesønnernes mini DV-kameraer til den professionelle stormjægers større model. Og det gør det ikke bedre, at vi i bonus får Skype-billeder, overvågningsfilm fra skolen og nyhedshelikopterens kameraskud af begivenhederne.

Quale er fast besluttet på at vise os tornadoen indefra, og det kunne være en god idé, hvis det var veludført. Cloverfield bragte eksempelvis noget nyt til monstergenren ved at benytte det stilistiske greb med bravur. Det gør Into the Storm ikke. I stedet får vi en masse rystede billeder, som var det en kvalitet i sig selv.

Men mest irriterende er Quales insisteren på konstant at have enten en mobiltelefon eller et kamera med i billedet (gerne flere). Og som om det ikke var nok, bliver vi også i dialogen gjort opmærksomme på, at vi lever i en digital tidsalder.

Hvis det konstante fokus på iscenesættelse havde haft en morale, kunne det til nød gå. Måske at vi skulle fokusere noget mere på hinanden, huske at være nærværende, inden katastrofen rammer?

Men nej. Vi efterlades Donk og Reevis’ dumsmarte kommentar: ”Vi bliver Youtube-stjerner for resten af livet!”

Titel:
Into the Storm

Land:
USA

År:
2014

Instruktør:
Steven Quale

Manuskript:
John Swetnam

Medvirkende:
Richard Armitage, Matt Walsh, Sarah Wayne Callies

Spilletid:
89 minutter

Aldersgrænse:
Tilladt for børn over 11 år

Premiere:
21. august 2014

Fra samme skribent

Biografanmeldelse
19. mar. 2019
Ramen Shop

Ramen Shop

Biografanmeldelse
07. jan. 2019
Før frosten

Før frosten

Serieanmeldelse
19. okt. 2018
Making a Murderer – sæson 2

Making a Murderer – sæson 2

Nyhed
11. dec. 2025
Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Nyhed
10. dec. 2025
TV 2 beklager, men står fast på fyring

TV 2 beklager, men står fast på fyring

Nyhed
09. dec. 2025
Apple Tree Productions lukker

Apple Tree Productions lukker

Miss Austen
Serieanmeldelse
11. dec. 2025

Miss Austen

Long Story Short
Serieanmeldelse
10. dec. 2025

Long Story Short

Mira
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mira

Mand op
Biografanmeldelse
10. dec. 2025

Mand op

Mest læste

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2
Nyhed
11. dec. 2025

Jes Dorph og Jens Gaardboe angriber TV 2

Apple Tree Productions lukker
Nyhed
09. dec. 2025

Apple Tree Productions lukker

Hans film var for grufuld for BBC
Nekrolog
08. dec. 2025

Hans film var for grufuld for BBC

Ekko
Magasin · oktober 2025

Ekko#99

På forsiden af det nye Ekko slår Sofie Gråbøl ud med en symbolsk knytnæve – 25 år efter Blinkende lygter. Hun har kun ros til overs for Anders Thomas Jensen, men ser med langt mindre begejstring på de krav, der blev stillet til unge kvindelige skuespillere i 1980’erne og 90’erne. ”Det var som en parasit, jeg havde. Uanset hvilken rolle jeg fik i de første mange år af karrieren, var der nøgenscener,” fortæller hun og beskriver en grænseoverskridende oplevelse fra Nattevagten